ZEZO ELGamry

ZEZO ELGamry

“تورتة وكريمة”

Photos from ZEZO ELGamry's post 24/11/2022

♦️:مرض الندوة المتأخرة ف الطماطم (laet Blight)
يعتبر من أهم الأمراض اللي بتواجه المزارعين ومحصول الطماطم والبطاطس 🤔
المسبب المرضي :فطرت 👈Phytophthora infestans
وهو من الفطريات الدنيئه يتبع قسم الفطريات البيضية Oomycetes والميسليوم فيه غير مقسم

الأعراض:
📌:يصيب الفطر كل الأجزاء الخضرية التي فوق سطح التربه والاصابة علي شكل بقع مائية علي حواف الأوراق وقاعدتها
👈وعند تقدم الإصابة تتحول الي اللون الأسود وقد تتحد معا حتي تعم جميع سطح الورقه
وايضا قد يشاهد زغب ابيض علي السطح السفلي للاجزاء المصابة ويلي ذلك جفاف الأوراق وتحولها الي اللون البني وذبولها
👈وتصاب ثمار الطماطم 🍅وتتكون عليها بقع بنية أو زيتونية مسودة مكونة حلقات دائرية احيانا

📌الظروف الملائمة لهذا الفطر :
👈الرطوبة الجوية المستمرة لفترة مناسبه عند وجود الضباب او الندى او الأمطار مما يؤدى الى تشبع الجو بالرطوبة ف الليالى الباردة والتي يعقبها نهار دافئ تنبت الأكياس الجرثومية مباشرة وتتكون أنابيب الانبات عند درجة حرارة مثلي 22 مئوية اما حدوث الإصابة فيلائمه درجة حرارة حوالي 18 درجة مئوية

📌المقاومة 👇👇
1: اتباع دورة زراعية يراعي فيها عدم تكرار زراعة البطاطس والطماطم ف نفس الحقل سنين متتالية
2: التخلص من بقايا النباتات المصابة وحرقها وعدم إلقاء العروش او الثمار علي كومة السماد
3:العناية بخدمه المحصول وتسميده حتي تكون النباتات قوية تقاوم المرض
4: عدم زراعة شتلات مصابة
5:استخدام احد المبيدات التالية👈 رودميل بلاس 150 جم/100 لتر
أو كوبر انتراكول 350جم/100لتر
أو جالبن نحاس 250 جم /100 لتر
#بقلمي🖋️

