פסיכותרפיה - מכון מגיד האוניברסיטה העברית

פסיכותרפיה - מכון מגיד האוניברסיטה העברית

בית הספר לפסיכותרפיה של מכון מגיד, האוניברסיטה העברית

העמוד הרשמי של בית הספר לפסיכותרפיה, ביה"ס מציע מספר תכניות לימוד :
התכנית התלת שנתית לפסיכותרפיה דינאמית.
תכניות מתקדמות לפסיכותרפיסטים
וכן ימי עיון וכנסים

06/07/2020

הרשמה לערב פתוח מקוון - לפגוש את ביון

זוהי הזמנה לערב היכרות עם המסלול
'לקרוא את ביון'
שיתקיים ביום שלישי הקרוב ה-7.7.20 בין 20:30-22:00
ניתן להיכנס החל מ-20:15. הערב עצמו יתחיל ב-20:30

החוויה הנרקמת במהלך הלימודים בתכנית שהקמנו לפני כעשור מיוחדת ומרגשת ללומדים ולמלמדים כאחת. היא מושתתת על קריאה קרובה, יחפה, איטית ובלעדית בכתביו של ביון בלבד. על מנת לאפשר הצצה לחוויה הנוצרת במהלך הלימודים בחרנו לקיים ערב בו תתקיים החוויה הרב-דורית והרב גונית המאפיינת אותנו.
תכנית הערב
ד"ר עינת אספלר רוזנבוים דברי פתיחה
ד"ר גילית הורויץ לקרוא את ביון
חני בירן מתוך המרחב שבין 'Nothing' ל-'No-Thing'
ליהי נוי-ניצן מקול דממה דקה ללידה של מחשבות חדשות
רוני עמיאל החיבור בין חווית המטפל לחווית המטופל
פרופ' יולנדה גמפל קריאה בביון

ההשתתפות ללא תשלום אך נדרש רישום מראש לקבלת הקישור בזום
להרשמה יש ללחוץ כאן https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScevpV2RNeOpkbXtro1DZZqC7pF3SXJk3Ze5pmRaePmWCeTlg/viewform

docs.google.com מסלול "לקרוא את ביון" במכון מגיד מיסודה של האוניברסיטה העברית, מזמין אתכם לפגוש את התיאורטיקן ווילפריד ביון בערב פתוח אשר יתקיים ביום שלישי, 7.7.20 בין השעות 20:30 - 22:00

02/05/2019

״גשר מעל מים סוערים״ : אינטימיות טיפולית כגשר בין סבל להנאה, מוות לחיים, בטיפול בניצולי שואה. רוני פרישוף

15/06/2017

ביה"ס לפסיכותרפיה של מכון מגיד בתל אביב

המסלול ללימודים מתקדמים 'לקרוא את ביון' מוקדש להעמקה בכתביו של וילפרד ר. ביון. הוא תולדה של תהליך עתיר מחשבה ותשוקה, של הבנייה מוקפדת ומדויקת של התכנים הנלמדים ואיסוף צוות הוראה שמושקע שנים בתיאוריה של ביון, אוהב, חוקר, מלמד וכותב עליה - חני בירן, ד"ר משה ברגשטיין, נעמי ברונפמן-הולר, ד"ר גילית הורויץ, אירית לובלינסקי ורוני עמיאל. לצוות ההיגוי נרתמו שניים מהמפענחים המיוחדים שיש לביון בתקופתנו, המחדשים ומעמיקים את ההבנה בו – פרופ' יולנדה גמפל ומר נוויל סימינגטון.
לפרטים נוספים היכנסו לכאן .http://lp6.me/WA2zU

lp.landing-page.mobi מכון מגיד מבית האוניברסיטה העברית

07/01/2017

תכניות הלימוד של בית הספר לפסיכותרפיה מתקיימות במכון מגיד בתל - אביב. כתובת: רח' קהילת סלוניקי 7 נאות אפקה ת"א

09/11/2016

סמינרים והשתלמויות קצרי מועד חורף תשע"ז 2017

נמשכת ההרשמה להשתלמויות וסמינרים קצרי מועד
כל ההשתלמויות מתקיימות בקמפוס מגיד, רחוב קהילת סלוניקי 7, תל אביב.

