אנדמי:מגוון ביולוגי ישראלי

אנדמי:מגוון ביולוגי  ישראלי

עמותת אנדמי פועלת בתחזוקה ושיקום של אנדרטאות ואתרי מורשת בראייה אקולוגית וסביבתית

12/07/2023
04/04/2023

חג אביב שמח לכל העוקבים והעוקבות שלנו!

השבוע החלטתי לספר על פרח מיוחד, נדיר בארץ, אותו פגשתי בשני טיולים לחרמון בשבועיים האחרונים: גביעונית עבת-עלים.
גביעונית עבת-עלים, שבעבר נקראה גביעונית החרמון, היא צמח נדיר בארץ, ידוע רק מהחרמון, מחגורת הביניים (יער הספר ההררי) בסביבות רום 1,300 עד 1,800 מ'. הגביעונית היא בין המקדימים לפרוח בחרמון, בין מרץ לאפריל, ובשנים יבשות אפשר לראותה פורחת כבר בפברואר. בית הגידול החביב עליה הוא בין סלעים ומתחת לעצים, שם היא יוצרת ערוגות קטנות. היא מפוזרת בחרמון, ואפשר לראותה בהר כחל, הר שזיף, בקעת מן, הר לבנה והר חבושית. בת למשפ' השושניים, נותרה בה גם לאחר הפיצול שחל במשפחה לפני מספר שנים. בני משפחתה הנוכחיים הם הסוגים שושן, צבעוני וזהבית (ייתכן שבעולם ישנם סוגים נוספים להם אין נציגים בארץ). כאמור גיאופיט בעל בצל באדמה, יופייה מתגלה רק אם מסתכלים על הפרחים מלמטה- עלי העטיף מקושטים בחלקם הפנימי בדגם משובץ, העלי ירוק והאבקנים צהובים.

שנתראה בשבילים,
אבי

Photos from ‎אנדמי:מגוון ביולוגי  ישראלי‎'s post 28/02/2023

ערב טוב לכל העוקבים שלנו!
השבוע הייתי רוצה לספר על שלושה מינים נדירים שפגשתי בטיול במישור החוף ובכרמל לפני 11 ימים, ביום שישי, ה-17.2.23.

הראשון: סחלב נקוד (משמאל)
סחלב נקוד הוא גיאופיט, בן משפ' הסחלביים, שגדל בישראל במעט אתרים מעמק החולה דרך הגליל העליון (בעיקר הגליל המערבי), הגליל התחתון, הכרמל, שומרון ועד הרי יהודה. מין זה גדל במגוון בתי גידול: שטחי בריכות דגים שיובשו, יערות אורנים נטע אדם, חורשות אלונים, חברות שיחים למיניהם ואדמות כבדות שמוצפות חלקית בחורף. בין האתרים הבולטים בהם גדל, נוכל למנות את חורשת טל (בגן הלאומי ובשמורת הסחלבים מאחוריו), יער חניתה, חוף בצת, הישוב יעד במועצת משגב וחורשת הארבעים בכרמל.
השני: אכסף מבריק (מימין למעלה)
אכסף מבריק הוא בן-שיח או שיח נמוך, בן משפ' הקטניות (לשעבר פרפרניים) שגדל בישראל במספר אתרים בכרמל, ובפינה אחת בגליל המערבי, בנחל שעל. בית הגידול החביב עליו הוא מצוקי ומחשופי קירטון, בחברת אורן ירושלים. האכסף נקרא כך מכיוון שהעלים שלו בוהקים בשמש, וצבעם כסוף. אכסף מבריק, בדומה לבני משפחתו קידה שעירה וצחנן מבאיש נתון בשלכת קייצית, ובכך התאים את עצמו לאקלים הים תיכוני. בכרמל כדאי לראותו באזור רכס כרמיה ומצפור הסיירים (בדרך לחניון רקית ויערות הכרמל).
השלישי: איריס הארגמן (מימין למטה)
איריס הארגמן הוא בין הצמחים הידועים והמפורסמים בארצנו. בניגוד למינים שצוינו לעיל, איריס הארגמן הוא מין אנדמי, ייחודי למישור החוף של ישראל ואינו גדל בשום מקום אחר בארץ ובעולם. זהו גיאופיט בעל קנה שורש באדמה שמתרבה בעיקר בריבוי וגטטיבי (אל-מיני) וכך נוצרים קלונים. איריס הארגמן גדל בתחום המצומצם, הצר והצפוף "בין חדרה לגדרה", עם אוכלוסיות צפוניות באזור גן שמואל, עתלית ומגדים (חלקן שתולות) ואוכלוסיות דרומיות באשדוד. בית הגידול החביב עליו הוא גבעות כורכר ואדמה חמרה. בתי גידול אלו שרויים בסכנה תמידית של חציבה ובניית שכונות מגורים. מרבית האוכלוסיות שלו מצויות ב"שמורות עציץ" באזור השרון והשפלה, יערות קק"ל, פארקים עירוניים ושולי ערים וישובים. איריס הארגמן הוא היחיד מבין "האיריסים הכהים" בישראל שגדל לאורך מישור החוף, הוא החלוץ לפרוח מבין בני קבוצתו המפוארת, סקציית "איריסי ההיכל" או מתעתיק לטיני אונקוציקלוס, כבר בינואר. האיריס גדל באתרים מסוימים שמתועדים היטב, ונוכל למנות את רכס הכורכר ליד מגדים, שכ' עין הים חדרה, גן לאומי חוף השרון, יער אילנות, יער קדימה, שמורת אלוני קדימה, השמורה העירונית בנתניה וגבעות הכורכר בנס ציונה (אתר עם ריכוז גדול). בואו נשמור עליו!