14/01/2022

(ﺟﺴﻢ ﺯﻭﺟﺘﻚ ﻣﻦ ﺣﻘﻨﺎ ﻛﻠﻨﺎ ﻧﺸﻮﻓﻪ )
ﺑﺎﻟﺨﻂ ﺍﻟﻌﺮﻳﺾ
ﻗﺼﻪ ﺣﻘﻴﻘﻴﻪ ﻧﺎﻟﺖ ﺍﻋﺠﺎﺏ ﻛﻞ ﻣﻦ ﻗﺮﺍﻫﺎ ﻟﻠﺸﺒﺎﺏ ﻭ ﺍﻟﺒﻨﺎﺕ ؟
ﻛﻠﻤﺔ ﻗﺎﻟﻬﺎ ﺭﺟﻞ ﺭﻳﻔﻲ :
( ﺟﺴﻢ ﺯﻭﺟﺘﻚ ﻣﻦ ﺣﻘﻨﺎ ﻛﻠﻨﺎ ﻧﺸﻮﻓﻪ )
ﺟﻠﺲ ﺃﺣﺪ ﺍﻷﺷﺨﺎﺹ ﺑﺎﻟﻘﻄﺎﺭ ﺍﻟﻤﺘﺠﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﻘﺎﻫﺮﺓ ﺇﻟﻰ ﺃﺳﻮﺍﻥ
ﻭﻛﺎﻥ ﻓﻲ ﺍﻟﻌﻘﺪ ﺍﻟﺴﺎﺩﺱ ﻣﻦ ﺍﻟﻌﻤﺮ ﻭﻳﺮﺗﺪﻱ ﺍﻟﻤﻼﺑﺲ ﺍﻟﺮﻳﻔﻴﺔ .
ﺛﻢ ﺟﺎﺀ ﺷﺎﺏ ﻭﺯﻭﺟﺘﻪ ﻭﻛﺎﻥ ﻳﺒﺪﻭ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺃﻧﻬﻢ ﺣﺪﻳﺜﻮ ﺍﻟﺰﻭﺍﺝ ﻭﺟﻠﺴﻮﺍ
ﺑﺎﻟﻜﺮﺳﻴﻴﻦ ﺍﻟﻤﻮﺍﺟﻬﻴﻦ ﻟﻪ ﻭﻟﻸﺳﻒ ﻛﺎﻧﺖ ﺍﻟﺰﻭﺟﺔ ﺗﺮﺗﺪﻱ ﺑﻨﻄﻠﻮﻥ ﺑﺮﻣﻮﺩﺓ
ﻗﺼﻴﺮ ﻭﺑﻠﻮﺯﺓ ﺑﺤﻤﺎﻻﺕ ﺗﻜﺸﻒ ﻋﻦ ﺫﺭﺍﻋﻴﻬﺎ ﻭﺻﺪﺭﻫﺎ .
ﺛﻢ ﻓﻮﺟﺊ ﺍﻟﺰﻭﺝ ﺑﺎﻟﺮﺟﻞ ﺍﻟﺮﻳﻔﻲ ﺍﻟﻜﺒﻴﺮ ﻓﻲ ﺍﻟﺴﻦ ﻭﺍﻟﺬﻱ ﺗﺒﺪﻭ ﻋﻠﻴﻪ ﻋﻼﻣﺎﺕ
ﺍﻟﻮﻗﺎﺭ ﻭﺍﻻﺣﺘﺮﺍﻡ ﻳﺮﺗﻜﺰ ﺑﻜﻮﻉ ﺫﺭﺍﻋﻪ ﻋﻠﻰ ﻓﺨﺬﻩ ﻭﺍﺿﻌﺎ ﺫﻗﻨﻪ ﻋﻠﻰ ﻗﺒﻀﺔ ﻳﺪﻩ
ﻓﻲ ﻣﻮﺍﺟﻬﺔ ﺍﻟﺰﻭﺟﺔ ﺍﻟﺘﻲ ﺗﺠﻠﺲ ﺑﺎﻟﻜﺮﺳﻲ ﺍﻟﻤﻮﺍﺟﻪ ﻟﻪ ﻭﻧﻈﺮﺓ ﻋﻴﻨﻪ ﻣﺜﺒﺘﻪ
ﻧﺤﻮﻫﺎ ﺗﻜﺎﺩ ﺗﺨﺘﺮﻗﻬﺎ ﻟﻘﺮﺏ ﺍﻟﻤﺴﺎﻓﻪ .
ﻭﺑﺼﻮﺭﻩ ﻣﻔﺎﺟـﺌﺔ ﺗﻀﺎﻳﻘﺖ ﺍﻟﺰﻭﺟﻪ ﻭﺛﺎﺭ ﻏﻀﺐ ﺯﻭﺟﻬﺎ ﻭﻗﺎﻝ ﻟﻠﺮﺟﻞ ﺍﺣﺘﺮﻡ
ﻧﻔﺴﻚ ﺃﻧﺖ ﺭﺍﺟﻞ ﻛﺒﻴﺮ ﻋﻴﺐ ﺍﻟﻠﻲ ﺑﺘﻌﻤﻠﻪ ﺩﻩ ﻭﻳﺎﺭﻳﺖ ﺗﻘﻌﺪ ﻋﺪﻝ ﻭﺗﺰﻳﺢ ﻭﺟﻬﻚ
ﻋﻦ ﺯﻭﺟﺘﻲ
ﻓﻤﺎ ﻛﺎﻥ ﻣﻦ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﺍﻟﺮﻳﻔﻲ ﺇﻻ ﺃﻥ ﻗﺎﻝ ﻟﻠﺰﻭﺝ ﺍﻟﻐﺎﺿﺐ ﺃﻧﺎ ﻣﺶ ﻫﻘﻮﻟﻚ
ﺍﺣﺘﺮﻡ ﻧﻔﺴﻚ ﺇﻧﺖ ﻭﻋﻴﺐ ﻋﻠﻴﻚ ﺗﺨﻠﻲ ﻣﺮﺍﺗﻚ ﺗﻠﺒﺲ ﺑﺎﻟﺸﻜﻞ ﺩﻩ ﺇﻧﺖ ﺣﺮ ﻳﺎ ﺭﺏ
ﺗﺨﻠﻴﻬﺎ ﺗﻤﺸﻲ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﻼﺑﺲ ﻣﺎ ﺩﻣﺖ ﺃﻧﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﻟﻜﻦ ﻫﻘﻮﻟﻚ ﺃﻧﺖ ﻣﻠﺒﺴﻬﺎ ﻛﺪﻩ
ﻋﺸﺎﻥ ﻧﺸﻮﻓﻬﺎ ﻭﻧﺘﻔﺮﺝ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺁﺩﻳﻨﺎ ﺑﻨﺘﻔﺮﺝ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺯﻋﻼﻥ ﻟﻴﻪ ﺑﻘﻰ
ﺑﺺ ﻳﺎﺑﻨﻲ ﺍﻟﻠﻲ ﻣﻜﺸﻮﻑ ﻣﻦ ﺟﺴﻢ ﻣﺮﺁﺗﻚ ﻣﻦ ﺣﻘﻨﺎ ﻛﻠﻨﺎ ﻧﺸﻮﻓﻪ ، ﻭﺍﻟﻠﻲ
ﻣﺴﺘﻮﺭ ﻣﻦ ﺣﻘﻚ ﺃﻧﺖ ﻟﻮﺣﺪﻙ ﺗﺸﻮﻓﻪ
ﻭﺇﻥ ﻛﻨﺖ ﺯﻋﻼﻥ ﺇﻧﻲ ﻣﻘﺮﺏ ﺭﺃﺳﻲ ﺷﻮﻳﻪ ﺃﻋﻤﻞ ﺇﻳﻪ ﻧﻈﺮﻱ ﺿﻌﻴﻒ ﻭﻛﻨﺖ ﻋﺎﻳﺰ
ﺃﺷﻮﻑ ﻛﻮﻳﺲ
ﻭﻫﻨﺎ ﻟﻢ ﻳﻨﻄﻖ ﺍﻟﺰﻭﺝ ﻭﺃﻟﺠﻤﺖ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﻓﻤﻪ ﻭﺍﺣﻤﺮ ﻭﺟﻪ ﺯﻭﺟﺘﻪ
ﺧﺎﺻﺔ ﺑﻌﺪﻣﺎ ﺗﻌﺎﻟﺖ ﺃﺻﻮﺍﺕ ﺍﻟﺮﻛﺎﺏ ﺍﻋﺠﺎﺑﺎ ﺑﺎﻟﺪﺭﺱ ﺍﻟﺬﻱ ﺃﻋﻄﺎﻩ ﺍﻟﺮﺟﻞ
ﺍﻟﺮﻳﻔﻲ ﻟﻠﺰﻭﺝ ﺍﻟﺸﺎﺏ
ﻭﻟﻢ ﻳﻤﻠﻚ ﺍﻟﺰﻭﺝ ﺇﻻ ﺃﻥ ﻳﻘﻮﻡ ﻣﻦ ﻣﻜﺎﻧﻪ ﻭﻳﺄﺧﺬ ﺯﻭﺟﺘﻪ ﻭﻳﻐﺎﺩﺭﺍ ﻋﺮﺑﺔ ﺍﻟﻘﻄﺎﺭ .
ﻭﻓﻲ ﻫﺬﻩ ﺍﻟﻘﺼﺔ ﻋﺒﺮﺓ ﻟﻤﻦ ﻳُﻠﺒِﺲ ﺯﻭﺟﺘﻪ ﻋﺒﺎﻳﺔ ﻣﺨﺼﺮﺓ ﻭﻣﻠﻮﻧﺔ ﻭﻳﻘﻮﻝ ﻟﻴﻪ
ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺗﻨﻈﺮ ﻟﻴﻨﺎ ، ﻭﻧﺴﻲ ﺇﻥ ﺍﻟﺤﻜﻤﺔ ﻣﻦ ﺍﻟﻌﺒﺎﻳﺔ ﺍﻟﺴﺘﺮ ﻭﻟﻴﺴﺖ ﺍﻟﺰﻳﻨﺔ
( ﻛﻼﻡ ﺭﻭﻋﺔ )
ﻓﻲ ﺍﻟﺸﺘـﺎﺀ ﺗﺨﺘﻔﻲ ﻣﻈﺎﻫﺮ ﺍﻟﺘّـﻌـﺮّﻱ ﺧﻮﻓـﺎً ﻣﻦ ﺍﻟﺒﺮﺩ ﺍﻟﺰﺍﺋـﺪ !!!
ﻓﻠﻤﺎﺫﺍ ﻻ ﺗﺨﺘﻔﻲ ﺃﺑـﺪﺍً ﺧﻮﻓـﺎً ﻣﻦ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻠﻪ ؟؟؟ !!!!
ﺣﻜﻤﺔ ﺭﺍﺋﻌﺔ :
ﻋﻨﺪﻣﺎ ﺗﺘﻌﺮﻯ ﺍﻷﺷﺠﺎﺭ ﻣﻦ ﻭﺭﻗﻬﺎ ﺃﻣﺎﻡ ﺍﻟﻤﻸ ﻳﻜﻮﻥ ﻣﺼﻴﺮﻫﺎ ﺣﻄﺐ ﻟﻨﺎﺭ ﺗﻮﻗﺪ
ﺑﺎﻟﺪﻧﻴﺎ !
ﻛﺬﻟﻚ ﺍﻟﻨﺴﺎﺀ ﺇﺫﺍ ﺗﻌﺮﺕ ﺃﻣﺎﻡ ﺍﻟﻤﻸ ﻓﻘﺪ ﻳﻜﻮﻥ ﻣﺼﻴﺮﻫﻦ ﺣﻄﺐ ﺟﻬﻨﻢ.
ﺍﻷﻧﻮﺛﺔ }} ﺣﻴﺎﺀ{{ ﻗﺒﻞ ﺃﻥ ﺗﻜﻮﻥ ﺃﺯﻳﺎﺀ ﺁﻣﻴﺮﺍﺕ ﺑﺮﻳﻄﺎﻧﻴﺎ ﻻﻳﻠﺒﺴﻦ ﺇﻻ ﺍﻟﻠﺒﺲ ﺍﻟﺴﺎﺗﺮ .. ﻳﻘﻮﻟﻮﻥ ﺍﻟﻠﺒﺲ ﺍﻟﻌﺎﺭﻱ ﻓﻘﻂ
ﻟﻨﺴﺎﺀ ﺍﻟﻤﺮﺍﻗﺺ !
# ﻣﺆﻟﻤﻪ ﻳﺎﻓﺘﻴﺎﺕ ﺃﻣﻪ ﻣﺤﻤﺪ
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻣﻦ ﺃﻋﺎﺩ ﺍﺭﺳﺎﻟﻬﺎ . ﺣﺮِّﻡ ﺟﺴﺪﻩ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻨﺎﺭ .

ﻫﻴﺎ ﻧﺸﺠﻊ ﺣﻤﻠﺔ ﻣﻌﺎ # للحشمه

11/01/2022

لا بأس؛ اقرأ، استمع، شاهد، لكن اعلم وأنت تشارك الجميع تفهّمك للحقائق في تجاربهم؛ أنّك في النّهاية لن تعيش بمخاوفك وستنسى، وستنسج بنفسك تجاربك التي ستوقعك -أحيانًا- في نتائج تشبه نتائجهم، الجميع تفتنه الأضواء يا صديقي، لا أحد يتوقف عن الأرجحة بين ثلاثته دون أن يعترف بذلك، لا أحد توقفه تجارب الآخرين، وحده الزمن يا صديق هو ما يخفت في عينيك بعض الأضواء حتّى إذا ما انطفأ بعضها لن تبذل جهدًا كي تستعيد شغف وهجها الذي كان، فلا ترتّق أثوابًا مدنسةً من جديد، وستبتسم كلّما تلاشى طيفًا من حياتك، ستدرك ببساطة أن حياتك كتابًا وأنّ كلّ شخصٍ فيه فصلًا يصغر الفصل أو يكبر ذاك حجمه في تاريخك وانتهى.

11/01/2022

في اللغة العربية إذا تكررت النكرةُ دلّت على شيئين؛ فإذا قلتَ قابلتُ رجُلًا وأكرمت رجُلًا، فأنتَ حينَها تتحدثُ عن شخصين مختلفين ، أما المعرفةُ إذا تكرّرت فإنّما دلّت على شيءٍ واحد ، فنقول: قابلت الرجُلَ وأكرمت الرجُلَ، فأنتَ هُنا قابلتَ رجُلًا واحدًا وأكرمتَه..عندما قال الله:" فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا • إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا" تكرّرت "يُسر" نكرة، وتكررت "العسر" معرفة؛ لتدلّ على أن العُسر الواحد يأتي ومعه يسرين.

08/12/2021
06/12/2021

💙💖

03/12/2021

من جمال سيدنا النبى 💛
السيده عائشه كانت بتحكي ان الرسول كان بيخلّيها تاكل الأول أو تشرب من الإناء و بعدين ياخده منها ويشرب او ياكل من نفس المكان اللي هي أكلت أو شربت منه .. و كان بيقول للناس على السيده خديجه: "إنّي رُزقتُ حُبها" من شدّة حُبه ليها .
الرسول كان بيقعد علي الأرض ويثني ركبته للسيده صفيّة عشان تركب على ضهر الجمل بتاعها .. وكان لما بياخد زوجاته معاه للحج والراجل اللي بيقود القافله بيسرع كان بيقوله "رفقاً بالقوارير" .. متسرعش يعني عشان معانا نساء وكده
في مرة في نص الطريق الجمل بتاع السيّده صفيه اتأخرعن باقي القافله وبرك عالأرض راحت معيطه .. الرسول مزعقلهاش ولا قالها ايه اللي بتعمليه ده .. الرسول وقّف القافله كلها ورجعلها وقعد يمسح دموعها بايديه ويطيّب خاطرها
الرسول كان بيخرج مع زوجاته للتنزه، كان بيساعدهم في شغل البيت وبيخيّط النعْل اللي بيلبسه والثوب اللي بيرتديه ..الرسول عمره ما ضرب زوجه من زوجاته وقال على بنته السيده فاطمه "إنها بضعة مني يريبني ما رابها ويؤذيني ما آذاها"
في مرة الرسول كان خارج في قافله ومعاه السيده عائشه، فقال للناس تقدّموا وتسابق مع السيده عائشه فسبقته ..بعدها بفترة خرجت معاه في قافله تانيه فقال لأصحابه تقدّموا وقالها سابقيني، فتسابقوا فسبقها وقعد يضحك ويقولها هذه بتلك
الرسول لما نزل عليه الوحي وكان خايف ساب أصحابه وقرايبه ومراحش غير للسيده خديجه وحكالها .. والعام اللي ماتت فيه سُمّي بعام الحزن من شدة حزن النبي عليها .. وكان لما بيدبح شاه يقولهم أرسلوا بها إلى أصدقاء خديجه وفاءً لها
الرسول كان بياخد حفيدته أُميمه بنت زينب ويصلّي وهو شايلها ولما كان يركع أو يسجد ينزلّها ويرجع يشيلها تاني .. الرسول قال: "من كان له ثلاث بنات أو ثلاث أخوات أو ابنتان أو أختان فأحسن صحبتهن واتقى الله فيهن فلهُ الجنة💙🕊

31/10/2021

لا تستهن باي فرصه تستطيع فيها قضاء حاجه انسان ..
سيدهشك الله بفضله في وقت حاجتك💙🦋

30/10/2021

قالولها لبسك مش لايق على الموضه💔😏
قالت والموضه مش لايقه على الجنه 💙❤️

24/10/2021

لا تأمن العيش في أرضٍ ستهجرها

ان السنين وإن طالت قصيرات...

اين القلاع التي طالت سواترها ؟!

أين الذين بَنوا ؟! بل أين الحضارات ؟!

سَل الديار و سَل من كان يسكنها

هل طاب عيشٌ والمصير ممات ؟!
👌👌👌👌

24/10/2021

أيام زمان...
التصبيره 😂😂😂

27/09/2021

لما يفضل يلمح انه معجب بيكي وفي الاخر يسيبك ويرتبط بواحده تانيه
انتي :

27/09/2021

يارب انا واحد بتاع نسوان مليش في جو بنت واحده تكفي دا😂

27/09/2021

- يابنتي دا نسوانجي ومبيحبكيش وبيضحك عليكي
=..

27/09/2021

- يعني مفيش حد ترتبط بيه قبل الشتاء
= مين يعم هو فيه حد يعرفني ، دا انا اهلي عارفين اني ابنهم بصدفه

29/06/2021

..
‏قلبك اعتن بهِ جيدًا❤️
أن تحسن الظنّ وتخطئ خير لك من أن تسيء الظن وتخطئ
في الأولى أنت مثاب على عبادة حُسن الظن بالنّاس
وهي عبادة قلبية عظيمة
وفي الثانية أنت محاسب على ظلم الناس أو اتهامهم بما لم يفعلوه!‏ من حمل الناس على المحامِل الطيبة وأحسنَ الظن بهم سلمت نيته وانشرحَ صدره وعوفيَ قلبه
وحفظه الله من السوء والمكاره"....