הטיפול בטראומה מינית - דורית גורני
ארבעה מפגשים: 29/1/17, 5/2/17, 12/2/17, 19/2/17 - ימי ראשון בין השעות 15:00-19:30 | מחיר: 450 ש"ח (בוגרי מגיד), 500 ₪ (מתמחה), 550 ₪ (מומחה).

הקשר גוף-נפש מהתיאוריה לקליניקה ובחזרה דרך התמכרויות - אורלי פישר
שני מפגשים: 24/1/17, 31/1/17 - ימי שלישי בין השעות 15:00-19:30 | מחיר: 360 ₪ (בוגרי מגיד), 400 ₪ (מתמחה), 450 ₪ (מומחה).

שורשי התוקפנות ומהות החיות על פי ויניקוט - רוית פרנקל נוטקביץ
שני מפגשים: 9/2/17, 16/2/17 - ימי חמישי בין השעות 15:00-19:30 | מחיר: 360 ₪ (בוגרי מגיד), 400 ₪ (מתמחה), 450 ₪ (מומחה).
לפרטים ולהרשמה היכנסו לכאן https://goo.gl/fuqiPR

magid.huji.ac.il בבית הספר לפסיכותרפיה מתקיימים סמינרים והשתלמויות קצרי מועד, לפירוט ההשתלמויות היכנסו לכאן

07/10/2016

פסיכותרפיה - מכון מגיד האוניברסיטה העברית

הרצאה של ד"ר דורית שיקיירסקי ז"ל , בכנס שקיים בית הספר לפסיכותרפיה 'ביון והזכוכית הגדולה - אירוע תרבות בשלוש מערכות'

תרומות (לא) אנונימיות: על סימולטניות של רעיונות בחברה ובתרבות:
אני רוצה לשים כמה סימני שאלה במקום סימן הקריאה האוטומטי שעולה בנו כשאנו קוראים אנלוגיות ומחשבות סימולטניות בתחומי דעת שונים אצל אנשים שונים. למרות שהדבר שמושך אותי להתעניין בזה, זו כמובן התחושה של wow לנוכח הראיות שמישהו חשב על כך קודם, בדיוק על אותו דבר, אבל במקום אחר ובזמן אחר.

כדי להדגים ובכך לקדם העלאת שאלה זו שבין סימני הקריאה, ועוד בטרם אומר כמה דברים כלליים על הקשר בין פסיכואנליזה ותרבות, אבקש להקרין קטע מסדרת הטלוויזיה The Lone Gunmen, סדרה שהיאspin off של X-Files. הקטע בו נצפה הוא הדקות המסיימות את אפיזודת הפיילוט, שהוקרנה ב-5 במרס 2001 בארה"ב.


