مليون مبرمج مصري٢

Contact information, map and directions, contact form, opening hours, services, ratings, photos, videos and announcements from مليون مبرمج مصري٢, Software Company, المعادي, Cairo.

million egy programmers is a software company that relies primarily on innovative and modern solutions in the field of software and is a modern company that uses all tools, We keep things simple, putting you in control so you can make informed choices

30/09/2020

إذا أغلقت بطريق الخطأ صفحة مهمة أو عدة صفحات أثناء تصفحك الإنترنت عبر حاسوبك، فقط اضغط:
‏Ctrl+Shift+T
‏وستعود لك الصفحة المغلقة مباشرة

11/08/2020

#معلومة على الماشي
ما هو VPS؟
الـVPS هو اختصار لمصطلح Virtual Private Server وتعنى الخادم أو السيرفر الافتراضي الخاص.

سبب ظهور vps

لشرح معنى الخادم او السرفر الافتراضي او الـVPS يجب فى البداية أن نلقي نظرة على أساس استضافة VPS، وهو الخادم الكامل “Dedicated Server”.

و السيرفر الكامل هو جهاز الخادم الفعلي وهو يشبه الكمبيوتر الشخصي بشكل شبه كامل من ناحية المكونات. لكن الفارق يكون في امكانيات التشغيل والمواصفات والتي تكون أعلى وأكبر من حيث الحجم والسعة الخاصة باكرت الوصول العشوائي RAM والمعالج ووسائل التخزين وأنظمة التشغيل وغيرها.

ويستخدم الخادم الكامل أو المُخصص فى تخزين البيانات وإجراء العمليات عليها ومن أكثر الاستخدامات شيوعاً استخدامه لاستضافة المواقع، فمثلاً موقع عميد الاستضافة الذي تقوم بقراءة إحدي صفحاته الآن مُستضافة على أحد الخوادم المتصلة بشبة الإنترنت باتصال فائق السرعة ويعمل باستمرار دون توقف. والأمثلة كثيرة مثل جوجل وفيسبوك ويوتيوب وغيرهم.

ولكن نظرا للإمكانيات الكبيرة التى يتمتع بها هذا النوع من السيرفرات فانها تكلفة تأجيره أو امتلاكها مكلفة للغاية كما أن قطاع كبير من المواقع لا تحتاج هذا الكم الكبير من الإمكانيات والقدرات.

ومن هنا ظهرت الحاجة لتقنية تساعد على تقليل تكلفة امتلاك أو تأجير خادم مقابل الاستغناء عن جزء من القدرات الحوسبية والتخزينية الخاصة بالسيرفر والتي لا يحتاجها المستخدم عن طريق مشاركة الموارد مع مستخدمين آخرين.

في بي اس VPS
وكانت تلك التقنية هى الخادم الوهمى او الافتراضى وتعتمد الفكرة على تقسيم السيرفر الرئيسى إلى مجموعة من السيرفرات الافتراضية Virtual Servers الأصغر، بحيث تتقاسم جميعها موارد الخادم الرئيسى بشكل ثابت ومحدد كى لا يسمح لأحد السيرفرات الافتراضية بالتعدى على الجزء المخصص لسيرفر آخر.

وحينها يصبح كل سيرفر VPS مستقل بذاته إلى حدً ما وله موارده الخاصة ويمكن التحكم به والتعامل معه بشكل منفصل ومعزل عن السيرفر الرئيسى او السيرفرات الافتراضية الاخري التى تتقاسم معه جهاز الخادم الفعلي

08/08/2020

#معلومة على الماشي
ماذا يعني VPN
هو اختصارٌ للمصطلح Virtual Private Network وتعني شبكةً خاصةً افتراضيةً تؤمّن طريقةً تحفظ بها خصوصيّتك أثناء استخدام الإنترنت عن طريق الهاتف أو الكمبيوتر، ويعود اختلاف تطبيقات VPN لاختلاف استخداماته، لكن احرص على اختيار مُزوّد VPN تثقُ به لأنه قادرٌ على التجسس على اتصالاتك أو تثبيت البرامج الضّارة على جهازك.