24/06/2021

البارت الثاني

اسر : ياربي ..... الواحد جعان اوي .... انت بتعملي ايه
نهارك اسود .....
أمنية بخوف : ا....ايه ... انا مش عملت حاجة والله ... انا اكلت بس كنت جعانة ...
اسر : انت هبلة يا بت انت ... هو انا قولت ايه ... متجيش جنب حاجاتي ... مين قلك تشربي في المج بتاعي انا جايبه معايا من امريكا ... ومش بشرب غير فيه
أمنية بدموع : طب بص ... انا اسفة ... والله مش هعمل كدا تاني ... بص مش هشرب تاني ومش عايزة اكل خلاص انا هامشي ...
" كانت في حالة خوف رهيبه ... لدرجة أنها كانت بترتعش جامد ... طلعت تجري على الغرفة بتاعتها ... مش عارف ايه اللي يخلي بنت في سنها جبانة كدا ... هو انا ناقص
أما روح اشوفها ليحصلها حاجة ..."
اسر : ممكن ادخل
أمنية بخوف : بص بالله عليك مش تضربني ... والله مش هشرب تاني خلاص ومش هاجي جنب حاجة ... اعملي طبق ومج يبقوا بتوعي زي ماما كريمة بس متضربنيش انا اسفة ....
اسر بهدوء : اششششش ... اهدي يا أمنية
" اول مرة ينطق اسمي بالنبرة دي ... حسيت بأمان لأول مرة في حياتي .... "
اسر : انا اسف .... لو عايزة المج خلاص هدية ... بس اهدي ....
" كانت لسه خايفة .... قربت منها وحاولت أهديها اكتر بس لقتها بعدت "
أمنية بخوف : خ....خلاص انا مش زعلانة... انا كويسة اهو ...
اسر : بجد
أمنية : أيوة بجد ...
" كانت بتمسح دموعها زي الاطفال ... ووشها كله قلبه احمر زي لون الكرز .... بس انا طبعا مش بحبها ... هى بس صعبت عليا ... بس انا ليه اتنزلت عن المج بتاعي مع أن أسماء طلبته مني كتير وانا كنت برفض ..."
أمنية : ا.... اسر
اسر : قولتي ايه ....
أمنية : انا اسفة ... استاذ اسر
اسر : في واحدة تقول لجوزها استاذ
أمنية : انا اسفة والله
اسر : ايه كل شوية اسفة اسفة
أمنية : طب اسفة
اسر : بقولك ايه روحي حضري الفطار ... والمفروض بعد كدا ناكل مع بعض ....
أمنية بفرحة : بجد يعني مش هاكل لوحدي تاني
اسر : هو انت كنت بتكلي لوحدك
أمنية بحزن : انا هعمل الاكل .....
" دايما حزينة .... مش عارف ليه .... حضرت الفطار ... شوية وأهلنا جم علشان المفروض أن انهاردة الصباحية ... بس كانت قاعدة معانا زي الغريبة ... توقعت انها هتكون فرحانة بوجودهم بس لا ... كل شوية تبص لمرات ابوها وترجع تبصلي .... حتى باباها كان ساكت ... تقريبا ميعرفش عنها حاجة .... وقتها كنت عايز أخرجهم برا البيت لأنهم كانوا السبب في خوفها ...."
اسماء : بشمهندس اسر نحن هنا
اسر : هااااا
اسماء : هاااا ! صلاة النبي ...
اسر : عايزة ايه يا باردة
اسماء : اولا انا مش باردة .... ثانيا ايه هتاكل البت بعيونك
اسر : اكل بعيوني ازاي دي
اسماء : عليا انا بردو يا اسوري
اسر : تصدقي انك بت باردة ... اه والله
اسماء : تشكر يا ذوق
كريمة بهمس : والله واحلويتي يا مخفية
أمنية بخوف: ش.... شكرا يا ماما
كريمة : قوليلي بقى عملتي ايه ...
أمنية : عملت اكل ...
كريمة : اكل ! اه معلش نسيت انك هبلة ....
مصطفي : بتقولوا ايه
كريمة بخوف : ايه ... ولا حاجة يا اخويا بطمن عليا أمنية حبيبتي ....
مصطفى: عاملة ايه يا حبيبتي ....
أمنية : كويسة يا بابا ....
مصطفى : مبسوطة يا حبيبتي ....
" وقتها بصيت لأسر ... مش عارفة ليه ... بس بصتله وخلاص ... كان قاعد يهزر مع اسماء كالعادة ... اتمنيت اكون مكان اسماء وحد يهزر معايا كدا .... واضحك.... اضحك ! هو انا بعرف اضحك مش عارفة ...."
مصطفي : أمنية روحتي فين
أمنية : ايه ... أيوة يا بابا مبسوطة جدا
مصطفي : يارب دايما يا حبيبتي ...
فاطمة : تعالي يا أمنية ندخل المطبخ عيزاكي ...
أمنية : حاضر يا ماما ....
اسر : بقولك ايه يا سيمو انا رايح اشرب ...
اسماء بمكر : طب خليك وانا اجبلك
اسر : لا انا بحب اجيب لوحدي يا باردة
" كان لازم اروح وراهم ... خوفت تقول لماما اني بزعقلها وماما تزعل مني "
____________________
في المطبخ ....
" وقفت في مكان علشان محدش يشوفني ... "
فاطمة : عاملة ايه يا حبيبتي
أمنية : انا كويسة يا ماما
فاطمة : متأكدة ...؟!
أمنية : متأكدة ...
فاطمة : طب اسر حلو معاكي
أمنية : أيوة ... اسر حلو اوي ... وطيب ... بيهزر معايا زي مبيهزر مع اسماء ... وكمان اداني المج بتاعه ... وكان عايز يحضر الفطار الصبح بس انا رفضت وحضرناه مع بعض ... اسر بيعاملني حلو اوي ....
فاطمة بصدمة : اسر ابني ....
أمنية : أيوة ...
" ماما كانت مصدومة وانا كنت مصدوم اكتر منها ... انا معملتش اي حاجة من دي غير موضوع المج بس ... هى ليه قالت كدا ...."
اسر : بتعملوا ايه
أمنية بخوف : مش بنعمل حاجة والله
اسر : في ايه يا حبيبتي انا بطمن عليكم بس
أمنية : يا ايه ...
" لأول مرة يقولي يا حبيبتي ... كان واقف جنبي وماسك ايدي ... اتمنيت أن الحياة تقف في اللحظة دي ..."
اسر : ايه يا حبيبتي مالك ...
أمنية : لا ... لا مفيش ... انا هخرج برة ... عن اذنك يا ماما
فاطمة بصدمة : اتفضلي يا حبيبتي
اسر : ايه بتبصيلي كدا ليه يا ماما
فاطمة : انت كويس يا اسر
اسر بتوتر : طبعا كويس
فاطمة : بس غريبة ...
اسر : ايه اللي غريبة
فاطمة : مش مكنتش عايز تتجوزها ... امال ايه يا حبيبتي والحب الكبير دا ...
اسر : مانا بحاول احبها اهو ... اعمل ايه يعني
فاطمة : ربنا معاك يا حبيبي ... أيوة حاول تحبها وان شاء الله هتحبها ....انا طالعة ....
اسر : اتفضلي .... قال احبها قال ....
اسماء : ماما في ايه
فاطمة بهمس : الولد اخوكي دا مش مطمني
اسماء : ليه بس
فاطمة : انا حاسة كدا ... الولد دا بيضحك علينا ....
مصطفي : طب نستاذن احنا ....
خالد : يلا واحنا كمان ماشيين ... مع السلامة يا حبايبي
اسر : مع السلامة يا بابا ....
كريمة : تعالي يا أمنية يا حبيبتي في حضني اصلك بتوحشيني اوي .... اوعي تفكري انك بقيتي هانم .... انت هتفضلي طول عمرك خدامة وواضح كدا من ملامح جوزك انك مش هتعمري كتير وترجعيلي قريب يا قليلة البخت
مصطفي : يلا يا كريمة
كريمة : أيوة يلا ....
" الكل خرج وهى فصلت واقفة مكانها ... كانت مصدومة من حاجة .... على الاكيد مرات ابوها قالتها حاجة "
اسر : أمنية ...
أمنية : ........
اسر : أمنية انت كويسة
أمنية بخوف : أيوة ... كويسة .. بص انا هشتغل هنا احسن خدامة في الدنيا ومش عايزة اي حاجة بس ممكن تخليني هنا ... مش عايزة ارجع البيت تاني بالله عليك ... علشان خاطري ... خليني هنا ....
اسر : مين قال كدا
أمنية : مش حد ... انا ... انا داخلة انام ....
اسر : أمنية ... امني.....
" جريت وقفلت الباب عليها .... اتاكدت أن مرات ابوها قالتلها حاجة ... بس ايه اللي يخليها خايفة وتقول كدا "
____________________
بليل .....
" استنيت لما الوقت اتاخر اوي وروحت لغرفة اسر ... "
أمنية بهدوء : انا عارفة انك نايم .... بس انا عايزة احكي وهحكي اللي مش هقدر اقوله لك وانت صاحي ... عارف ليه ... علشان ... علشان بخاف منك زي مبخاف منهم ... بس ساعات بحس انك مش هتئذيني زيهم بس انت بتزعقلي .... هو انا ممكن اسالك سؤال ... انت بتزعقلي ليه يا اسر ... هو انا عملتلك حاجة وحشة ... عملت زي مرات بابا ... كانت دايما تزعقلي ... بتستغل أن بابا في الشغل طول الوقت وتزعقلي ... كان بتضربني كتير .... شايف العلامات اللي على جسمي دي .... دي كلها هى سببها ... وساعات بابا .... مكنش في حد يخدني في حضنه ... عمر محد سألني مالك ... عمر مكان ليا أصحاب ... اوقات كتير كان بيبقى نفسي احكي لحد ... بيقولوا أن الإنسان لما بيحكي بيخفف عن قلبه ... بس انا مش كنت بحكي لحد ... انت عارف ايه الحاجة الوحيدة اللي علم مش قدر يدهاني ... القوة ... لحد مبقيت جبانة ... أيوة انا جبانة ... بخاف من كل حاجة ... دخلت كليه ...شوفت يا اسر مش انت لوحدك اللي متعلم ... انا كمان متعلم ودخلت كليه اداب .... دخلتها ومرات بابا كانت رافضة في الاول بس خافت من بابا ... كنت بروح الدروس وارجع اعمل كل شغل البيت وارجع اذاكر وساعات انضرب وانام من الوجع من غير ماذاكر .... شوفت بنات كتير ليهم أصحاب ... بس انا لا ... محدش كان عايز يضحي ويدخل حياتي .... ممكن يكونوا عايزين بنت مرحة بتعرف تضحك ... او بنت بتعرف تلبس كويس ... او اي بنت غيري .... انت عارف قبل متيجي علشان تشوفني كنت قاعدة على البحر ... ساعات بنزل اشتري حاجات للبيت واستغل دا واقعد على البحر شوية ... ببقى عارفة اني هنضرب بعدها بس انا انضرب كتير اوي فمش مشكلة بقى الحبة دول .... بس يوما قابلت شاب ... انا مش اعرفه بس كان بيتكلم ويقول إنه مغلوب على الزواج من بنت هو مش يعرفها .... بس هو كان عنده فرصة الاختيار ... انت عارفة انا دلوقتي عذرت الشاب دا ... لانك مكانه دلوقتي .... انت كمان مجبر على جوازك مني ... انا مش عايزاك تحبني يا اسر ... لان عمري مهتحب انا عارفة ... مين هيحب بنت جبانة وزي ... بس انا عندي طلب واحد ... ارجوك عاملني كاني بني ادمة ... نفسي حد يعاملني كاني انسان .... نفسي حد يعاملني براحة .... من غير زعيق ... من غير ضرب ... انا ساعات بحس بأمان في وجودك بس برجع اخاف لما بتزعق ...
انا اسفة على التضحية اللي عملتها علشاني ... انت ممكن تعيش حياتك عادي ... انا زي مقولتلك هكون خدامة ومش هسالك على حاجة ابدا .... بس بلاش ترجعني عند كريمة ارجوك .... انت عارف حتى دا مش هتسمعه لانك نايم ... بس انا كل مخاف هاجي بليل احكيلك علشان انا ارتحت شوية .... تصبح على جنة يا اسر ....
____________________
تاني يوم ...
اسر : صباح الخير يا أمنية
أمنية : انا ...
اسر : طبعا انت ...
أمنية : أيوة كويسة
اسر : هههههههه بقولك صباح الخير
أمنية : اسفة .... صباح النور
اسر : طب بصي .... ممكن تبطلي كلمة انا اسفة دي ... ايه رايك نكون اصحاب
أمنية بصدمة : نكون ايه !!
يتبع
👆👆👆👆👆👆👆👆👆

