مـعرفی اشـخاص مــشهور

مـعرفی اشـخاص مــشهور

آشنایی با اشخاص مشهور و تاثیر گذار افغانستان و جهان.

27/03/2022

؟

داکتر رمضان بشردوست زادهٔ سال ۱۳۴۰خورشیدی فرزند محمد علی در ولسوالی قره‌باغ، ولایت غزنی در یک خانوادهٔ کارمند دولتی چشم به جهان گشود.

#تحصیلات:
بشر دوست دورهٔ ابتدایی و متوسطه مکتب را در افغانستان به پایان رسانید و دو ماه بعد از کودتای ۷ ثور به ایران مهاجرت نمود. پس از گرفتن دیپلم از ایران به پاکستان هجرت نمود.
⏺در سال ۱۳۶۰ از پاکستان به فرانسه هجرت نموده درخواست پناهندگی سیاسی کرد.
⏺در سال ۱۳۶۱ شروع به آموختن زبان فرانسوی کرد. پس از دو سال تحصیل در دانشکدهٔ ادبیات شهر دیژن «تصدیق‌نامهٔ عملی زبان فرانسوی» را حاصل نمود. در ۱۳۶۴ وارد دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شهر گرونوبل فرانسه شد و در سال ۱۳۶۸ ماستری خویش را در رشتهٔ حقوق به‌دست آورد.
⏺در سال ۱۳۶۹ در رشتهٔ دیپلوماسی موفق به اخذ «دیپلم تحصیلات عالی تخصصی» از دانشگاه ژان‌مونی پاریس شد؛ و پایان‌نامه‌اش را دربارهٔ دیپلوماسی و جنگ در آفریقای شمالی نوشت.
⏺در سال ۱۳۷۱ وارد دانشگاه تولوز شد و موفق به اخذ «دیپلم تحصیلات عمیق» (مافوق ماستری) گردید. یک سال پس از ورود به این دانشگاه پایان‌نامهٔ دوم خود را نوشت.
⏺در سال ۱۳۷۲ شروع به نوشتن تز دکترای خود کرد و در سال ۱۳۷۴ موفق به اخذ دکترای در رشتهٔ حقوق و علوم سیاسی از این دانشگاه شد.
بشردوست از آکادمی زبان انگلیسی O.I.S.E آکسفورد و آکادمی زبان انگلیسی G.E.O.S برایتون گواهینامه‌های زبان انگلیسی دارد.
⏺در میان سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۲ در دانشگاه‌های پاریس به‌عنوان استاد تدریس می‌کرد؛ و همکاری‌هایی با دار وکاله‌ها پاریس هم داشت.

#پیشینهٔ_کاری:
بشردوست در سال ۱۳۸۱ کارمند سفارت افغانستان در فرانسه شد.
⏺او به کشور عودت نموده به حیث معاون دپارتمانت سازمان ملل متحد در بخش کنفرانس‌های بین‌المللی گماشته شد و بعدتر مدیر دپارتمانت سیاسی کشورهای اروپای غربی در وزارت امور خارجه شد.
⏺در اواخر سال ۱۳۸۲ به عنوان وزیر وزارت پلان (برنامه‌ریزی) حکومت کرزی مقرر گردید.

⏺بشردوست پس از ده ماه کار خود در وزارت پلان گذاری مصمم شد تا به تعداد ۱۹۳۵ دفترهای سازمان‌های کمک‌کنندهٔ خارجی و سازمان غیردولتی (NGO) را انحلال نماید اما موفق به این کار نشد و در پی آن از وزارت پلان استعفا داد.
⏺پس از آن برای مدتی به تدریس حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه کاپیسا در شمال کابل پرداخت.
⏺وی در انتخابات پارلمانی ۱۳۸۴ دور پانزدهم و ۱۳۸۹ دور شانزدهم بارای واقعی و بلند مردم کابل در خانه ملت(ولسی جرگه) راه یافت.
⏺از آن به بعد الی سقوط جمهوریت وکیل با عزت مردم و استاد افتخاری دانشگاه البیرونی بود. آقای بشردوست از منتقدان سرسخت حکومت حامد کرزی و دولت غنی بوده که باعث شد دیگر در حکومت راه نیابد.

:
رمضان بشردوست یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۱۳۸۸ خورشیدی بود که با ۲۴۴۵۰ شماره کارت رأی دهی و امضای هوادارانش رسماً وارد رقابت‌های انتخاباتی شد که بعد از داکتر غنی و داکتر عبدالله عبدالله جایگاه سوم را در آرای مردم داشت و شکست خورد.

#کتاب‌ها:
⏺در سال ۱۳۸۲ بشردوست کتابی زیر عنوان قوانین اساسی، تاریخ، نظام‌های سیاسی و روابط دیپلماتیک افغانستان از عهد احمد شاه بابا تا اکنون نوشت. ◀در این کتاب ۴۴۳ صفحه‌ای تمام قوانین اساسی افغانستان، نظام‌های سیاسی و روابط بین‌المللی افغانستان بررسی، تجزیه و تحلیل شده‌است.
⏺این کتاب نخستین کتاب یک افغانستانی بود که در سال ۱۳۸۱ برندهٔ جایزهٔ آکادمی علوم سیاسی و اخلاقی فرانسه شد.

:
داکتر رمضان بشردوست فعلا نیز مخالف نوع حکومت داری امارت اسلامی افغانستان است.
⏺وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت که از وی خواسته شده و اگر در آینده هم خواسته شود که در امارت اسلامی کار کند، کار نخواهد کرد به دلیل اینکه به گفته وی نوع حکومت داری امارت اسلامی درست نیست.

-خبرنگار تلویزیون ۱ : نظرتان در مورد سیاسیون که از افغانستان فرار کرده چیست؟
-بشردوست: ارزش یک جمله را هم ندارد که در مورد شان ابراز نظر کنم.!-
#نظر شما در مورد بشردوست چیست بنویسید؟🙏😊
_________________________________________________________
با #تــشکر🙏
😊

and share🤗

Want your school to be the top-listed School/college in Kabul?
Click here to claim your Sponsored Listing.

Telephone

Website

Address

Shahid Mazari Road
Kabul