او قصتي - qisati

Contact information, map and directions, contact form, opening hours, services, ratings, photos, videos and announcements from او قصتي - qisati, Education Website, الاسكندريه.

01/01/2024

بصي انتى لسة عذراء حتى بعد ما تولدي هتفضلي عذراء برضوا ولو خايفه من كلام الناس وكده انتى ممكن ترجعي تعيشي في البيت عندي تاني بس المرة دي مش هتكوني خدامة هتكوني ضيفة لحد ما تولدي. ولو علي الطفل انا هاخده لأنه أبني وانا مش هتنازل عنه وبعد ما تولدي ترجعي لحياتك ولا كائن اي حاجه حصلت وانا مستعد ادفع لكي في كل شهر في شهور الحمل عشرين ألف جنية وهجيب لكي شقة كمان اي رأيك مش هتطلعي خسرانه يعنى ما تخفيش هتكسبي كتير.

صبا بهدوء: أطلع بره.

عامر يعقد حاجبيه بعدم فاهم. صبا تكرر ما قالته بصراخ وغضب جامح.

صبا: أطلع بررررره بقولك.

عامر بهدوء: انا مش باخد رأيك على فكرة انتى هتفضلي معايا وتحت رعايتي لحد ما تولدي إذا بمزاجك او من غصب عنك.

صبا ترمقه بغضب وتتجاهل ما تشعر به من تعب وألم. تحمل المزهرية التي توجد على الرف بجانب الفراش وتلقي بها في وجه عامر. لكن أنتبه عامر الي ما تنوي تلك المشاكسة الي فعله فانحني قبل أن تصيبه المزهرية. فسقطت المزهرية أرضاً فتحطمت اشلال صغيرة مما تسبب في حدوث ضوضاء عالية. نظر الي صبا وهو يبتسم بمشاكسه. ويقول.

عامر: شكل القطة بتحب تخربش وهتتعبني معاها.

تشعر صبا بالعجز والأم الشديد بسبب تحركها بشكل خاطئ. فتبكي بشدة وهي تحاول كبت صوتها. يقترب منها عامر وهو يشعر بالقلق الشديد. ليسه على تلك المسكينة بل على تجربتها المجنونة. يفحصها عامر رغم معرضة صبا الشديد.

عامر بصوت مرتفع: بسس أهدي خليني اشوف حصل اي.

تخاف صبا منه فتهدئ وتتركه يفعل ما يريد. ينتهي عامر من فحصها يزفر الهواء بارتياح وهو يقول.

عامر: اوف الحمدلله كل حاجه بخير.

ينظر عامر الي صبا بغضب وهو يقول.

عامر: انتى عارفه اللي في بطنك ده لو حصل له حاجه بسببك انا هعمل فيكي اي.

صبا تتحكم في خوفها منه ومن غضبه وتقول بكره.

صبا: وانا مش عاوزه انا بكره وبكرهك بكرهكما كلكم.

يمسكها عامر بعنف من فمها وهو يقول بتهديد.

عامر: عارفه يا صبا لو اللي في بطنك ده حصل له حاجه ولا نزل بسببك انا هعمل ايه.

يقترب عامر من أذنيه ويقول بهمس مرعب.

عامر: انا هكرر اللي عملته بس هيكون بالشكل الطبيعي

يبتعد عامر عنها قليلا ليري خوفها ويستمتع به. وهو يواصل الحديث.

عامر: ووقتها بقا يا شاطرة ما تلوميش غير نفسك.

تنظر صبا الي عيناه بضعف وخوف شديد. وهي تحاول ان تجمع ما تريد قوله.

صبا: قصدك ايه؟

كان عامر غارق في جمال عيناها ولم يشعر بنفسه غير علي سماع صوتها المرتجف. فبتسمم بسخرية على ما سمعه من تلك الصغيرة.

عامر: اظن انتى مش صغيرة اوي علشان ما تقدريش تفهمي قصدي اي وصدقني يا صبا انا قادر انفذ كل كلمة قولته لكي واظن انتى عارفه كده كويس. ووقتها هقول اني اشتريتك بفلوسي وكمان انتى وقعتي بنفسك على كده وهتكوني ساعته موفقه على كل اللي هيحصل.

صبا بعدم فهم: وقعت علي اي انا ما وقعتش على حاجه.

عامر: لا يشاطره وقعتي انتى وأبوكي على عقد يثبت اني شاريكي وانتي موفقه على كل حاجه هتحصل أمال مفكره اني هعمل اللي عملته ده من غير ما أمن نفسي.

صبا: وقعت ازاي انا مش فكره اني وقعت علي حاجه.

عامر يبتعد عنها ويضبط في ملابسه وهو يقول.

عامر: السؤال ده بقا تسألي لولدك المحترم.

يتركه عامر تغرق في بحور الأم والضياع وهي لا تصدق ان ولدها هو من فعل به كل ذلك. واذا ولدها هو من فعل بها كل هذا بمنا سوف تستنجد لينجيها مما هو قادم. كان عامر يستعد لخروج من الغرفة لكنه توقف عند الباب ونظر لها وهو يقول.

عامر: ايوه صحيح جهزي نفسك علشان كمان نص ساعة وهنخرج من المستشفى.

وقف عامر للحظات ينتظر الرد منها لكنها لم تجيبه. شعر بالقلق أن يكون حدث لها شيء. اقترب منها بهدوء ليتأكد انها بخير. لكنها عندما رأي وجهها الشاحب ودموعها المنهمرة علي خديها في صمت. شعر كما لو كان احدهم طعنه بسكين باردة في قلبه. اقترب منها دون واعي منه ولم يشعر بنفسه غير وهو يقبل جبينها ويمسح له دموعها وهو يقول بحنان. شعرت به صبا لأول مرة في حياتها.

عامر: صدقني يا صبا انا مش هسمح أن يحصل لكي اي حاجه وانا بنفسي بوعدك لو حصل اي حاجه غير متوقعه انا هتحمل كل المسؤولية ومش هسيبك لوحدك أبداً.

صبا بهدوء وضعف: طيب لما اولد والناس تسألني أبن مين ده جاهز تقول أنه أبنك وحتى لو قولت أنه أبنك جاهز أنك تقول أنه أبنك من الخدامة جاهز تخلي الناس تصدق اني لسة بنت وما حصلش اي حاجه بيني وبينك.