18/06/2021

اسكريبت 1 ......
خالد : هتتجوزها يا اسر يعني هتتجوزها
اسر : مستحيل يا بابا .... انا سافرت برة اتعلم وجيت احقق ذاتي .... تقولي اتجوز بنت اختك ....
خالد : صفية قبل متموت وصتني على بنتها لما كانت لسه حتة لحمة حمرا .... كان نفسي تيجي تعيش معانا بس ابوها رفض ..... واتجوز ... وبنت اختي دلوقتي كبرت وهى عائشة مع ست تانية ياعالم بتعاملها ازاي .... هتتجوز أمنية يعني هتتجوزها ....
اسر : والله مش ذنبي انا أن اختك وصتك على بنتها .... وعلى ما أتذكر أن اختك دي اللي مسمعتش كلامك وهربت واتجوزت ولما ماتت جوزها اتجوز غيرها ..... مش دنبي اشيل غلطات ناس تانية .....حتى لو كانت اختك
خالد : انت قليل الادب .....
اسر : يابابا ....
خالد : بلا بابا بلا زفت .... انت الظاهر بلاد برة نساتك الأصول .... اخر كلام عندي .... يا اما تتجوز أمنية يا اما لا انت ابني ولا انا اعرفك ....
اسر : دا اخر كلام يا بابا ..... طيب عن اذنك ....
فاطمة : اسر .... اسر استنى
اسر : لو سمحتي يا ماما ... عايز افضل لوحدي ...
فاطمة : والله يا ابني ابوك عايز مصلحتك
اسر : واضح جدا ....
فاطمة : اسر .... اسر ....
خالد : سبيه يا فاطمة
فاطمة : ليه كدا يا خالد
خالد : ابنك لازم يتجوز أمنية ....بنت اختي لازم تعيش معانا .... كفايا مرات ابوها بتعمله فيها وانا مش عارف اعمل حاجة ....وكفايا اني اتحرمت من اختى ....
فاطمة: طب أهدى ... إن شاء الله خير ... انا اتمني أن أمنية تكون مرات ابني ... بس دا ابني الوحيد يا خالد ... ارجوك متغصبش عليه
خالد : انا قولت اللي عندي وهو اللي يقرر....
_________________________
"مشيت ومش عارف اروح فين .... اكتر حاجة بكرها أن حد يجبرني على حاجة .... بس المرة دي الإجبار على جوازي .... ازاي اتجوز بنت معرفهاش ... هي بنت عمتي بس شوفتها مرة واحدة بس ...يوم وفاة عمتي ... محتاج اتكلم مع حد ... روحت البحر ... كان افضل مكان ليا قبل مسافر واسيب اسكندرية .... "
بنت قاعدة على البحر : انا ليه بيحصل فيا كدا .... ليه كل حاجة مجبرة عليها ..... عشت طول حياتي في خوف ... معنديش أصحاب ... وبرغم كل دا يجبروني على الجواز ...
اسر من غير ميشوفها : اسوا حاجة في الدنيا هي الإجبار ... مابالك بقى يكون على الجواز ... يعني اعيش مع واحدة معرفهاش ....
البنت : وانا اعيش مع واحد معرفهوش ... هو على الاكيد هيصحي كتير ... لان اي حد هيدخل حياتي لازم يضحي انا عارفة .... مستحيل حد يوافق بيا .... انا فيا عيوب كتير .... كتير اوي .....
اسر : الظاهر كدا مش انا لوحدي اللي في الدوامة دي ... بس مش عارف القرار ... اسمع كلام بابا واضحي بحياتي
ولا اعمل ايه .... انا اول مرة اكون محتار كدا ....
البنت : لازم تختار القرار الصحيح ... انت عندك فرصة الاختيار أما أنا فقدها من طفولتي .... لازم تختار الصح اللي يضمنك أن كل اللي بتحبهم يكونوا جنبك لأن أسوأ حاجة في الحياة انك تخسر اللي بيحبوك .... عن اذنك
" لقيت نفسي واقف لوحدي وكأنها كانت طيف بتكلم معاه ... معرفتش شكلها ولا اسمها بس نصيحتها كانت مهمة اوي .... لازم اختار القرار اللي يضمن وجود اللي بحبهم جنبي وهما اهلي .... ممكن لو كنت مكان بابا كنت أجبرت ابني على كدا .... "
اسر : بابا ... انا موافق
خالد بفرحة : بجد يا اسر
اسر : بجد يا بابا ....
خالد : يا حبيبي ربنا يخليك ليا يارب. .... الفرح هيكون في اسرع وقت .... انا مجهز كل حاجة .... وهتعيش معانا في البيت بس في شقتك الخاصة انا جبتلها اشهر المهندسين وخلصت ...
اسر : الله حضرتك تشوفه ...
__________________
في غرفة اسر
فاطمة : ممكن ادخل
اسر : ممكن يا ماما اتفضلي
فاطمة : عرفت انك وافقت
اسر : حضرتك شايفة أن في حل تاني
فاطمة : بص يا حبيبي انت ابني وانا مقدرش تجبرك على حاجة ... ممكن بابا يكون عمل كدا علشان هو كان اب صفية أخته مش مجرد اخ .... احساسه بالمسؤولية يحتم عليه كدا .... وبعدين دلوقتي لو اسماء احتاجتك في حاجة مش هتعملها ....
اسر : اسماء اختي وبنتي يا ماما اضحي بعمري علشانها
فاطمة : اهو بابا عمل كدا .... وبعدين أمنية دي طيبة جدا ... صدقني هتحبها ....
اسر : مش مهم احبها ...
فاطمة لنفسها : لازم تحبها ....
اسماء : احم احم
اسر : تعالي يا شقية
اسماء : كدا يا بشمهندس يا عريس انت .... احلى عريس دا ولا ايه ....
اسر : اه عريس ...
اسماء : بقولك ايه يا حاجة ... الحج خالد بيسال عليكي ...
فاطمة : ماشي يا آخرة صبري ...
اسماء : تشكري يا حاجة .... وادي ماما مشيت يا عم احكيلي ....
اسر : هو يوم حكاوي ... يومي نامي يا بت
اسماء : تصدق انا غلطانة يا ابو الصحاب ..
اسر : ابو الصحاب اه ... برررررررة
اسماء : طيب متذوقش .... بس انت عارف يا اسر انت محظوظ صدقني ....
اسر : محظوظ بجوازتي من واحدة معرفهاش ...
اسماء : لما تعرفها هتغير رايك ... سلام ....
" اسماء مشيت بس ليه الكل بيقول كدا ... ليه بيحبوها كدا .... ياترى انت مين "
________________________
في بيت مصطفى والد أمنية