http://www.youtube.com/watch?v=vfpFzAuZ3PE

מובן מאליו שאירועי ה11 בספטמבר עלו על דעתכם. התגובה הראשונית שלנו היא ה-wow הזה. מישהו חשב על זה קודם... אחרי שמשהו ב-wow הזה נרגע אפשר להציב סימני שאלה: האם באמת מדובר באותה מחשבה, באותו דבר? אני חושבת שהפערים, ההבדלים, הם המקום לסימני שאלה, ואלה הם המקומות הפוריים מבחינת ההבנה של התפקודים הפסיכולוגיים בצירופים כאלה. למשל, בקטעים האלה יש הרבה שונה שמסתתר בדומה: במציאות הייתה רצחנות מסיבית באמצעות אקט של התאבדות; אבל בקטע שראינו הרצחנות מבוצעת בשליטה מרחוק, אנשים רבים ימותו אבל לא מי שזמם את המזימה. האירוע ב-11 בספטמבר היה מאוד low-tech, ותוצאותיו נבעו מחוזק חומרים, פיצוצים והתנגשויות. הקטע שראינו הוא מאוד high-tech במובן של יכולת שליטה מרחוק במסלול של מטוס בלי מנגנוני ביטחון, כי אף אחד עדיין לא חשב על זה. התחושה שלי שבפערים האלה אנחנו יכולים לחשוב על מה שהוכחש (denial), או שהופקע (disavowal) אם תרצו. כך, למשל, ההתאבדות הוצגה כזרה לחלוטין לתרבות המערבית. מעניין להוסיף כי ב-2013 יצא הסרט Fury (זעם), שמדבר על מפקד אמריקאי וחייליו שכולם בוחרים להילחם עד מוות, ובעצם להתאבד על מנת לחסום גדוד נאצי. יש החייאה של מורשת הלחימה עד מוות גם בתרבות המערבית, שכביכול לחלוטין לא תומכת באקטים רצחניים כאלה, אלא אם כן מדובר בטלוויזיה ובקולנוע שלה.
אם כן, אנו מדברים על תרבות של קבוצות חברתיות גדולות, ועל הדימויים שמושלכים במצבים של קונפליקט, על הפנטזיות וההשלכות שמתחוללות בתוך הקבוצות ובין הקבוצות. אפשר שכאן המקום להוסיף דבר מה כללי על תיאורית הקבוצות של ביון. התיאוריה המוקדמת של ביון על קבוצות גובשה בשנות ה-40 וה-50 של המאה העשרים. כשביון מדבר על תרבות הקבוצה הוא מדבר על התרבות הפוליטית שלה. כל העיסוק בתכנים תרבותיים שימלאו לנו את המסכים ואת התודעה בהפסקות בין הפרסומות ושאר הפעולות הפוליטיות של המכשור הזה – כל זה לא היה קיים, ובהכרח כלל לא היה בתודעה; הטלוויזיה עדיין לא שווקה להמונים בסוף שנות ה-40, למרות קיומה משנות ה-30. בתיאוריה זו, מדבר ביון על מצע בסיסי של גוף-נפש, אותו הוא מכנה מטריצה פרוטו-מנטלית, שמתוכה עולה הדחף, שמתארגן בתבנית הגנתית כנגד החרדה. בקבוצות, ביון מכנה את תבניות הגנתיות אלה הנחות בסיסיות (basic assumptions). כשמהלך הגנתי זה עובר למישור החברתי, לקבוצה גדולה יותר, אנחנו מדברים על תרבות פוליטית, שגם לה

יש תפקיד הגנתי. המשחק הזה בין חרדה והגנה לא בולט אם בכלל קיים בכתבים המאוחרים של ביון, כאשר עבר לחקור סוגיות אחרות.
ראשית הממשק בין הפסיכואנליזה לבין חקר התרבות כבר ב-1906, כאשר הוקם פורום שנקרא 'החברה הפסיכולוגית של יום רביעי', אותה קבוצה שהייתה נפגשת בביתו של פרויד, עוד לפני שקמה החברה הפסיכואנליטית הראשונה. כבר אז, במקום הזה שבו הכול דובר, כל הדיסציפלינות נדונו מנקודת ראות פסיכואנליטית, שעדיין לא נקראה כך. התרבות והאמנות נכללו בסדר היום של קבוצה הזו מהרגע הראשון. שתי גישות בלטו ובשתיהן יש מעגליות מסוימת:
1. השימוש באובייקטים תרבותיים, בדרך כלל מתרבות גבוהה, כהשראה לתיאוריה.
2. הניתוח של יצירות או אובייקטים באמצעות פרשנות פסיכואנליטית, שמאששת את התיאוריה שנגזרה מאובייקטים תרבותיים אחרים.
השימוש באמנות כהשראה לתיאוריה מאוד בולט אצל פרויד, וביון במובן הזה, כמו במובנים רבים אחרים, הולך בעקבות פרויד. אגב, כיום נהוגה גם קריאה של ביון כטקסט אסתטי, ספרותי. המובילה בסוגה זו של קריאה היא מג הריס וויליאמס. היא פרסמה פרשנות במסורת של ביקורת ספרות על הכתבים המאוחרים של ביון, ובמיוחד על הספר – המשונה אך המשעשע – A Memoir of the Future. לדעתי, מה שקורה כיום וב-15 שנים האחרונות בכתיבה הפסיכואנליטית הוא חלק מתגובה ספונטנית של הפסיכואנליזה לעליה הדרמטית של ההשפעה של הפסיכיאטריה הביולוגית החל מ-1980. היו כל מיני תגובות לשינוי הזה ביחסי הכוח הפוליטיים בין הפסיכואנליזה שהייתה מאוד דומיננטית בארצות הברית לבין הפסיכיאטריה הביולוגית, ואלה כוללות:
1. התעוררות מחודשת של המחקר המדעי בפסיכואנליזה.
2. הסתגרות בחדר הטיפולים, והתמקדות בחקירה הקלינית.
3. אינפלציה בפרשנות תרבות: פרסומים רבים מופיעים – גם של הפסיכואנליזה על התרבות, וגם של חוקרי תרבות, ספרות ואמנות שמשתמשים בפרשנות פסיכואנליטית. מבחינת הפסיכואנליזה, ריבוי זה מעיד על חיפוש דרך אחרת לחקור את העולם, שאינה בהכרח מבוססת על רדוקציה אמפירית של רעיונות תיאורטיים מורכבים.