نظر لها عامر في صمت للحظات يبحث عن جواب يقنع به تلك الصغيرة لكنه لأول مره يشعر بالعجز أمام احد ولا يجد الرد المناسب لكل سأل لكن كان سأل تلك الطفلة اصعب بكثير من اي سؤال مر عليه طول حياته. فلم يجد خيار غير ان الهروب من نظرات تلك الطفلة وتلك السؤال الذي جعله يعيد كل حسابته من اول وجديد. تركها عامر دون جواب وغادر الغرفة. فانهمرت دموعها على خديها. وهي تعرف أنه ليسه هناك طوق نجاة ينقذها من هذا البحر الذي تغرق فيه.

توجه عامر وغادر الغرفة الذي توجد فيها صبا بل غادر المستشفى بالكامل وهو لا يعرف ما الذي حدث لها وما هذا الشعور الذي يخنقه هل هو حقاً نادم على ما فعل أم انه اختار الشخص الخطأ. صعد عامر سيارته وانطلق بها بسرعه فائقة واصبح يسير بها على الطروق بل هدف. وهو يفكر في سؤال صبا وفي جواب يجيب بها نفسه قبل أن يجيب أي أحد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل عزيز ولد صبا.

عزيز رجل مقابل على الخمسينيّات. تزوج من أم صبا بعد قصة حب عظيمة. لكن ماتت وهي تنجب صبا. فحزن عزيز عليها بشدة. وهذا السبب الذي جعله رجل مدمن على المواد المخدرة. وكره صبا كره شديد ويحملها سبب موت أمها. لكنه لم يستطيع الاستغناء عنها لأنها تشبه أمها كثيراً وهي الواحيده الذي تذكره بحبيبته المتوفية . لكنه كان دايما قاسي معها أخرجها من مدرستها وجعلها تعمل خادمة في المنازل لتحضر له المال. وعندما عملت صبا في منزل عامر وعرف عامر ظروف حياته قرر انه ستكون اول من يفعل عليه تجربته المجنونة وعندما عرض عليها الفكرة بمقابل مبلغ كبير من المال رفضت صبا وتركت العمل في منزله. لكن عامر لم يتركها في حال سبيلها بل ذهب الي ولدها وعرض عليه مبلغ من المال بمقابل ان يقنع صبا أن توافق. لكن عزيز عرض عليه ان يعطيه المال ويبيع له صبا ويفعل بها ما يريد. رحب عامر بالعرض وبالفعل اشتري صبا من ولدها عزيز. خدر عزيز صبا وجعلها توقع علي العقد الذي حضره عامر ليكون كل شيء قانوني ولو حدث شيء غير موقع يكون مأمن نفسه وسمعته. ولان جالس عزيز علي الأريكة وهو يشرب الخمر وأمامه المال الذي قدمه له عامر مقابل صبا. صوت طرق قوي على باب منزله. شعر عزيز بزعرة وبالأخص أنه مديون بالمال الأشخاص ليسه في قلوبهم مكان للرحمة. قام عزيز وهو لا يشعر بشيء بسبب تأثير الخمر وخبئ المال في مكان أمن. وذهب وفتح الباب. كان يقف خلف الباب ثلاث رجال العملاقة. ويقف أمامهم شاب في الثلاثين من عمره. انه ياسين واسيم يتاجر في المخدرات ويحب صبا ويريد الزواج منها. لكن كانت صبا ترفضه في كل مرة ولم يستطيع ولدها أجبرها على ياسين مثل ما اجبرها على عامر.

ياسين بسخرية: اي يا حمايه العزيز ساعة نخبط على الباب.

عزيز لا يعرف ما يقوله او ما يفعله. يضحك وهو يقول.

عزيز: ما خلاص يا أبو نسب جه اللي دفع أكتر والعروسة مشيت ويعالم زمنها حامل دلوقتي عقبال عندك.

أمسك ياسين عزيز بعنف من رقبته وهو يقول بغضب جامح.

ياسين: انت بتخرف تقول اي انت عارف انا ممكن اعمل فيك اي لو حد غير لمس صبا.

عزيز وهو يشعر بالاختناق: ما هي هتحمل وهتولد من غير ما حد يلمسها سبحان الله.

واحد من رجال ياسين: ده مسطول يا ريس وبيخرف.

ياسين يترك عزيز ليسقط على الأرض.

ياسين: فين صبا.

عزيز يضحك ساخر: لو مش مصدقني دور عليها ولو لاقتها حلال عليك.

ياسين يقترب من عزيز يريد ضربه. لكن عزيز قد فقد واعيه بسبب مفعول الخمر. فيتركه ياسين بعنف ويدلف الي المنزل يبحث عن صبا لكنه لا يجدها في مكان

يقول بغضب موجه حديثه الي رجاله.

ياسين: شوفوها فين وهاتوها ليا.

الرجال في صوت واحد: أمرك ياريس.

يذهب الرجال ليبحثوا عن صبا. ودفع ياسين عزيز بقدمه بغضب في معدته وتركه وذهب وهو يقول.

ياسين: والله لو تحت الأرض لا جيبك يا صبا.

روايتي الجديدة يارب تعجبكم مستنيه رأيكم فيها

والرواية حصري على مملكة روايتي علشان تجنب السرقة او النشر من غير أذني.

باقي الفصل هتلاقوا في اول التعليقات

المؤلفة صباح عبدالله

25/12/2023

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفصل الثاني من تزوجني متملك قاسي..

نظر الجميع الي مرفت بصدمه لا هذا الحاج عطيه التي ينظر اليها باستحقار هو و أسر الذي كان يرامقها بنظرات حارقه مليئة بالغضب بينما اردفت هاله شقيقة أحمد قائلة بغيظ

_نعم تبيعي اي وتنسيم مين اللي عاوزة تخديها وتسافري تركيا؟

ترد مرفت قائلة بينما ترامقها بحنق..

تنسيم بنتي يامدام هاله وابيع كل حاجه بأسم جوزي واللي هي بقت من حقي انا وبنتي.

ترد سحر بصوت عالي وهي تضع صباعها لإسباني علي جبينها بطريقة غير لائقة وشهقة بصوت عالي :

_نعم يا الدلعتي بنتك وكانت فين بنتك لم كنتي بتسافري بالخمس وست شهور من غير خبار ولا حس كانت فين بنتك لم سافرتي وهي لسة بنت سنه كنتي فين لم أحمد كان بيرجع من شغله يشوف بنته محتاجه اي يعملوا لها اللي كان مفروض انتي اللي تعملي.