طب كيف يعمل
VPN يشفر كافة البيانات المُرسلة من الكمبيوتر عبر الإنترنت وتُحوّلها إلى شكلٍ خاصٍ من حُزم البيانات ثم تُرسلها إلى مُخدّم VPN والذي يتمكّن من فكّ التشفير باستخدام مفاتيح رقميةٍ وبالتالي لن يتمكن أحدٌ من قراءة البيانات المرسلة إلا عن طريق تلك المفاتيح ويُوجّه المُخدّم البيانات إلى وِجهَتها المقصودة سواءًا كانت كمبيوتر عمل خاص بشبكة الشركة التي يعمل فيها مستخدم الVPN أو أي مُخدّمٍ آخر على الإنترنت، وعندما يَحصل المستخدم على الرد من الجهة التي قصدها يُعادُ الرّد مرّةً أخرى إلى مُخدّم VPN ليقوم أيضًا بتشفير البيانات وإعادتها إلى الكمبيوتر أو الهاتف الخاص بك، حيث يتعرّف عليها تطبيق VPN ويَفُكُّ الشيفرة. ويخفي مخدم VPN عنوان وموقع الكمبيوتر المُستخدم ويجعل من الصعب أن يتنصّت عليك أحد.

طب ايه الفايده من استخدام VPN
بعد التعرف على ما هو VPN وكيف يعمل ، لننتقل إلى البحث حول فائدته. يجعل VPN اتصالك بالإنترنت مُشفّرًا، فعند الدخول إلى أحد المواقع الإلكترونية على الشبكة أو تحميل بيانات أحد التطبيقات أو حتى تفقُّد البريد الإلكتروني، يُشفّر VPN كل الاتصالات ويرسلها إلى خادمٍ يعمل من قبل مزود VPN نفسه والذي يُرسلها بدوره إلى المكان المقصود.

يعتبر هذا الإجراء مُفيدًا جدًّا للمحافظة على الخصوصية في حال لم يثق المُستخدم بالشبكة التي يستخدمها سواءَ كانت شبكةً لمزوّد خدمة إنترنت أو اتصالًا عن طريق Wi-Fi في مطارٍ أو مقهى.
احذر ان تستخدم اي vpn وخاصه المجاني وكما قيل
اذا لم تكن هناك سلعه فعلم انه انت السلعه

07/08/2020

هنتكلم النهاردة عن الذكاء الإصطناعي واستخدامها في الحروب في أرض المعركة والمجالات العسكرية .
قبل ما نبدأ عايزين نفرق بين الذكاء الإصطناعي "الصندوق الاسود" والذكاء الإصطناعي "القابل للتفسير" ، الذكاء الإصطناعي في الصندوق الأسود يتم إستخدامه في التجارة والأسواق والتنبؤ ببعض المهام الحياتية البسيطة تكلفة القرار الخاطئ مش غالية نسبيا ، ولكن لو في بعض الصناعات كصناعة السيارات ، والتنقيب عن البترول والغاز ، الحروب إستخدام الذكاء الإصطناعي فيها بيكون مٌكلف جدا نظرا ﻷن تكلفة القرار الخاطئ تٌكلف مليارات الدولارات ، والتوزيع مش توزيع ثابت عادي ممكن يختلف من حالة للتانية ولكن ده بشكل عام ، والسبب في اختلاف نوع النظام اللي هتستخدمه هو السؤال التالي " ليه " ، إحنا بنقدر نتنبأ بنسبة خطأ بسيطة حاجات ممكن تحصل في المستقبل بناء على معادلات رياضية عظيمة جدا ولكن مش عارفين السبب بتاع التنبؤات دي ، فيه جزء غامض مش هنقدر نعرف ايه تفاصيله وهو الصندوق الاسود المليء بالارقام العشوائية بداخل النماذج التنبؤية والتحليلة بتاعتنا وهنا المشكلة بتظهر ، نسبة الخطأ في المعارك لو 1% فدي ممكن تسبب في مقتل نسبة كبيرة جدا من الكتيبة بسبب صاروخ مٌوجه بشكل خاطئ أو طيارة مٌسيرة متقدرش تفرق بين قواتها وبين قوات العدو فتضرب قواتها الخاصة وإلى أخره ..

روسيا :
في تصريح ل" فلاديمير بوتين " رئيس روسيا قال :
" Putin says the nation that leads in AI ‘will be the ruler of the world "
" الأمة الي تكون رائدة في مجال الذكاء الإصطناعي هتحكم العالم "
التصريح الي قاله مش مبالغ فيه أبدا حيث إن الجنرال "فيكتور بونداريف" القائد الأعلى للقوات المسلحة الروسية سبقه وقال في فبراير 2017 إن روسيا شغالة على صواريخ موجهة بالذكاء الإصطناعي بتقدر انها تحدد أهداف جديدة داخل أرض المعركة وتبدل ما بينهم علي حسب أولوية دعم الجبهات !