דוגמא נוספת של רעיונות סימולטניים אביא כעת, והיא המקרה הידוע של מטוס נוסעים מחברת Germanwings שהתרסק באלפים ב-24 במרס 2015. כל 144 הנוסעים ו-6 אנשי הצוות נהרגו. לאחר מציאת הקופסא השחורה הסתבר שכאשר הטייס יצא לשירותים, נעל טייס המשנה את דלת תא הטייס, פעולה שהנה חלק מהנחיות הבטיחות שגובשו בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר, ונועדו למניעת השתלטות של טרוריסטים, וריסק את המטוס בכוונה תחילה לתוך ההר. עם פרסום מידע זה הופיעו בתקשורת, בעיקר באינטרנט וקצת במדיה הרגילה, ספקולציות לגבי ההשפעה האפשרית של סצנת הפתיחה של הסרט סיפורים פרועים(Relatos Salvajes) על האירוע.

http://www.youtube.com/watch?v=UEDQKxep1eg

זו הייתה האסוציאציה המתבקשת. בסרט מוצגת פנטזיית הנקמה האולטימטיבית. מהשוואת הסרט אל אירוע התאומים ניתן לעמוד על מספר הבדלים, שנוגעים בהוצאה לפועל של פנטזיית הנקמה.ראשית נאמר, כי כאשר הקימו את מגדלי התאומים בראשית שנות ה-70, מיד התעוררו פנטזיות לגבי סירוס סימבולי של האובייקט הפאלי הזה. היו גם פנטזיות פחות רצחניות, כמו זו של פיליפ פטי, ללכת על כבל בין המגדלים, פנטזיה אותה מימש בשנת 1974. יש אובייקטים שמעוררים, בצורה די צפויה, מחשבות דומות המופיעות במקביל אצל אנשים שונים.
אם סדרות טלוויזיה, סרטים ואובייקטים אמנותיים ממלאים תפקיד הגנתי, כדאי להתבונן על החרדות שמסתתרות מאחורי הגנות אלה, וגורמות לנו, בין היתר, לצרוך בצורה אובססיבית כל כך הרבה "תוכן". כיצד פועלות הגנות אלה? כאן למשל, האסוציאציה בין האירוע במציאות לבין הסצנה הזאת, מאפשרת לדמיין ייחוס סיבתי, כאילו אנדראס לוביץ, הטייס שריסק את המטוס, ראה איזה סרט, ואז עלה בדעתו הרעיון. אולם אירועים כאלה כבר קרו, לפחות שש פעמים אם לא יותר. אך אלה קרו באזורים של העולם שלא מעניינים את קהל הדעת המערבית, כמו אפריקה, דרום מזרח אסיה וכולי. את ה"שטיק" של לנעול את עצמך בתא הטייס ולרסק את המטוס באופן אובדני המציאו כבר קודם. לא פחות סביר שאנדראס לוביץ, כטייס, ידע על האפשרויות הללו יותר ממה שהציבור הכללי יודע, וקיבל את השראתו מהמציאות דווקא. מחשבה זו מעוררת חרדה: אם ההשראה באה מהמציאות ולא מפנטזיה שמגולמת באובייקט תרבותי – מה נוכל לעשות מולה? לבטל את כל הטיסות בכל רחבי העולם כדי שלאף אחד לא יבואו רעיונות רצחניים – זה לא יקרה. אבל אם ההשראה באה מאובייקט אומנותי, הרי שאפשר לצנזר אותו, ואז לפחות לרגע, ללא קשר מה יקרה במציאות, יש אשליה שאם רק נשלוט בביטוי של רעיונות – דברים איומים לא יקרו במציאות. האם אפשר לשים מנעול על הדמיון?... ברווח שבין האובייקט התרבותי לבין המציאות אפשר להעלות שאלות, שלא פשוט יהיה להשיב עליהן, אך לפחות ניתן יהיה לחשוב אותן.