ترد مرفت بغضب وصوت عالي وهي تنهض من الكرسي :

_انتي واحدة من الشارع علشان كده مش هرد عليكي غير بكلمتين اثنين تنسيم بنتي اذ كان بمزجكم او من غصب عنكم انتم فأهمني وها هخدها معي واللي عندكم اعملوا

سحر بغضب وهي بتشردح على ايديها ،:. هي مين دي اللي من الشارع يا اللي ما مش عندك اخلاق ولا لقيتي أحد يربيك

ترد هاله بنفس الطريقة وهي تقول. : تنسيم مش بنتك وعمرك ماكنتي أم لها علشان تجي دلوقتي تقولي بنتي كانت فين بنتك لم كان أحمد في المستشفى وهي تفضل طول اليل ونهار لواحده ودمعتها على خدها انتي مش أم انتي واحدة قلبها من حجر

تتدخل وفاء زوجت حمزه أبن الحاج عطية قائلة :

_صلوا على النبي اهدوا ياچامعه مش اكده أمال الراجل لسه ما طلعش عليه شمس عيب اللي انتم بتعملوه ده

يرد الحاج عطيه بصوت جعل الجميع يصمت من الخوف من قوته وهيبته وعندما يتحدث يصمت الجميع. :

_ وانتم دلوقتي اللي تججوا دي كانت فين ودي كانت فين كنتم انتم لاتينيين فين لم كان اخوكم بيصارع الموت لواحده الله يرحمه ليِه مافيش واحده فكم قالت هروح اطمنني على الغالبنها اللي لسه ولا راحت ولا جات ليه مش جاتوا انتي وهي تؤنسوها وطبطبوا عليها مانكم شايلين همه وخايفين عليها اكده ولا علشان عرفتوا أن ليكم مصلحه جايين دلوقتي وتشيلوا همها

يصمت الحاج عطيه عن الحديث للحظات وهو ينظر الي كل من هاله وسحر الذين ينظرون الي لأسفل وتتمزق وجههم ارباً من الخجل بينما أردفت مرفت قائلة وهي تنظر الي هذان الاثنتين التي لا تقدر واحده منهم رفع عيناها وهي تقول بانتصار..

_اتمنى دلوقتي يكون كل واحد عرف مكانته الحقيقة فين ومافيش حد هاشيل هم بنتي اكتر مني انا هاخد تنسيم وسافر بعد ما أبيع كل حاجه لينا في القاهرة

يرد الحاج عطيه قائلا بسخرية ..

_ حاچات اي اللي تعوزين تبعيها وتنسيم مين اللي تعوزي تاخديها وتسافري بيها في بلاد غريبة مش ليه حد هناك يا حضرت المحامية؟

تنظر اليه مرفت بطرف عين وهي تقول بينما شعرت بالقلق والتوتر من نبرة الحاج عطيه..

_تنسيم بنتي يحاج عطية وابيع أملاك أحمد اللي باسمها وهعمل مشروع في تركيا ونعيش منوا احنا لاتنين من بعض أحمد الله يرحمه

يرد الحاج عطيه قائلاً بجمود :

_ ده انا مش هأمن عليها تعيش مع واحده زايك تحت سقف واحد كيف ائمن عليها تسافر معاكي بلد غريبة زاي تركيا.

ثم أكمل حديثه بصوت على وهو يلوح بيدي: وبعدين مين انتي علشان تقولي أبيع ولا مش أبيع انتي مش لكي الحق في اي حاچه بأسم أحمد الله يرحمه احمد طلاقك قبل ما يموت بسبوع ياست هانم وحسب اللقنون المطلاقة ومات جوزه مالهاش حاچه مش اكده بردك ياحضرت المحامية؟؟
ــــــــــــــــــــــــ
في غرفة تنسيم

تفتح تنسيم عيناها ببطيء شديد وهي تنظر الى سقف الغرفة ثم توجه نظارة الى هذا الفراغ التي يحاوطها من كل الجهات وفي لحظة ملعونه تتذكر كل ما حدث تذكرت هذه الطفلة موت ابائها موت الحضن الدافئ التي لم تجد غيره يوماً تذكرت موت السند الذي لا يمل ليصرخ قلبها من شداد حزنها وعبرت الصرخات من فمها بكلمات من النادر فهمهم من شدة سرعتها في نطق الأحرف : لا لا مستحيل انا بابا مش مات لاء بابا انا عاوزة بابا

وهنا تنهض هذه الطفلة الباكي من فوق الفراش َوهي تبكي وترفض أن تصدق موت ابائها تركض تنسيم بتجاه الدرج لتنزل من عليه مسرعة كما لو كانت تحلق في الهواء وهي تصرخ بأسم ابائها الذي لم يعد يجمعها به غير الدعاء وقالت من بين بكائها الشديد وتركض علي الدرج:

_فين بابا يجدو ليه جبتني هنا وسبتوا لواحده في المستشفى انا عاوزة اروح لبابا المستشفى هو مش بيحب يفضل لواحده

لتركض كل من هاله وسحر الذين يبكوا من شدة الخجل والندم من كونهم تركوا شقيقهم يعاني وحده في اخر أيام حياته وكان يتمزق قلبهم أرباً من بكاء هذه الطفلة المدللة التي لم تعلم شيء عن البكاء غير هذا اليوم الملعون بينما أردفت هاله قائلة وهي تعانق تنسيم..

_ اهدي ياتنسيم ياحبيبتي إحنا مؤمنين بالله وعرفين أن اللي حصل قضاء الله وقدر ودى سنة الحياة

تنظر تنسيم بعيناها الزرقاء التي احمرت من شدة البكاء و دموعها تغلغل على جفونها وقالت بصوت كاد لا يظهر:

_انتي ليه بتقولي كده يعمتوا هو فين بابا؟

ينظر الجميع الي تنسيم بحزن ولا أحد يقدر أن يجاوب علي سأل هذه الطفلة التي تنتظر الرد بفارغ الصبر ترد عليها تلك التي يقال عليها أمها التي لا تمتلك قلب، بكلمات متحجرة مثل قلبها قائلة بكل دماء بارد. :

_ أبوكي خالص مات ياتنسيم الله يرحمه وجاهزي نفسك علشان هنسافر بكرة علي تركيا

ينظر الجميع الي هذه التي تتحدث نظرات مليئة بكره والاحتقار تنظر تنسيم بعين متحجرة الي الجميع وهي ترفض تصديق ما سمعته اذانيه لتوا وخرجت الكلمات من فمها وهي لا تدرك ما تقول :

_ اي لا انتي بتقوليه ده انت اكيد بتكذيبي فين بابا انا عاوزة اروح اشوف بابا

ترد عليها سحر قائلة بحزن وهي تبكي.: لا يا حبيبتي مش بتكذب أبوكي خالص مات ياتنسيم ياحبيبتي ادعي الله يرحمه ويغفر له ياحبيبتي

تنظر تنسيم الي الجميع بذهول ومزال عقله الصغير يرفض أن يتقبل هذه الحقيقة المؤلمة تركض بتجاه هذا الراجل العجوز الذي لا يقدر علي النظر في عين تلك الطفلة التي تبكي أمامه وقالت ببكاء وهي تمسك بكف يديه.:

_ هم ليه بيقول أن بابا مات يجدو فين بابا هو في المستشفى صح.