خبراء الطيران الروسيين شايفين انهم يعطوا أولوية قصوي لمشاريع الدرونز " طائرات بدون طيار " مشاريع طائرات " أوريون ، هانتر ، ألتير " وشايفين إن ده سيعزز قدرتهم على الاستطلاع بما في ذلك المجموعة المتمركزة في سوريا ، وعلى ذكر روسيا هنذكر تحت مواجهات مباشرة بين الطائرات الدرونز التركية وأجهزة الدفاع الجوي الروسية وإزاي قدرت تتغلب عليها في سوريا من يومين .

أمريكا :
في 11 فبراير 2019 ترامب وقع على أمر رسمي لكل المنظمات ووكالات البحث العلمية والمؤسسات التقنية في أمريكا برفع كل القيود عن الأبحاث والباحثين وتخصيص موارد أعلي من الموارد المخصصة لدعم الذكاء الإصطناعي وجعل أمريكا رائدة للذكاء الإصطناعي في العالم .

أمريكا أسلحتها متنوعة جدا ، بداية من الحقائب الذكية والخوذ ذات الاعين المتعددة الي الاسلحة الأوتوماتيكية ذاتية التوجيه الذكاء الإصطناعي وهنوصل في النهاية "الدبور الأسود - The Black Hornet" ودي عبارة عن Drone صغيرة بيستخدموها ضباط العمليات الخاصة بحيث إنها تكون سبقاهم بأكثر من دقيقة وتنقلهم في الخوذ الذكية متعددة الأعين صورة في الوقت الحقيقي وبجودة سينمائية وتم إستخدامها في حرب العراق بالمناسبة وسايب مصادر تحت علشان تقرأ فيها أكتر عنه.

أمريكا عندها منظومة رؤية متكاملة اسمها IVAS ودي تقدر تقول عليها نضارة بالواقع المعزز ، لو انت على الجبهة ممكن تكون شايف كل الجبهات المجاورة ليك وكل زملائك وأدائهم ونقاط التقدم والضغط والتراجع ، بالاضافة لأنك ممكن تجتمع بكل القيادات عن طريق الواقع المعزز كأنك في مكالمة فيديو بالظبط ، وهي تعمل شات مع قادة الكتائب التانية كل ده منك للقمر الصناعي بشكل مباشر .

بالاضافة لشركة تحليل البيانات Palantir Defense الي فازت بعقد إسناد مهام تحليل وتعدين ونمذجة بيانات الجيش الأمريكي بمنتجها العظيم Nexus Peering الي بتتيح للشركات والمؤسسات العسكرية من مزامنة كل البيانات حول العالم حتي في المناطق النائية وده كويس جدا في حالة وجود قواعد عسكرية بحرية او ما شابه .

تركيا :
إنك تكون هتشتغل في كل مجالات الذكاء الإصطناعي في المجال الحربي دي جملة كبيرة جدا ، تركيا أخذت مسار معاكس للكل هي ركزت علي سلاح واحد بس وحاولت إنها تطوره علي مدار أكثر من 10 سنين ، ساحة المعركة في سوريا كانت معرض سلاح حضره كل القادة الحربيين في العالم ، على الرغم إن الفترة الاخيرة كانت معرض مفتوح للدب الروسي الآن موازين القوة الحقيقية ظهرت بعد إعلان تركيا بالرد على مقتل 38 جندي من جنودها بقصف عنيف بالطائرة المسيرة " بيرقدار" تركيا علي الجيش السوري في الهجمة الواحدة بتطلع اكتر من 20-30 طائرة مسيرة ممكن يسقط منها 50% مع دقة استهداف عالية جدا ولكن تكلفتها تكاد تكون لا تٌذكر ﻷنها تصنع محليا .
وهسيب تحت ليكم فيديو في قصف منظومات دفاع روسية وتحديدا " منظومة دفاع جوي بانتسير إس 1 " مقدرتش المنظومة تصنفها وبعد ثواني من الوقوف أمامها وفي رسالة إستهزاء دمرت الطائرة المٌسيرة "بانتسير إس 1 " روسية الصٌنع وﻷجل الإنصاف مش أول مرة منظومة الدفاع الجوي الروسية دي تتعرض للتدمير ، سبق وحصل إن "اللاشئ" دمرت نفس المنظومة في قصفين لصواريخ موجهة اليا لمليشيات حزب الله في سوريا .