07/10/2016

לזכרה של ד"ר דורית שיקיירסקי ז"ל: משועלה אל קיפודה | עזבונות - בלוג הנצחה - פסיכולוגיה עברית

hebpsy.net לזכרה של דורית שיקיירסקי, מורה וחברה משועלה אל קיפודה דורית שיקיירסקי לימדה אותי שאפשר לחלק את האנשים ודרך ההתבוננות שלהם לעולם לשני

27/09/2016

ביון באופרה לקרוא את ביון בעזרת "פרסיפל" של ואגנר, ד"ר משה ברגשטיין

הרצאה מרתקת של ד"ר משה ברגשטיין: ביון באופרה לקרוא את ביון בעזרת "פרסיפל" של ואגנר.
בדברים שלי אבקש להראות כיצד ניתן לעשות שימוש במיתוס המובא כיצירת אמנות, במקרה הזה האופרה "פרסיפל" של ואגנר, כדי לגלות תובנות ביחס לנפש האדם, ולעשות בהן שימוש כדי להעשיר את ההבנה ואת התיאוריה הפסיכואנליטית. אביא את הדברים ב-3 חלקים – תחילה אסביר את הרציונל לשימוש שכזה במיתוסים ובאמנות, תוך שאתבסס במידה רבה על התייחסותו של ביון לנושא. אח"כ אתאר את האופן שבו ניתן להקשיב לָאופרה כדי לשמוע בה אמיתות כאלה, בפרט ביחס לחמלה. לבסוף אציע בקצרה כיצד אפשר לנסות ולשלב אמיתות אלה בתיאוריית החשיבה של ביון, ובפרט בתפקיד החמלה בהתפתחות מערך החשיבה.
להמשך קריאה היכנסו לכאן http://bit.ly/2czQanR

magid.huji.ac.il שרית [להרצאה של שרית] הדגימה את האופן שבו מתקיים המתח בין נשאי התשוקה (גבר, אמן, צופה ) לבין ׳מושאי תשוקה׳ (האישה, המודל, עבודת- אמנות) בתחום האמנות. דבריה מחזירים אותי ליוון העתיקה, שמשמשת לי כהשראה לא במקרה ולא רק בגלל המרתון. המשוואה של שרית הינה גלגול מודרני של המתח בין קופידון לפסיכה. במיתולוגי...

26/09/2016

חוברת ביון והזכוכית הגדולה

אנו שמחים לשתף אותך בחוברת ההרצאות מתוך אירוע "ביון והזכוכית הגדולה" שהתקיים במכון מגיד.
האירוע התקיים במסגרת המסלול ללימודים מתקדמים "לקרוא את ביון".
בחוברת כללנו בנוסף לדברים שנאמרו במהלך היום, גם חיבורים נוספים שיצרנו בין הרעיונות שהועלו בהרצאות השונות לבין מושגיו של ביון.
אנו מקווים שהקריאה בחוברת תאפשר חוויה והתנסות מפרות עם הטקסטים הללו.
http://magid.huji.ac.il/%D7%97%D7%95%D7%91%D7%A8%D7%AA-%D7%91%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%95%D7%94%D7%96%D7%9B%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C%D7%94

magid.huji.ac.il אנו שמחים לשתף אותך בחוברת ההרצאות מתוך אירוע "ביון והזכוכית הגדולה" שהתקיים ב-26 בפברואר במכון מגיד.

18/09/2016

Girls With Nagging Moms Grow Up to Be More Successful

אני לא לגמרי בטוחה שזה נכון. אבל לפחות עכשיו יש לי הצדקה

msn.com "I told you so," says our mother.

13/09/2016

The Lone Gunmen Pilot 911 Conspiracy Predicted On X-Files

הרצאה של ד"ר דורית שיקיירסקי ז"ל , בכנס שקיים בית הספר לפסיכותרפיה 'ביון והזכוכית הגדולה - אירוע תרבות בשלוש מערכות'

תרומות (לא) אנונימיות: על סימולטניות של רעיונות בחברה ובתרבות:
אני רוצה לשים כמה סימני שאלה במקום סימן הקריאה האוטומטי שעולה בנו כשאנו קוראים אנלוגיות ומחשבות סימולטניות בתחומי דעת שונים אצל אנשים שונים. למרות שהדבר שמושך אותי להתעניין בזה, זו כמובן התחושה של wow לנוכח הראיות שמישהו חשב על כך קודם, בדיוק על אותו דבר, אבל במקום אחר ובזמן אחר.