ينظر هذا العجوز نظرات متألمة ويخشى أن يكون هو سبب في كسر قلب هذا الطفلة المسكينة كان يتمنى أن يخبرها أن الجميع يكذب ومزال ولدك في المستشفى ينتظر قدومك لكن لا يقدر بأن يقول شيء غير الحقيقة المؤلمة وهذه الكلمات التي جعلت قلب تنسيم يصرخ من الفزع مما هو قادم وأشدد حزنها على فراق ابائها :

_ لا يابنتي أبوكي مش في المستشفى أبوكي عند اللي الخالق العظيم دلوقت راح وبكانا كلنا يابنتي بس مش حنقول الا ما يرضي الله ورسوله يابنتي ان الله وان اليه راجعون ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم البقاء لله وحده يابنتي.

تترك تنسيم يد ذلك العجوز الذي لم يقول ما كانت تريد سماعها وهي تتراجع الي الخلف ومن شديد الصدمة تفقد التوازن فسقط جسدها فوق الارض كما لو كانت جثه هامده لا حول ولا قوة لها تركض إليها كل من هاله وسحر ويعانقوها بقوة بينما يقف أمامهم ذاك ذو القلب المتحجر وهو يقول دون أن ينظر الي تلك الصغيرة التي أصبحت أشبه بجثه لا روح بدخلها..

_جاهزو تنسيم يهاله انتي وسحر عشان هنرچع كلنا الصعيد.

تجيب مرفت بصوت عالي وهي تنظر الي أسر:

_ انت اجتننت تنسيم مين اللي ها تخدها الصعيد تنسيم هتفضل معايا وهتسافر تركيا معايا فأهمني كلكم تنسيم بنتي وانا مش ها سيبها

يرد عليها أسر بصوت الرجولي قائلاً وهو يقف أمامها بثبات :

_ والله مافيش حد قالك تسبيها عاوزة بنتك أفضلي معها عاوزة تسافري الله معكي بس تنسيم هتفضل معي وانا دلوقت اللي واصي عليها وعلى كل حاچه تخصها ومافيش حد غير مسؤول عنها دلوقت

ينظر الجميع الي أسر ولا احد يفهم ما يقصد بكلامه غير ذلك العجوز الذي يعلم كل شيء بينما نظر هذا العجوز الي تلك الصغيرة التي وقعت فوق الأرض ولم تقدر على الحركة بسبب هذه الصدمة القاسية تنظر فقط الي الفراغ أمامها بينما قال ياسر الاخ الأكبر الى أسر .:

_ واه ايه الكلام اللي تقوله ده يا اسر تنسيم بنتنا كلنا وكلنا هنكون مسؤولين عنها ما راح نخليها تحتاج حاچه زاي ما كان أبوها عايش بظبط

يرد أسر قائلا بجمود ونظر أخيراً الي تلك المسكينة التي تجلس أرضاً جسد بلا روح.:

_ ما اقصدش يا أخويا اكيد تنسيم بنتكم كلكم ومتأكد أنكم تعتبروها زي أولادكم لكن هي دلوقت بقت مراتي وما فيش حد غيري هيكون مسؤول عن مراتي غيري ودي وصيه أحمد لي قبل ما يموت الله يرحمه.

الرواية كاملة في اول التعليقات

25/12/2023

😇 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحلقة التانية. من دموع معاقه 🥰

جنات خرجها من الفلا. بتجري علشان. تلحق اللجنه بس تشوف حد

جنات. بضحكه يوسف
يوسف وقف قدام الفلا بالمستكل بتاعو علشان يوصل جنات المدرسه.
يوسف شاب عادي بس عندو مشكلة في النطق مش بيقدار يتكلم وهو وجنات صحاب السنة 24 سنه

يوسف يشاور لجنات بمعنا يلا علشآان اتأخرتي

جنات. تجري وتركب وراي يوسف المستاكل وبعد وقت كانو وصالو المدرسة

جنات. بشكرك اوي يايَوسف

يوسف يرفع حاجب وينزل التاني
ويطلع تلفون ويكتب لجنات. انتي اهبل بت انا اعرفها احنا خوات ياعبيطه مفيش بن شكر و بعدين اي اخرك كدا

جنات طيب ياخوي ربنا مايحرمني منك يا احله اخ في دنيا كلها بس انا لازم امشي وبعدين نتكلم علشان اتأخرت

يوسف. يهز راسو بامعنا روحي

جنات. باي. هخلص وهكلمك

يوسف. يعملها على ايدي تمام 👌

ريتاج اخت محمد وصاحب جنات في المدرسة.
ريتاج بنت جميله جدا ومتحجبه وزميلات جنات في المدرسة السن 19سنه
ريتاج. اتأخرتي ليه كدا

جنات تعالي مافيش وقت وتجري على اللجنة

ريتاج. جنات استني اللجنه تأجلة ساعة

جنات تقف مكانه انتي متتكلمي جدا اللجنه اتأجلة اتاجلة ليه بقاا 🤔

ريتاج. انتي تحمدي ربنا علشان اللجنه اتأجلة ولو مكنتشي اتاجلة انتي ماكنتيش دخلتي علشآان متاخره ربع ساعة وبعدين اتاخرتي ده كلو ليه

جنات الحمد لله ان اللجنه اتاجلة ده ربنا اللي عمل كدا علشان عارف ان مظلومه وصبره على كل حاجه هو ابتلني بيها وان شاء الله هدني ديما اقول يارب وديماً ربنا بيساعدني والحمدلله
(( وقال تعالى يأيها الذين آمنوا اصبرو وصابروا ورابطوا وتقوا الله لعلكم تفلحون)) صدق الله العظيم