مصطفي : خالد طالب ايد أمنية لابنه
كريمة : اه يا اخويا وماله ....
مصطفي : طب هما جايين انهاردة بليل انا نازل شوية
كريمة : ماشي ......
كريمة : انت يا مخفيه ...
أمنية : نعم يا ماما كريمة ...
كريمة : ابن خالك طالب ايدك يلا يكش تغوري من هنا
أمنية : ط....طيب
كريمة : تنيكي تأتأي كدا جتك البلا
" هى دي مرات بابا دايما بتعاملني كدا ... وانا مش بعرف اقولها حاجة علشان هى مش بتحبني وكانت بتضربني وانا صغيرة ... انا كنت عارفة أن اسر جاي لأن اسماء قالتلي .... اسماء دايما بتسال عني .... وساعات بنتكلم ... انا بحبها بس بخاف اتكلم معاها واحكيلها حاجة ومرات بابا تسمع "
___________________
بليل في بيت مصطفي
مصطفي : منور يا خالد
خالد : شكرا ... طبعا انت عارف احنا جايين ليه
كريمة : طبعا طبعا .... وموافقين كمان
مصطفي بهمس : اسكتي يا كريمة
كريمة بنفس الهمس : ياخويا اسكت انت والنبي دا ابن خالها ...
كريمة لنفسها : خليها تغور من وشي ... اي نعم هخسر خدامة نقطة بس خليها تغور من وشي بدل متقوم الراجل عليا انا كنت بخوفها وهي صغيرة بس دلوقتي البت كبرت وممكن تعمل اي حاجة .... خصوصا اني مخلفتش ومفيش عيل يقف جنبي ..."
خالد : خلاص اتفقنا الفرح يوم الخميس الجاي ...
مصطفي : على خيرة الله .... العرسان ممكن يقعدوا مع بعض في التراس ...
خالد : تمام ....
اسماء : اروح معاهم
فاطمة : اقعدي يا آخرة صبري .... وبعدين هحتاجك كتير الفترة الجاية ...
اسماء بهمس : حلاوتك يا فطوم
فاطمة : افضحينا ....
اسماء : خلاص ... هووووووووس
__________________
في التراس
اسر لنفسه : مش عارف اقول ايه .... وهى ساكته ... بس ملامحها هادية ... في عينيها حزن كبير وكسرة ... بس انا طبعا متجوزها بالاجبار ....
أمنية لنفسها : انا اول مرة اتحط في الموقف دا وخايفة ...
أيوة خايفة منه أو لا انا مطمنة .... ممكن يكون وحش ... بس عينيه بتقول غير كدا .... يارب مليش غيرك ... انا عارفة أن حياتي مش مهمة اصلا .... فمش فارقة ....
" عدا الوقت واحنا ساكتين لحد ماسماء جت "
اسماء : ايه الجمال دا يا ميمو
أمنية : تسلملي يا اسماء
اسماء : لا انا من انهاردة سيمو
أمنية : تمام يا سيمو
" صوتها مش غريب عليا ... انا سمعت الصوت دا قبل كدا بس فين ...."
اسماء : ايه يا اسوري ساكت ليه
اسر : مش ساكت يا سيمو مانا بتكلم اهو
اسماء : يا راجل
اسر : اسماء يا حبيبتي ممكن تسكتي
" صوته مش غريب ... انا سمعت صوته قبل كدا ... أيوة متأكدة .... بس في امان في صوته .... في دفا ..."
فاطمة : ازيك يا أمنية يا حبيبتي
أمنية : الحمد لله يا طنط كويسة
فاطمة : طنط ايه انا ماما
أمنية : يعني مش هتتضايقي مني
فاطمة : لا يا حبيبتي انت زي اسماء بالضبط ....
أمنية : ش ... شكرا
اسر لنفسه : غريبه البنت دي .... بتخاف اوي ... باين عليها جبانة ... اللعبة احلوت يا واد يا اسر .... "
_____________________
مرت الايام بسرعة وجه يوم الفرح ....
كانت بتسلم على الناس بجبن وخوف .... مش عارف ايه البت دي ... كنت عايز المسرحية دي تنتهي باسرع وقت
والحمد لله انتهت ..... وطلعنا على الشقة بتاعتنا
اسر : ادخلي هتفضلي واقفة
أمنية : ح ... حاضر
اسر : بصي انت عارفة اصل الجوازة دي ... اياكي ثم اياكي تقربي من حياتي ... اي حاجة تخصني ملكيش دعوة بيها ... عايز احس اني عايش لوحدي ماشي ... انطقي سامعة
أمنية بدموع : ح ... حاضر ... ا... انا هعمل كل حاجة انت عايزها .... بس بالله عليك متضربنيش ....
" هي قالت الكلمة دي واتضايقت من نفسي اوي .... ليه عملت كدا .... بس هى اللي جبانة اوي ...حد قال إني هضربها "
أمنية : ممكن ادخل انام
اسر : الغرفة دي بتاعتك اياكي تيجي جنب الغرفة بتاعتي
أمنية : لا مش هاجي جنبها .... عن اذنك
اسر : اتفضلي ....
" غريبة والله غريبة .... دخلت غرفتي وغيرت لبسي ولسه هنام لقيت دقات على الباب ....."
اسر : هو انا قولت ايه
" لقتها واقفة قدامي لبس بيتي وشعرها لأول مرة اشوف شعرها دايما بتبقى لابسة الخمار في المرتين اللي شوفتها فيها .... بس شعرها اسود حريري شبه اميرات ديزني وعيونها عسليه .... وملامحها هادئة جدا ... طفلة واقفة ادامي ... بس كان ظاهر على دراعها علامات اثر ضرب ... "
أمنية بخوف : انا اسفة والله بس ممكن ادخل المطبخ علشان اشرب ....
اسر بصدمة : المطبخ ... انت بتستأذني علشان تدخلي المطبخ ...
أمنية : انت قولت مش اقرب من حاجة بدون اذنك
اسر بضحك : أن بس ماعدا المطبخ والحمام ....
أمنية : ايه .... بجد
اسر : هو انت هبلة
أمنية : لا والله
اسر : هههههههه مش معقول
أمنية لنفسها : الله ضحكته حلوة ... بس ليه بيتعصب عليا وانا بخاف .... يارب يفضل هادي
اسر : يلااااااا امشي عايز أنام
أمنية : حاضر حاضر ....
" طلعت تجري ... والله شكلها هتبقى مسرحية حلوة اوي "
تاني يوم ....
صحيت من النوم وصليت وطلعت احضر فطار علشان جعانة اوي ..... حضرت واكلت .....
اسر : ياربي ..... الواحد جعان اوي .... انت بتعملي ايه
نهارك اسود .....
# يتبع........