כדי להדגים ובכך לקדם העלאת שאלה זו שבין סימני הקריאה, ועוד בטרם אומר כמה דברים כלליים על הקשר בין פסיכואנליזה ותרבות, אבקש להקרין קטע מסדרת הטלוויזיה The Lone Gunmen, סדרה שהיאspin off של X-Files. הקטע בו נצפה הוא הדקות המסיימות את אפיזודת הפיילוט, שהוקרנה ב-5 במרס 2001 בארה"ב.


http://www.youtube.com/watch?v=vfpFzAuZ3PE

מובן מאליו שאירועי ה11 בספטמבר עלו על דעתכם. התגובה הראשונית שלנו היא ה-wow הזה. מישהו חשב על זה קודם... אחרי שמשהו ב-wow הזה נרגע אפשר להציב סימני שאלה: האם באמת מדובר באותה מחשבה, באותו דבר? אני חושבת שהפערים, ההבדלים, הם המקום לסימני שאלה, ואלה הם המקומות הפוריים מבחינת ההבנה של התפקודים הפסיכולוגיים בצירופים כאלה. למשל, בקטעים האלה יש הרבה שונה שמסתתר בדומה: במציאות הייתה רצחנות מסיבית באמצעות אקט של התאבדות; אבל בקטע שראינו הרצחנות מבוצעת בשליטה מרחוק, אנשים רבים ימותו אבל לא מי שזמם את המזימה. האירוע ב-11 בספטמבר היה מאוד low-tech, ותוצאותיו נבעו מחוזק חומרים, פיצוצים והתנגשויות. הקטע שראינו הוא מאוד high-tech במובן של יכולת שליטה מרחוק במסלול של מטוס בלי מנגנוני ביטחון, כי אף אחד עדיין לא חשב על זה. התחושה שלי שבפערים האלה אנחנו יכולים לחשוב על מה שהוכחש (denial), או שהופקע (disavowal) אם תרצו. כך, למשל, ההתאבדות הוצגה כזרה לחלוטין לתרבות המערבית. מעניין להוסיף כי ב-2013 יצא הסרט Fury (זעם), שמדבר על מפקד אמריקאי וחייליו שכולם בוחרים להילחם עד מוות, ובעצם להתאבד על מנת לחסום גדוד נאצי. יש החייאה של מורשת הלחימה עד מוות גם בתרבות המערבית, שכביכול לחלוטין לא תומכת באקטים רצחניים כאלה, אלא אם כן מדובר בטלוויזיה ובקולנוע שלה.
אם כן, אנו מדברים על תרבות של קבוצות חברתיות גדולות, ועל הדימויים שמושלכים במצבים של קונפליקט, על הפנטזיות וההשלכות שמתחוללות בתוך הקבוצות ובין הקבוצות. אפשר שכאן המקום להוסיף דבר מה כללי על תיאורית הקבוצות של ביון. התיאוריה המוקדמת של ביון על קבוצות גובשה בשנות ה-40 וה-50 של המאה העשרים. כשביון מדבר על תרבות הקבוצה הוא מדבר על התרבות הפוליטית שלה. כל העיסוק בתכנים תרבותיים שימלאו לנו את המסכים ואת התודעה בהפסקות בין הפרסומות ושאר הפעולות הפוליטיות של המכשור הזה – כל זה לא היה קיים, ובהכרח כלל לא היה בתודעה; הטלוויזיה עדיין לא שווקה להמונים בסוף שנות ה-40, למרות קיומה משנות ה-30. בתיאוריה זו, מדבר ביון על מצע בסיסי של גוף-נפש, אותו הוא מכנה מטריצה פרוטו-מנטלית, שמתוכה עולה הדחף, שמתארגן בתבנית הגנתית כנגד החרדה. בקבוצות, ביון מכנה את תבניות הגנתיות אלה הנחות בסיסיות (basic assumptions). כשמהלך הגנתי זה עובר למישור החברתי, לקבוצה גדולה יותר, אנחנו מדברים על תרבות פוליטית, שגם לה