ريتاج ونعمة بالله العلي العظيم

جنات. انا ارتحت اوي كونت خايفه مدخليش اللجنه ياربي ياحبيبي استغفرك واتوب اليك

ريتاج ههههه. هو انتي عملتي ذنوب اي علشان بتستغفري علىها

جنات. بس ياجاهله هو الواحد مايستغفرش ربنا اللي لم يكون عمل ذنوب وبعدين
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم(( من لزم الإستغفار جعل الله له من كل دضيق مخرجا ومن كل همً فرجا ورزقه من حيث لا يحتسب))صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم ☺️

ريتاج صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم. طيب يلا بقاا علشان ندخل اللجنه لسه ربع ساعة وبعدين يوسف اخوي ولااخوكي ده بيسبني انزل لواحدي 😟 وبيجيلك انتي ياخوفي لتكوني وقعتي الاود

جنات. وقعت اي ياهبله ياام راس شمال يوسف انا بعتبرو اخوي زيك بظبط َويلا بقاا علشان اللجنه هتبداء

البنات يدخلو اللجنه يلاقو إعلان
ريتاج. معقوله. هانمتحان على الكمبيوتر. وكمان بصي النتيجة هطلع بعد الامتحان بساعة ياسلام

جنات. كويس بس انا خايفه

ريتاج. َومن امته اصلا وانتي مش خايفه انتي علي طول ياخايفه يابتعيطي

جنات بزعل. الله يسمحك وبعدين هو اللي بيحصلي شويه مانتي عارفه كل حاجه

ريتاج. تخضنها والله ماقصدي ازعلك ياجوجو انتي قلبي يابت ميهنيش على ازعل الموزه بتاعتي خالص وتغمزله

جنات. هههه الله ياخربيتك لو ماكنتيش صاحبتي وعارفها انك مجنونه كنت فكرتك واحد ومتنقر بنت والله العظيم

ريتاج. ههههه لا بجد بعرف امثل صح

جنات لا ياحبيبتي غالبتي الممثلين اسكتي دكتور اللجنه وصل اهو ويبدؤ المتحان

تسارع في لاحدث

جنات وريتاج قاعدين مستنين النتيجة تطلع

في الفلا

چان جني. قاعدين مستنين امها تجي

ريهام تدخل تلاقي البنات قاعدين
ريهام. غريبة والله انتو في البيت دلوقتي مش عددكم يعني تكون في البيت في الوقت ده

چان. مش لو خراجنها اصلا

جني. جنات. نزلت من غير مانفطر

ريهام. ازي انا نبهت علىها انها متنزليش قبل متنزل انتو
وبغضب بس لم توصل هي نزلت امته

چان. نزلت لم حبيبي القلب جالها

ريهام. اصدك على يوسف

جني. هو في غيرو بيبصلها اصلا
چان. ههههه ماهو اخرس وهي عرجها تصدقي ليقين على بعض

ريهام تبصلها، وتسكت وبتخطاط تعمل اي في جنات لم ترجع
،
عند جنات في المدرسة،
جنات بدموع. س، انا نجاحت انا جبت الدرجه، النهائي

ريتاج. بفرحه حبيبتي الف مبروك انا كمان نجاحت بس مجموعي مش عالي زيك

جنات. تمسح دموعها الحمدلله يلا، بقاا علشآان نروح لاانا نسيت، _، افطار انس وخايفه يكون لسه مافطريش

ريتاج. ماتخفيش زمان ماما؛ ؛ فطارتو يلا يوسف اهو وصل

يوسف يبصلهم ويطلع التلفون ويكتبلهم عملتو اي في الإمتحانات
ريتاج بفرحها انا نجاحت
يوسف. يبص على جنات بخوف هو عارف ان موات ابوها مش بتخليها تذاكر
جنات دموعها تنزل

يوسف ينزل من على المستاكل ويروح عند جنات ويمسحلها دموعها ويسالها على التلفون بتعيطي ليه

جنات. متخفيش انا نجاحت وجبت الدرجه النهائي

يوسف يفرح علشآان خواتو الاتنين ايوا هو بيعتبر جنات زي خواتو الاتنين

يوسف يوصل ريتاج الشقه بتاعتهم

جنات. انا هخد تكسي خليك يايوسف

يوسف يبصلها بغضب
جنات بتبصلي كدا ليه علي فكرة انا بخاف من بصتك دي

يوسف يضحك ويشورها انه تركب علشان يوصلها

جنات. تركب تاني هي عارفه ان يوسف مش بيحب العند وهي مش بتحب تعندو

وبعد وقت كانت جنات ويوسف وقفينا قدم الفلا

جنات. هتمشي ولا هتستني الدادة الاهام

يوسف انا قاعد مستني امي اخده معايا علشآان الساعة ٥ المغرب قرب هو كاتب على التلفون هو لم بيكلام حد بيكتب على التلفون

جنات. تعالي ادخل على مادادة متخلص

يوسف لا انتي عارفة اني مش بحب الوليه دي هي وبناتها عملين زي العقارب

جنات. ههههههه ياخربيت دمك يايوسف شربات يلا سلام علشآان انا اتأخرت ونزلت من غير ماشوف انس وخايفه علىا

يوسف. ادخلي وماتفصلش النت تاني فاهمه

جنات. حاضر مش هفصلو تاني تعرفي انا مبسوطه اوي علشآان هروح الكليه اللي انا عايزه انا هكون دكتورة ان شاء الله

يوسف. يارب يلا ادخلي علشآان العقارب ميعملوش فيكي حاجة

جنات. ههههههه يلا سلام عليكم وتدخل بس متعرفش اي مستنيها جوه؟؟؟

ريهام هاتعمل اي في جنات

ويوسف هايعمل اي علشان جنات

ومين انس ده

تبعوني
بقلمي صباح عبدالله

الرواية كاملة في اول التعليقات على صفحتي

24/12/2023

لسلام علیکم ورحمة الله وبركاته الحلقة الاولى من تزوجني ممتلك قاسي
للكاتبة صباح عبدالله