16/06/2021

_3_ - الأخير -

دخلت اوضتها بعد ما رجعت من مقابلة الشغل، لقيت يوسف قاعد قدامها علي كرسي، وباين من قعدته انه مستنيها من زمان
اتفزعت من جواها لما شافته وشافت الهدوء المبالغ فيه اللي ظاهر عليه
_انا قولت اية؟
قال جملته وهو بيقرب منها_ انا اسفة، كانت فرصة ومينفعش اضيعها
_انتي كسرتي كلامي
_انا مش زيك.. معنديش اي حاجة، لو انت طلقتتي دلوقتي او طردتني مش هلاقي مكان يأويني، ارجوك افهمني، انا معاندتكش وخلاص
_انا قولتلك ان كل مصاريفك عليا
_وانا مفروض اصدقك؟ فجأة تقولي انتي مراتي وفجأة تقولي انتي خدامتي، فجأة تعامليني كويس ومرة واحدة تتغير، انا مش عارفة اتعامل معاك ازاي
_خروجك من غير اذني مش هيعدي بالساهل
_اعمل اللي تعمله.. معدتش تفرق
_والله!
_يوسف انا تعبانة.. ارجوك قدر
_انا فاهم اللي بيحصلك ومقدر.. بس انا جوزك من حقي كلمتي تمشي عليكي
_حاضر.. هسمع كلامك لحد ما نطلق.. بس اسمحلي اشتغل لو وافقوا عليا
_استني نشوف هيحصل اية وابقي اقرر
وسابها ومشي..
**
علي العشا..

كان بياكل لوحده.. دخلت هي بالمية_ انا عارفة اني مينفعش اعملك حاجة، بس سهي مش فاضية فأنا جبتلك مية
_اقعدي يانور
_ها؟
_اقعدي.. كلي معايا
_لا انا مش جعانة
_نور.. اقعدي لو سمحتي انا مش بحب اكل لوحدي
_بس..
_خلصي انا جوزك وبقولك اقعدي
قعدت وبدأت تلعب في الاكل بس مكانتش بتاكل
_انا جايبك علشان تلعبي بلاكل؟ كلي وخلصي
_حاضر
بدأوا ياكلوا_ انتي وصلتي لـ اية في التعليم؟ ولا متعلمتيش اصلا
_انا خريجة كلية تجارة
_معقول! انا فكرت انك هتشتغلي في محل او حاجة من النوع دا
بصتله بسخرية مريرة_ مكنتش متوقعها دي صح؟
_احم.. مقصدش
_انا مكنتش هشتغل خدامة وولا كنت هخلي ماما تكمل، كنت هبدأ اشتغل في المجال بتاعي وهخلي ماما ترتاح في البيت، كفاية عليها كدا.. بس موتها خربط كل خططي، فجأة بعد ما كنا ساكنين في القاهرة بقي لازم اسكن في الصعيد وسط العيلة، وبعدين لازم اتجوز حد منهم علشان يطمنوا عليا، مكنش قدامي حل غير اطلب المساعدة من والدك وهو متأخرش..
كان بيسمع ليها باهتمام..
كملت_ وانت كمان متأخرتش، رغم كل اللي بتعمله انا مش شايلة منك.. جَاميلك بيغفرلك، بس اعتقد المشكلة دلوقتي اتحلت، انا برأيي نطلق وكل واحد يروح لحاله زي ما كنت عايز انت من الاول.. عمي رفيع حكالي علي شروطك
_انا موافق.. بس عندي الاول شرط
_اية هو؟
_مش هتبقي خدامة من انهاردة و..
_واية؟
سألته بحدة
_هنتعامل فترة ك اصحاب.. واي حد يشوفنا هنقول اننا قرايب، فترة بس.. اعاملك فيها ك يوسف وتعامليني ك نور.. علشان اعتذرك من خلالها عن معاملتي القديمة ليكي، بعدها لو عايزة تطلقي.. هطلقك
_وانا موافقة..
**
فات كام يوم..

التعامل بينهم اتغير خالص، بقيوا بيقعدوا سوا مع بعض كتير وبيوصلها الشغل اللي اتوافق عليها فيه كل يوم ويرجع ياخدها منه، حواجز كتير اتكسرت من بينهم.. ظهرت شخصية يوسف الطيبة.. الحنينة اللي مامتها كانت بتحكيلها عنه

_تحبي نتغدي برة سوا؟
_ياريت
اخدها مطعم.. طلبوا اكل وقعدوا يتكلموا سوا
_الله! جـو اية الصدفة الحلوة دي!
_ميار.. ازيك عاملة اية
قربت وحضنته، اتضايقت نور بس حاولت متبينش دا
_بقيت كويسة بعد ما شوفتك، فينك مختفي يعني؟ بطلت تيجي النادي
_معلش مشغول شوية
_مين القمر دي؟
بصلها شوية من غير رد.. ونور بتبصله بزعل
قالت_ نور.. قريبته
كمل هو_ ومراتي
_واو انت اتجوزت.. بس حقيقي زوقك حلو اوي، هسيبك انا بقي مع المزة دي
وغمزت ليه ومشيت
_لية قولتلها؟
_مش هخبي تاني، انتي مراتي.. وعلي فكرة ما دمت قولت لميار كدا يبقي الخبر اتزاع واتغسل واتنشر في الصحف كمان
_بس انت مكنتش عايز كدا
_لو مكنتش عايز مكنتش قولتلها.. نور انا اسف علي كل اللي حصل، انا غلطان وندمان علي كل اللي عملته، انا اسف.. وارجوكي اعطي لـ جوازنا.. انا اكتشفت اني بحبك.. اعطينا فرصة وصدقيني انا هعوضك
_انا..
_معقول لسة زعلانة مني؟ انا عارف اني وجعتك كتير بس اعذريني، انا فجاة لقيت نفسي مفروض اتجوز واحدة ولا اعرف عنها حتي اسمها
_انا عذراك.. احم انا كمان بحبك
_اية؟
_بحبك
_بتحبني.. قالت انها بتحبني ياجدعان
قال الجملة بصوت عالي فالكل انتبه
_يوسف الله!
_يلا
_يلا فين؟ والاكل
_بلا اكل بلا بتاع.. احنا لازم نروح نحجز قاعة الفرح حالا دلوقتي