יש תפקיד הגנתי. המשחק הזה בין חרדה והגנה לא בולט אם בכלל קיים בכתבים המאוחרים של ביון, כאשר עבר לחקור סוגיות אחרות.
ראשית הממשק בין הפסיכואנליזה לבין חקר התרבות כבר ב-1906, כאשר הוקם פורום שנקרא 'החברה הפסיכולוגית של יום רביעי', אותה קבוצה שהייתה נפגשת בביתו של פרויד, עוד לפני שקמה החברה הפסיכואנליטית הראשונה. כבר אז, במקום הזה שבו הכול דובר, כל הדיסציפלינות נדונו מנקודת ראות פסיכואנליטית, שעדיין לא נקראה כך. התרבות והאמנות נכללו בסדר היום של קבוצה הזו מהרגע הראשון. שתי גישות בלטו ובשתיהן יש מעגליות מסוימת:
1. השימוש באובייקטים תרבותיים, בדרך כלל מתרבות גבוהה, כהשראה לתיאוריה.
2. הניתוח של יצירות או אובייקטים באמצעות פרשנות פסיכואנליטית, שמאששת את התיאוריה שנגזרה מאובייקטים תרבותיים אחרים.
השימוש באמנות כהשראה לתיאוריה מאוד בולט אצל פרויד, וביון במובן הזה, כמו במובנים רבים אחרים, הולך בעקבות פרויד. אגב, כיום נהוגה גם קריאה של ביון כטקסט אסתטי, ספרותי. המובילה בסוגה זו של קריאה היא מג הריס וויליאמס. היא פרסמה פרשנות במסורת של ביקורת ספרות על הכתבים המאוחרים של ביון, ובמיוחד על הספר – המשונה אך המשעשע – A Memoir of the Future. לדעתי, מה שקורה כיום וב-15 שנים האחרונות בכתיבה הפסיכואנליטית הוא חלק מתגובה ספונטנית של הפסיכואנליזה לעליה הדרמטית של ההשפעה של הפסיכיאטריה הביולוגית החל מ-1980. היו כל מיני תגובות לשינוי הזה ביחסי הכוח הפוליטיים בין הפסיכואנליזה שהייתה מאוד דומיננטית בארצות הברית לבין הפסיכיאטריה הביולוגית, ואלה כוללות:
1. התעוררות מחודשת של המחקר המדעי בפסיכואנליזה.
2. הסתגרות בחדר הטיפולים, והתמקדות בחקירה הקלינית.
3. אינפלציה בפרשנות תרבות: פרסומים רבים מופיעים – גם של הפסיכואנליזה על התרבות, וגם של חוקרי תרבות, ספרות ואמנות שמשתמשים בפרשנות פסיכואנליטית. מבחינת הפסיכואנליזה, ריבוי זה מעיד על חיפוש דרך אחרת לחקור את העולם, שאינה בהכרח מבוססת על רדוקציה אמפירית של רעיונות תיאורטיים מורכבים.

דוגמא נוספת של רעיונות סימולטניים אביא כעת, והיא המקרה הידוע של מטוס נוסעים מחברת Germanwings שהתרסק באלפים ב-24 במרס 2015. כל 144 הנוסעים ו-6 אנשי הצוות נהרגו. לאחר מציאת הקופסא השחורה הסתבר שכאשר הטייס יצא לשירותים, נעל טייס המשנה את דלת תא הטייס, פעולה שהנה חלק מהנחיות הבטיחות שגובשו בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר, ונועדו למניעת השתלטות של טרוריסטים, וריסק את המטוס בכוונה תחילה לתוך ההר. עם פרסום מידע זה הופיעו בתקשורת, בעיקר באינטרנט וקצת במדיה הרגילה, ספקולציות לגבי ההשפעה האפשרית של סצנת הפתיחה של הסרט סיפורים פרועים(Relatos Salvajes) על האירוע.