بسم الله الرحمن الرحيم

في ليلة شتاء قاسيه كم لو كانت تبكي السماء حزناً علي فراق أحدهم في أفخم مستشفيات القاهري تقف فتاة متوسطة الحجم ترتدي ادرس باللون النبيتي غامق وكانت تضع عليه حجاب أسمر اللون، أمام نافذة زجاجيه بينما كانت تنسند برأسه فوق زجاج النافذة تشاهد سقوط قطرات المطر التي تصدر أصوات كما لو كانت تعزف الحان الألم والأحزان، بينما كان ينعكس ضوء رقيق علي وجهها من خلال النافذة الزجاجية الخاص بالمستشفى التي هي بها لأن ومن رآها يفكرها طفلة صغيرة تقف الفتاة والحزن لا يفارق. ملامح وجهها البريء، بينما كانت تذرف دموعها بغزارة على خديها الناعمة ورقيقه، تظهر من خلالها كم هي حزينة وبائسة مع كل دمعه تنزل من عيناها، وهي تدمدم بهذه الكلمات من بين انهيارها في البكاء ودموعها التي تنزل علي خديها أكثر من قطرات المطر التي تنزلها السماء كم لو كانت في سباق مع السماء من فيهم التي سوف تبكي اكثر من لأخري :

لالا انا بابا مش ها يحصل له حاجه بابا مستحيل يسبني لواحدي لا مش ها يحصل له حاجه ان شاءلله مش ها يسبني لواحدي ويمشي هو قال لي أنه بحبني مش يقدر علي بعدي وانا كمان مش ها قدر على بعدوا عني.

بينما كان يقف بجانب الفتاة التي تبكي، راجل مسن ينسند بيدي على منسد من الخشب او ما يقال عليه عكاز :

_ ما تخفشي يابنتي أن شاءلله ولدك يتحسن ويرچع أحسن من لأول بميت مره لا تشيل هام حاچه واتركيه على الله،
❈-❈-❈

ترد الفتاة ببكاء وهي تنظر بعيانها الدامعة التي أصابها الحمار وأصبحت ذابلة مثل زهراء بازغة الجمال جفت من المياه ولم تجد من يراعها من شدة بكائها المرير، وهذه الدموع التي تتسابق على خديها وتحرق قلبها الصغير خوفاً ان تخسر ولدها ويسرقه الموت منها، فنظرت إلي ولدها من خلال نافذة زجاجيّة، رأته كيف كان ينام ولدها على فراش الموت، وكما أصبح ضعيف وتغلب عليه هذا المراض القاسي الذي يعاني منه، فقالت بصوتها الهداء و الرقيق الذي يدل على أنها فتاة رقيق وجميلة مثل زهوره حديقة هبت عليها عاصفة رقيقه فأصبحت تهتز و تتراقص مع الرياح أرتجف صوتها الهادئ وهي تقول:

_ انا خايفة اوي يجدو على بابا انت مش شايف نايم ازاي ده لو حصل له حاجه لا قدر الله انا ممكن أموت فيها والله العظيم ده هو أحن علي من أمي الل ولدتني ومن الدنيا كلها انا ماليش غيروا من بعض ربنا سبحانه وتعالى يجدو مقدرش أعيش من غيروا لحظة واحدة.

ثم تضع يديها على فمه وهي تحاول كتم صوت صراخة قلبها التي تحارب من أجل أن تخرج من فمها

بينما قال العجوز قلبه ينفطر من الحزن و الخوف ان يفقد أبن صديق عمره المتوفي وأبن عمه الذي في مقام الأخ له، و يعتبر ابنائه في مقام ابنائه وهذا الذي ينام على فراشه يصارع الموت يعتبروا هذه العجوز أبنه الذي لم ينجبه على هذا العالم ويحبه اكثر مما يحب ابنائه الحقيقيين :

_لع ما تخفشي يا تنسيم يابنتي أن شاءلله أبوكي يكون بخير مش حايحصل له اي حاچه هو لسته شاب وفي اول عمره أن شاءلله بيقوم بسلامه مش تشيلي هم حاچه يا بنتي وبطلي عياط عينك ما بقت تتشاف من كثر العياط
❈-❈-❈
وفجأة يأتي هذا الصوت التي جعل قلب هذه الصغيرة يرتجف من الخوف، وينتظر في رعب ليراي ما لذي يخبئ له القدر، كان صوت أجهزت الإنذار تخبر الجميع ان الروح على وك فراق الجسد، صوت عالي ومرعب يعلن للجميع بحضور ملك الموت، تخرج من الغرفة التي يقف أمامها كلاً من الفتاة و الراجل العجوز، ممرضة قصيرة القمة تركض وهي تصرخ بصوت عالي قائلة:

_يا دكتور الحقي المريض بيموت.

يأتي على سماع هذا الصوت المرعب وهذه الكلمات التي أفزعت الجميع اكثر من طبيب وهم يركضون بتجاه الغرفة الأب الذي سوف يذهب ويترك خلفه طفلته الصغيرة بين عالم مليء بذائب وهو لا يعلم ما هو مصيرها او ما لذي سوف يحدث له من بعد رحيله عنه، يخارج الطبيب من هذا الغرفة الملعونة وعلامات الحزن والاسف لا تفرقاً ملامح وجه وهو يقول :

_مين هنا الحاج عطيه يا جماعة.

يرد العجوز بلهفه قائلا : انا اهو الحاچ عطيه يا ولدي خير في اي حصل حاچه لولد أخوي.

يرد الطبيب بحزن. قائلا : اتفضل معايا يحاج المريض طالب حضرتك بس بسرعة مافيش وقت.

قال الطبيب هذه الجملة وهو لا يعلم ما لذي فعله في قلوب هذان الذين يقفون أمامه ينظر الحاج عطيه الي تنسيم وجفون عيناه تتراقص من شدة الخوف وهو يقول في عجلة من أمره:

- ما تخفيش يا تنسيم يابنتي أن شاءلله أبوكي حيكون بخير، بس انتي قولي يارب يابنتي؟

❈-❈-❈

لكن لا يجد اي رد من هذه الفتاة التي تدعي نسيم غير دموعها التي تركض على خديها كما لو كانت في سباق مرعب، وبعد مرورا عداة دقائق مثل الدهر علي هذه الصغيرة، يخرج العجوز الذي يداع عطيه من هذه الغرفة الملعونة، وهو ينظر الي هذا الطفلة بكسر وملامح وجه لا تبشر بالخير ثم يخفض نظره عنها كم لو كان يخجل من النظر الي تلك الصغيرة التي تكف في هدوء مرعب، و كيف سوف يخبرها لأن أنها فقدت أثمن ما تمتلك، لقد فقدت سندها القوي فقدت الحضن الدافئ التي لا تجد غيره في ليالي شتاء قارص مثل هذه ليلة الحزينة، يردف قائلاً وقد تسللت دموعه بهدوء على خده..