נתראה בשבילים,
אבי

Photos from ‎אנדמי:מגוון ביולוגי  ישראלי‎'s post 16/02/2023

סופ"ש נעים לכל העוקבים שלנו!

היום בחרתי לכתוב בהרחבה על איריס הלבנון, אותו פרסמתי בשבוע שעבר, כאחד הרשמים מטיול בצפון בחודש ינואר.

איריס הלבנון הוא בין הצמחים היפים והנדירים בארצנו. איריס הלבנון הוא גיאופיט, כלומר הוא בעל איבר אגירה תת-קרקעי, במקרה שלו מדובר בבצל שקרוב יחסית לפני הקרקע.
האיריס גדל בישראל בחלקה הצפוני והגבוה, בעיקר מעל רום 800 מ', בגליל העליון, בגולן ובחרמון. בגליל העליון תפוצתו מוגבלת לרכס הרי מירון, שם נוכל לראותו בהר מירון והר אדיר, וגם במעלה יובליו של נחל דישון; בגולן האיריס נפוץ, והוא פורח באופן תדיר לצד הרקפת היוונית. נוכל לראותו שם לאורך רכס בשנית (בעיקר בהר חוזק, הר בני רסן ומה שביניהם), סביבות קיבוץ אורטל, הר אביטל, הר בנטל ויער אודם; בחרמון גדל איריס הלבנון בחגורה ההררית ובחגורה הים תיכונית. הוא נפוץ שם במיוחד בשלוחת שריון, בהר כחל ובהר שזיף; אך נוכל לראותו גם לצד הכביש שעולה לחרמון, באזור הקופות וברכבל התחתון.
איריס הלבנון הוא מין ויקארי לאיריס הסרגל. שני מינים אלו מחליפים אחד את השני בבית הגידול, עונת הפריחה ותחום התפוצה. הם כמעט זהים, וההבדל ביניהם הוא שאצל איריס הלבנון הפס הצהוב (הקרין) אינו בולט ואינו כרבולתי בניגוד לאיריס הסרגל. הבדל נוסף הוא שאיריס הסרגל אנדמי לארץ ישראל, ואלו איריס הלבנון גדל גם בסוריה, לבנון ודרום טורקיה. השניים שייכים לאותה סקצייה בסוג איריס, סקציית סקיפיום, והשניים הם היחידים מקבוצה זו שגדלים בארץ.
בני סקציית סקיפיום מאופיינים בבצל כאיגר אגירה תת-קרקעי, פרחים שיוצאים ישירות מהקרקע (אינם נישאים על גבעול או עוקצים) וחתך העלה הוא מרובע או מזכיר צלב.
איריס הלבנון פורח בחורף, בין ינואר לפברואר, והוא גדל בחורשים לחים ויערות פתוחים, לרב בקרחות ולא בחורש סגור. גדל בישראל על דולומיט (הר מירון), בזלת (רכס בשנית) וגיר מתקופת היורה (הר כחל). איריס הסרגל, בניגוד אליו הוא צמח סתווי שפורח בין נובמבר לינואר, אנדמי לישראל, וגדל מדרום הגולן דרך הגליל התחתון, רמות מנשה והכרמל ועד הרי יהודה ושומרון.
לשני מינים אלו עלים ישרים כסרגל, ומכאן נובע שמו של איריס הסרגל.
הפרי יוצא בתום הפריחה, באביב, בחודש אפריל. הפרי הינו הלקט שצמוד לפני הקרקע ונישא על עוקץ קצר. טוב לדעת שאת איריס הלבנון ניתן לזהות ללא פרחים, בעיקר בגלל העלים שמאפיינים אותו ואת קרובו מהכרמל.
איריס הלבנון הוא צמח נדיר על סף איום בארץ. איריס הסרגל הוא צמח נדיר שנתון בסכנת הכחדה, וכפי שציינתי הוא גדל רק בארץ ישראל. ע"פ חלק מהחוקרים בהרי מירון עוברת צורת מעבר בין איריס הלבנון לאיריס הסרגל. השערה זו נובעת בעיקר עקב המיקום הגיאוגרפי ומועד הפריחה המוקדם בהשוואה לגולן או לחרמון. איריס הלבנון הוא הראשון לפרוח בין האיריסים בצפון הארץ.