وعملها احلي فرح.. وقضوا اجمل شهر عسل.. ومعيشها ك اميرة بعد ما كانت مجرد خدامة.. اول ما قدرها وعرف قيمتها.. اتغيرت مكانتها في حياته.. 🌺🌺🌺

كذلك انتي.. متسمحيش لحد يعاملك ك خدامة..
☝️يااميرة يابلاش ⚡

🥀🌷🌷🌷🥀

14/06/2021

_2_

بعدت عنه_ انا مش مراتك.. انا خدامتك ولا نسيت؟
_الله! دي القطة طلعلها ضوافر وبقيت بتخربش اهي!
_انا مش ضعيفة زي ما انت فاكر، ومش لانك أويني في بيتك ومتجوزني هتكسرني.. انا همشي من البيت دا ودلوقتي حالا كمان
وجت تمشي، وقفها بأيديه اللي اتحطت قدامها_ لو فكرتي تعتبي باب البيت دا من غير اذني وموافقتي انا هكسرلك رجلك
_مش هتقدر
قالتها بتحدي..
رفع حاجبه_ دا احنا اتغيرنا خالص بقي، فين كلمة اسفة وحاضر؟
_انا استحملتك علشان الجَميل اللي عملته ليا وانك ساعدتني في الوقت الحرج اللي كنت فيه، ولولا انك اتجوزتني في الوقت دا كان زماني متجوزة ابن عمي اللي عنده ٤٥ سنة، لكن لو هندخل في سكة قلة القيمة فأنا مش هتسحمل اكتر من كدا
_هتعملي اية يعني؟
قالها بتحدي وسخرية_ هطلق منك وهمشي، هشتغل في مكان تاني
_في القاهرة اللي متعرفيش فيها حاجة؟
_الف مين هيساعدني
_مقابل اية؟
قالها بعصبية..
بصت الناحية التانية_ مش كل الناس زيك، في كتير ولاد حلال
_والله! طيب طلاق مش هطلق، وانسي الكلمة دي لانها مش هتحصل غير بمزاجي، انتي هنا علشان تعملي اللي انا عايزه وبس من غير اعتراض
_لامتي؟
_قولتلك لحد ما يجيلي مزاج اغير دا، واسمعي.. طول ما في غريب في البيت دا تختفي خالص، مش عايز بس المح طيفك، لو لمحته مش هرحمك
وسابها ومشي
دمعت عيونها_ مستبـد
طلعت صورة لمامتها وبصت فيها_ مش دا يوسف اللي حكتيلي عنه ياماما، دا غير الصورة اللي رسمتها ليه، دا غير فارس الاحلام اللي كنت بتخيله من كلامك
**
دخل لاوضته، وقف قدام مرايته_ انا مالي متعصب لية؟ ما تتنيل علي عينها تغور ولا تروح في داهية! وبعدين مش دا اللي انا عايزه من الاول اصلا واللي بخططله من اول ما جت!
مش انا اللي عايزاها تطلب الطلاق واخلص منها؟
ولية اتعصبت من مازن! امم.. اتعصبت علشان هي مراتي.. مينفعش حد يعاكسها واسكت، بس هو ميعرفش وانت مش عايز تعرفه، بس دا ميعطهوش مبرر برضوا انه يعاكسها.. انا شكلي اتجننت

قالها وهو بيضرب المرايا وبيسيبها ويمشي..
**
فات كام يوم.. كان في صالة البيت ومعاه مازن.. اللي عمال يبص يمين وشمال كأنه بيدور علي حد
_في اية يابني؟ سرعتني، عامل تلف زي الفرخة الدايخة كدا لية
_هي فين؟
_هي مين؟
_الصاروخ الارضي الجوي اللي كان هنا المرة اللي فاتت
وقف وقرب منه، ضربه في وشه_ ياحيوان
_الله في اية يابني
_اطلع برة
_انا عملت اية بس؟ كل دا علشان عاكست خدامة؟ ما انا طول عمري بطفش سهي وولا عمرك اتكلمت.. ولا البت عجباك
وغمز ليه بعنيه.. ضربه تاني_ لو ممشيتش من وشي دلوقتي هطلع روحك
لسة مكملش كلامه لقي مازن عيونه بتطلع قلوب وبيبص في ناحية ما.. بص علي اللي بيبص عليه، لقي نور في وشه
اول ما شافت ملامح الغضب عليه قالت بأرتباك_ انا اسفة، لما سمعت صوت خبط فكرت في حاجة اتكسرت

ومشيت فورا
_ما تجوزهاني يايوسف؟
ودي كانت اخر كلمة يقولها المرحوم
**
راح المطبخ ملقهاش فيه، دخل اوضتها فوقفت وهي بتبصله بزهول
_انا قولت اية؟
مردتش.. فصرخ_ انا قولت اية؟
_مطلعش طول ما في حد غريب في البيت
_والكلام مبيتسمعش لية؟
_انا اتخضيت و..
_مش عايز تبرير، الكلمة اللي اقولها تتنفذ، سامعة؟
_حاضر
شاور علي ايدها_ مش لابسة دبلة لية؟
_مش انت اللي مش عايز حد يعرف؟
_مش عايز حد يعرف انك مراتي، بس الكل لازم يعرف انك متجوزة..
_حاضر هبقي البسها من شبكة عمي رفيع
بصلها لـ لحظات ومشي
قعدت وهي بتضرب كف علي كف_ مجنون والله!
**
تاني يوم..

كان نازل الشغل لقاها لابسة لبس خروج وبتجهز علشان تخرج
_انتي رايحة فين؟
_عندي مشوار مهم لازم اروحه
_مشوار اية؟! وبعدين انا مش قولت مفيش خروج غير بأذني
اتنهدت_ طيب ممكن اخرج
_اعرف رايحة فين الاول
_هشتري شوية حاجات لـ المطبخ و..
سألها بنفاذ صبر_ اية؟
_هدور علي شغل
_طيب ادخلي اوضتك.. انا هخلي سهي تشتري حاجات المطبخ
_بس..
_قولت ادخلي اوضتك
_والشغل؟
_انسيه.. طول ما انتي علي ذمتي مصاريفك عليا، سامعة؟
_مينفعش..
_لا ينفع.. اية اللي يمنعه اصلا؟
بص لساعته_ انا متأخر.. لازم امشي، لما اجي ابقي نتكلم براحتنا، لكن انسي حكاية الشغل دي
ومشي وسابها

_هتعملي اية؟

قالتها سهي من وراها، اللي بقيت صديقتها وتعرف كل حاجة بتحصل معاها
قالت باصرار_ هروح المقابلة واللي يحصل يحصل.. وبعدين هو هيعرف منين؟
سهي بقلق_ نور.. يوسف بية لو عرف هيطين عيشتك
_ما هو كدا كدا مطينها.. انا همشي

ومشيت.. وسهي بتبص علي مكانها بقلق.. خاصةً وهي عارفة قد اية يوسف مبيحبش حد يكسر كلامه

يتبع.............
🌺🌺🌺🌺🌺

Telephone

Website