_البقاء الله يابنتي؟

يأتي شاب وسيم جدًا، ويبدو من ملامحه الرجولية أنه شخص حاد الطباع. في هذه الأثناء، لم تتحمل تلك الطفلة خبر وفاة والدها وكانت على وشك الانهيار. لكن الشاب لحق بها واختطفها بين ذراعيه. أما هي فقد أغمي عليها حتى قبل أن ترى من هو الشخص الذي وقعت داخل أحضانه. نظر إليها الرجل العجوز بذعرة وخوف من ان يكون يحدث لها شيء.

-تنسيم يابنتى خير حصل لها اي.

يرد عليه الشاب علي سأل العجوز قائلاً:

_ لا تخاف يابوي هي بخير اغمي عليها بس اي حصل قبل ما أصل هنا عشان يحصل لها اكده

يرد العجوز قائلا بحزن وهو يكبت بكائه. :

‌ مات أحمد ياولدي البقاء والدوام الله واحد بسي مش انتي روحت تجيب مراته من المطار وين هي ليه مش شايفة معاك

يرد الشاب بحزن وهو ينظر الي هذا الطفلة التي بين يديه : لا اله الاالله أن الله وان اليه راجعون ايو ياحاچ رحت وچات بسي قالت انها تعبانة شويه وقالت روحني البيت ارتاح وبعدين بروح المستشفى

يرد العجوز بضيق قائلا : وهي من أمتي يعنى وهي بدور علي چاحه غير الفلوس والسافر والفشخره الكذابة بتاعتها دي والكلام الفاضي ده اهو مات وراح عند اللي خلقه الله يرحمه خاليها بجي مرتاحة.

ثم ينظر الي هذا الطفلة المسكينة التي ذهبت في سبات عميق لا تريد ان تستيقظ منه خوفاً من موجهة هذا المصير التي ينتظرها لحين أن تفتح عيناها ثم يهاجم عليها دون اي رحمة او يشفق علي حالها:

_والله مش صعبان عليا غير المسكينة دي اللي خسرت اب وام في يوم واحد الله يصبر قلبك ياتنسيم يابنتي ويقوكي على اللي هتشوفي في لأيام الجاية.

يرد الشاب قائلا دون فاهم. :

_ تقصد اي يابوي مش فاهم عليك

ينظر العجوز بصمت وهو يتذكر ما لذي حدث في هذه الغرفة منذ قليل.

❈-❈-❈ فلاش باك

يدخل العجوز التي يدعي عطيه وهو ينظر الي هذا الشخص الذي يصارع الموت من أجل ان يطمئن ان أبنتها سوف تكون بخير من بعده وهو يقول :

_ الف سلامة عليك ى احمد ياولدي ان شاءلله بتعافه وتقوم بالسلامة وتكون احسن من لأول

يرد احمد بتعب وصوت متقاطع يثبت ضعيفة في هذه اللحظة وانه على وشك الموت حقا :

_ اسمعني يعمي عطيه انا خالص عرفت اني هشوف الوجه الكريم بس عاوز اقولك علي حاجه قبل ما تبدأ رحلتي الطويلة دي مايعرفش مدده غير رب العالمين طول عمري وانا بعتبرك اب لي من قبل موت ابوي ومن بعد موته الله يرحمه وزاي مابوي وصاك علي وعلى إخوتي قبل موته انا كمان عاوز اوصيك على تنسيم بنتي هي تعتبر يتيمة لام ولاب من بعدي بنتي أمانه معاك يعمي عطيه لحد ما نتقابل عند ذو الجلال والإكرام وحاجه كمان انا طلقة مرفت مراتي من اسبوع وكتابة كل حاجه لبنتي تنسيم وحطت لأرض اللي انا ليس شاريه عاوزة تكون مدرسة للأطفال اليتيمة والغالبة وتكون باسم تنسيم ولو قدر الله حصل حاجه لتنسيم بنتي نص املكي تكون لا اسر وخواتي البنات انا مش عندي أخ غير اسر ابنك هو طول عمر كان أخ بمعني الكلمة والنص الثاني يتفرق على الغالبة والمحتاجين انا بحرم مرفت من كل حاجه وأمانه عليك يعمي عطيه لا تسلم تنسيم غير لراجل يصونها ويحافظ عليها وعلي تعبي طول السنين دي.

ثم يتألم بشده وهو يتفوه باخر جميله قبل التشهد :

_ تنسيم بنتي أمانه معاك لحد ما نتقابل يعمي عطيه سلمها بس للي يحافظ عليها اشهد ان لا الله الا الله واشهد ان محمد رسول اللّه
❈-❈-❈ باك

ينزع العجوز آثار دموعه التي تسللت على خديه وهو يدمدم بالكلمات الغير مفهومه :

_ الله يرحمك ي احمد ياولدي ويحسن اليك زاي ماكنت بتحسن وطعتف على كل محتاج

الشاب. : خير يابوي وين روحت انا بكلمك

يرد العجوز قائلا : خير ياولدي ما تقلقش مافيش حاچه دخل تنسيم اي أوضة من دول وتعالي علشان نطلع أحمد من المستشفى علشان نلحق نصلي علي صلاة الجمعة

يرد الشاب بحزن قائلا : ماشي يابوي بس هندفنا كيف قبل ماخوته البنات يچوا.

العجوز بغضب وصوت عالي. : وهم كانوا فين خواته البنات ياولدي لم كان تعبان ومرمي في المستشفى من تالت شهور مافيش واحده فيهم فكرت تجي تبص عليه يافرحتي كانوا بيتصالوا يطمأنوا من علي التلفون اذا مات ولا لسه عايش الله يسترك ياولدي خلني ساكت انا قلبي محروق الله يحسن لك ي احمد ياولدي الله يرحمك ويغفرلك ياولدي و انت يا اسر ياولدي أعمل اللي بقولك عليه من سكات

يرد الشاب بحزن قائلا : ماشي يابوي اللي تعوز حايحصل بس لا تعصب علشان صحتك

❈-❈-❈

مر هذا اليوم مثل الجحيم وبعد مرور هذا اليوم الحزين في منزل احمد يجلس الجميع في الصالون و منهم من يتمزق قبلها من الحزن حقا علي فراق هذا الراجل الطيب ومنهم من يدعي ذلك ومنهم من يخطط ما لذي سوف يفعله من نصيبه من الوصية من املك هذا الرجل الذي توفه ولم يكون عندوا اولاد غير هذه الطفلة التي لا تعلم شيء عن هذه الحياة القاسية بعض والجميع يطمع في هذه الحياة الكريمة التي تركها هذه لاب وذهب في طريق لا عودة منه

نتعرف على الشخصيات الرواية..