ועכשיו נשאלת השאלה: היכן הוא פורח עכשיו ולאן כדאי לנסוע?
נכון לתחילת פברואר הפריחה הסתיימה בהר מירון. איריס הלבנון פורח עכשיו מעל מאגר בנטל בצפון הגולן (סמוך למרום גולן) ובכל מרחב יער אודם, בעיקר באזור הג'ובה הגדולה. עדיין פורח על הר חוזק, אך לא באותה הכמות כמו לפני הסופה האחרונה.

כל התמונות צולמו בהר מירון, בגליל העליון, בתאריך 27.1.23

נתראה בשבילים,
אבי

Photos from ‎אנדמי:מגוון ביולוגי  ישראלי‎'s post 07/02/2023

היי לכולם!
שמי אבי בן-סידי, תושב מגדל העמק שבגליל התחתון, בן 25 (באפריל אחגוג 26 אביבים), והוזמנתי ע"י בן בסיל, מקים העמותה, להיות כותב תוכן ואחראי מדיה בדף.

מאז שאני זוכר את עצמי, אהבתי טבע ופרחים. תמיד ידעתי לזהות את הפרחים הנפוצים וגם אלו שפחות שגדלים באזור מגוריי. מגיל 14 התחלתי לטייל ברחבי הארץ, ובמהלך 12 השנים שחלפו הגעתי לאתרים רבים, חלקם מפורסמים יותר וחלקם פחות, בעקבות פריחות צמחים אנדמיים לאזור מסוים או נדירים במיוחד (מה שנקרא עד לא מזמן, צמחים "אדומים", כלומר בסכנת הכחדה).

ממבט ראשוני, אדע לזהות כל צמח בר ברמת המשפחה. הגיאופיטים, צמחי הבצל והפקעת, מרתקים אותי, ואני גם תר אחריהם בכל שנה. בשנה שעברה הצלחתי לצלם בארבעה חודשים את כל 10 מיני הסתווניות שגדלים בארץ, מהחרמון ועד הנגב! מאז 2017 טיילתי בחרמון עשרות פעמים, וראיתי שם צמחים שעבורי לפגוש אותם היה הגשמת חלום.

חשובה לי שמירת הסביבה, והזיקה לטבע ולקיימות, וזה גם תחום שאני מתחבר אליו מאוד. אוכל לתרום לעמותה במגוון דרכים, והיעד שלי הוא לפרסם בדף מעין "טורים" על צמחים שפורחים עכשיו, מסלולי טיול מומלצים, חברות צומח וצורות נוף, ועוד.

בתיכון למדתי במגמת גיאוגרפיה ועיצוב גרפי, אך מרבית הידע שלי על צמחים הוא למידה עצמית נטו. אני חובב צילום מושבע, ויש לי כישרון בציור אותו ירשתי מסבי.

כפוסט ראשון בדף, החלטתי לפרסם מספר תמונות מטיול בגליל התחתון ובגולן, לפני מערכת הגשמים הנוכחית, שעוד היה נדמה שלא יהיה חורף השנה בארץ. למרות מיעוט הגשמים, הפריחה הייתה רבה, פרט לנרקיסים באחו נוב שהשנה סבלו מאוד מחוסר מים. כל התמונות צולמו ביום שבת, ה-21.1.23. תחת כל תמונה יש מעט מלל ומידע חיוני.

שמח להכיר ונתראה בשבילים,
אבי

#אנדמי #צמחיםנדירים #גולן #גלילתחתון #טיולים #חורף #פריחה #בתיגידולטבעיים

01/01/2023

שלום וברוכים הבאים לעמוד הפייסבוק שלנו! אנו עמותה המוקדשת לשיקום מערכות אקולוגיות בארץ ישראל. המשימה שלנו היא לשמר ולהגן על היופי הטבעי של ארצנו, ואנו עושים זאת באמצעות שיקום אתרי הנצחה ומורשת. אנו מאמינים שעל ידי שימור המקומות המיוחדים הללו בצורה סביבתית ואקולוגית, נוכל להבטיח עתיד טוב יותר לכולם. אנו נרגשים לשתף אתכם בעדכונים לגבי העבודה והיוזמות שלנו, ואנו מקווים שתצטרפו אלינו במשימה שלנו להגן על הסביבה. תודה על תמיכתך!
#טבע #אקולוגי #שימור #מגווןביולוגי #מכינתתבור #אוהביטבע

17/05/2022

הקמת גינת בר ישראלית עם עמותת אנדמי
להרשמה:https://lp.vp4.me/qs5y
לפרטים:0507285004
אנדמי: מגוון מינים ישראלי

Website