http://www.youtube.com/watch?v=UEDQKxep1eg

זו הייתה האסוציאציה המתבקשת. בסרט מוצגת פנטזיית הנקמה האולטימטיבית. מהשוואת הסרט אל אירוע התאומים ניתן לעמוד על מספר הבדלים, שנוגעים בהוצאה לפועל של פנטזיית הנקמה.ראשית נאמר, כי כאשר הקימו את מגדלי התאומים בראשית שנות ה-70, מיד התעוררו פנטזיות לגבי סירוס סימבולי של האובייקט הפאלי הזה. היו גם פנטזיות פחות רצחניות, כמו זו של פיליפ פטי, ללכת על כבל בין המגדלים, פנטזיה אותה מימש בשנת 1974. יש אובייקטים שמעוררים, בצורה די צפויה, מחשבות דומות המופיעות במקביל אצל אנשים שונים.
אם סדרות טלוויזיה, סרטים ואובייקטים אמנותיים ממלאים תפקיד הגנתי, כדאי להתבונן על החרדות שמסתתרות מאחורי הגנות אלה, וגורמות לנו, בין היתר, לצרוך בצורה אובססיבית כל כך הרבה "תוכן". כיצד פועלות הגנות אלה? כאן למשל, האסוציאציה בין האירוע במציאות לבין הסצנה הזאת, מאפשרת לדמיין ייחוס סיבתי, כאילו אנדראס לוביץ, הטייס שריסק את המטוס, ראה איזה סרט, ואז עלה בדעתו הרעיון. אולם אירועים כאלה כבר קרו, לפחות שש פעמים אם לא יותר. אך אלה קרו באזורים של העולם שלא מעניינים את קהל הדעת המערבית, כמו אפריקה, דרום מזרח אסיה וכולי. את ה"שטיק" של לנעול את עצמך בתא הטייס ולרסק את המטוס באופן אובדני המציאו כבר קודם. לא פחות סביר שאנדראס לוביץ, כטייס, ידע על האפשרויות הללו יותר ממה שהציבור הכללי יודע, וקיבל את השראתו מהמציאות דווקא. מחשבה זו מעוררת חרדה: אם ההשראה באה מהמציאות ולא מפנטזיה שמגולמת באובייקט תרבותי – מה נוכל לעשות מולה? לבטל את כל הטיסות בכל רחבי העולם כדי שלאף אחד לא יבואו רעיונות רצחניים – זה לא יקרה. אבל אם ההשראה באה מאובייקט אומנותי, הרי שאפשר לצנזר אותו, ואז לפחות לרגע, ללא קשר מה יקרה במציאות, יש אשליה שאם רק נשלוט בביטוי של רעיונות – דברים איומים לא יקרו במציאות. האם אפשר לשים מנעול על הדמיון?... ברווח שבין האובייקט התרבותי לבין המציאות אפשר להעלות שאלות, שלא פשוט יהיה להשיב עליהן, אך לפחות ניתן יהיה לחשוב אותן.

This clip is from the X-Files spin-off "The Lone Gunmen" Episode 1: Pilot, Aired on March 4, 2001. The plot of this episode is how government insiders hi-jac...

08/08/2016

לימודי פסיכותרפיה - מכון מגיד

נמשכים ראיונות הקבלה לתכניות לשנה"ל תשע"ז
• התכנית התלת שנתית לפסיכותרפיה בגישה דינאמית
• המסלול ללימודים מתקדמים 'לקרוא את ביון'
• השתלמויות עבור מטפלים בילדים ובנוער
• התכנית התלת שנתית לפסיכותרפיה בגישה דינאמית במגזר החרדי

magid.huji.ac.il בית הספר לפסיכותרפיה מבית מכון מגיד מציע מגוון תוכניות ללימודי פסיכותרפיה לפרטים נוספים על התוכניות והרשמה בקרו באתר.

Our Story

העמוד הרשמי של בית הספר לפסיכותרפיה -מכון מגיד מבית האוניברסיטה העברית.

ביה"ס מציע מספר תכניות לימוד :

התכנית התלת שנתית לפסיכותרפיה בגישה דינאמית

אם מעניין אותך להתעמק בתיאוריות הקלאסיות ובתיאוריות בנות ימינו, להתעכב על ההיבטים הטכניים והיישומיים הנגזרים מהן, ולחוש את הקשר בין אלה לבין החוויות הבלתי אמצעיות המתעוררות בקליניקה, אנו מזמינים אותך לעשות זאת איתנו, בתכנית ללימודי פסיכותרפיה בגישה דינאמית של מכון מגיד.

Telephone

Opening Hours

Monday 09:00 - 17:00
Tuesday 09:00 - 17:00
Wednesday 09:00 - 17:00
Thursday 09:00 - 17:00
Sunday 09:00 - 17:00