أحمد رجل غني بالمال وللأخلاق وحب الناس اليه لكن ابتلاء الله بزوجة متسلطة لا تحب شيء غير المال والمجوهرات والسفريات الي الدول الراقية والمتعة حتى انها انجبت طفلة لا تعلم عنها غير اسمها احمد راجل في 35من عمره لكن توفه و زوجته مرفت 32 عام مذالة صغيرة ولديه شغف للحياة ولم يرزقهم الله غير بفتاة واحده وهي

تنسيم فتاة أسم علي مسمي اسمها قريب جداً من شخصيتها أنها حقا نسيم مثل نسيم زهور الربيع لا تعلم شيء عن قسوة الحياة بسبب محابة ولده اليها ودلاله الزائد اليها جعلها فتاة رقيقه وناعمه جد وجميلة ايضاً وزرع بها الاخلاق الحميدة والقيام والمبادئ العالية هي مذالة طفله صغيرة لكنه حصلت على حب واحترام الجميع وهذا بسبب تربيتها الحسنه التي تربت عليها ان هذه هي تنسيم فتاة في 16 من عمره مذالة في الصف الثالث الإعدادي لكنه انثي بمعنى الكلمات تمتلك جمال ورقه في وجه وتصرفاته الأنثوي تجعل كل من يراها يقع في غرامها تمتلك من الجمال العين الزرقاء مثل بحر هادئ وخالي من الامواج في يوم مشمس وجميل، مع الوجه الأبيض مثل البدر والأنف المنحوت والشفاء الصغيرة الرقيقة والشعر لأسود المجعد الطويل هذه هي تنسيم هذه الطفلة المسكينة لا تعلم ما لذي يخبئ اليها القدر ولا تعلم ما لذي تخبئ اليها الحياة من قسوة لكن السؤال هو هل هذه الزهرة الجميلة والرقيقة سوف تتحمل اشعت الشمس كثيراً دون ماء ودون ان يعطف عليها احد وهل سوف تحتاج الي ظل من اجل ان تكمل التحدي بينها وبين هذا العالم الظالم هل هي قويه ومستعده الي موجهة العالم وان تري العالم علي حقيقة لأول مره سوف نعلم كل هذا في الحلقات القادمة

❈-❈-❈

عائلة الحاج عطية..

الحاج العطية راجل صعيدي حاد الطباع ولا يقول غير الحق لديه هيبة رجل صعدي والجميع يخاف منه ويحترمه ايضا وهو كبير هذه العائلة وهو من راعه احمد عندما توفي ولده وهو كان مذال في 18 من عمره ولم يجد احد يمد له يد العون غير عمه العجوز الحاج عطيه في 67 عام من عمره ولديه ثالث من لأولد..

لابن لأكبر الي الحاج عطيه ياسر 49 عام وزجته حنان 35 عام لديهم من الأولاد شاب واثنين من الفتيات الشاب عمر 25 عام يدرس الهندسة الفتاتان توأم نورهان ونور 20 عام

الابن الثاني حمزه 47 عام وزوجته وفاء 32عام لديهم من الاولاد شاب وفتاة الفتاة 23عام في كلية طب اسنان الشاب 22في كليه تجاره

لابن الأصغر وهو بطال الروية اسر 30.عام توفت زوجته اثناء الولادة ولم يرغب في الزواج مره ثانيه بسبب حبه الى زوجته المتوفية أنه راجل صعيدي بمعنى الكلمات ذو الطباع حدة الزائدة عن الأزم ولسانه لا ينطق غير عند الضرورة ولا يقول غير المهم وبسبب ذلك لا حد يتذكر متي ضحك يمتلك من الجمال عين حاده مثل السيف تثبت كم هو راجل صلب وقوي بالون العسلي الصافي مع البشرة السوداء والأنف المستطيل والشفاء العريضة والشعر لأسود الذي يصل الى اخر أذنيه مع لحيه سوداء خفيفة و لديه ولد واحد وهو الطفل حازم 5 سنوات من عمره

اخوات احمد البنات. أثنتين

الاخت الكبرى.هاله.38 عام متزوجه من وكيل نيابة وتعيش مع في إسكندرية زوجه 40عام لديهم ثالث اولاد اثنين شباب وفتاة. الشاب لأول 21عام في كليه شرطه ولأخر 20 عام في اول عام درسه كلية زرعه والفتاة 17 عام في الصف لأول في الثانوية

الأخت الثانية. سحر 30 عام تزوجت من شخص عادي وتعيش معه في حي شعبي في القاهرة الزواج 39 ولديهم ثالث بنات الاول 15عام والثانية 13 والثالثة 10
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ .

تابعوني علشان يوصل لكم كل جديد

الرواية كاملة في اول التعليقات

Want your school to be the top-listed School/college in الاسكندريه?
Click here to claim your Sponsored Listing.

Address


الاسكندريه

Other Education Websites in الاسكندريه (show all)
Sciencetopia Sciencetopia
الاسكندريه

المعهد الفني الصناعي بالاسكندرية - الصفحة الرسمية المعهد الفني الصناعي بالاسكندرية - الصفحة الرسمية
2 شارع احمد قمحة كامب شيزار
الاسكندريه

المعهد الفني الصناعي بالاسكندرية

ZAD Academy ZAD Academy
الاسكندريه

ZAD Academy is an IT marketplace for learning and teaching online.

مركز المجد التعليمي - إعدادي مركز المجد التعليمي - إعدادي
الاسكندريه
الاسكندريه

Dr.mohamed Mostafa Arafaat / الخبير الادارى والمدرب المعتمد Dr.mohamed Mostafa Arafaat / الخبير الادارى والمدرب المعتمد
الاسكندريه
الاسكندريه

الخبير الدولى والمدرب المعتمد من المعهد الوطني للقياد

Ustaz Quran Ustaz Quran
الاسكندريه

Ustaz Quan is an online institution for teaching the Holy Quran in North America.

Eime Continuing Education Center Eime Continuing Education Center
الاسكندريه

مركز إيمي للتعليم المستمر مركز غير هادف للربح يقوم بتقديم رسالته لخدمة المجتمع وبناء قدرات الافراد

مهووس كمبيوتر مهووس كمبيوتر
Al3gme
الاسكندريه

مدونه مهوس كمبيوتر يوجد فيها كل ما يتعلق بالكمبيوتر وا?