اللاشئ :

اللاشئ على الرغم من أن الكل يستهزئ به وبقدرته إلا أنه يطور منظومة " حرب شوارع تعمل بالذكاء الإصطناعي" ، الي في الجيش يعرف إن حرب المدن او حرب الشوارع وسط المدنيين صعبة جدا على الجيوش النظامية ، وإنهم يواجهوا صعوبات في التمركز والتقدم والرجوع وخصوصا في دراسة تفاصيل المناطق وحلها الوحيد إنهم يضربوا المنطقة بالموجودين فيها عن طريق سلاح الطيران ، ولكن مع إحتمالية وجود انفاق تحت الارض الفكرة دي مبقاش ليها لازمة وبقت من الماضي .
الفكرة بتاعتهم الجديدة ببساطة إن لما الجنود تنزل أرض المعركة ننشر كاميرات في كل مكان نقدر ننشر فيه في المدينة ، وكميات رهيبة من الدرونز هيتم تمركزها ، يعني الدرونز مش هتطير ﻷ ، الدروز هتوصل لنقطة وتتحول لكاميرا صغيرة وهتفضل ثابتة ، الجنود في ارض المعركة هيكون معاهم نٌظم رؤية كاملة وشاملة ومتطورة شبيهة بنظام الرؤية الأمريكية IVAS ، الفكرة كلها في النظام ده أنه هيقدر يتوقع إطلاق النار القادم هيكون منين بالظبط نتيجة تحليل كل الكاميرات الموجودة في ساحة المعركة ، الهجوم هيكون استباقي وتحليلي ، يعني ميدان المعركة في المٌدن هيتحول من أنه رجل لرجل الي رجل ضد لا شئ !
بالمناسبة : الدرونز والصواريخ الموجهه الصغيرة بتحدد حاملين السلاح وبتبدأ تضرب فيهم بشكل موجه ذاتي ، يعني بمجرد ما تكون ماسك سلاح وماشي بيه أنت معرض للقنص الألي .

الصين :
الصين محتاجة مقالة كاملة ، هعتذر عن ذكرها في المقالة دي .

المجال يتطور بصورة مرعبة طبعا الدول العربية ملهاش دعوة بالمجال ده ، لكن انا شايف حاجة تانية خالص ، المجال ده المحتوى العربي يتطور وينمو بسرعة كبيرة جدا مقارنة بباقي المجالات ، كل الجامعات والكليات العربية بدأت تهتم بالموضوع وتعطيه أولوية ، انا اتعاملت مع ناس كتير من جوه المجال ده خارج الوطن العربي ، حرفيا الناس دي مش في مستوانا خالص واقل واحد يعرف هنا معلومات بالنسبالهم ثروة قومية ، أرجوكم متسافروش ، أرجوكم خدموا بلادهم وأوطانهم ، فيه فرصة كبيرة جدا ، مش محتاج علشان تدخل المجال الحربي في الذكاء الإصطناعي غير أنك تكون فاهم منهجية علوم البيانات عموما والذكاء الإصطناعي ، بعد كده إنت قادر تعمل أي حاجة ، وأفتكر إن سلاح الحرب الإلكترونية هو المستقبل .

المصادر :

http://mil-embedded.com/articles/u-s-army-preps-for-future-of-ai-on-the-battlefield/
https://emerj.com/ai-sector-overviews/artificial-intelligence-in-the-us-army/
https://warontherocks.com/2019/07/russian-ai-enabled-combat-coming-to-a-city-near-you/
https://www.biometricupdate.com/201911/turkey-adds-autonomous-facial-recognition-kamikaze-drones-to-military-portfolio
https://www.whitehouse.gov/ai/
https://theintercept.com/2019/05/14/turkey-second-drone-age/
https://www.turkpress.co/node/69473
https://youtu.be/h8imwi13lZo
https://www.c4isrnet.com/battlefield-tech/2020/02/05/israel-finds-an-ai-system-to-help-fight-in-cities/
____________
__________________________
يارب يكون البوست فعلا افادكم حتى لو بمعلومه بسطه
وتابع صفحة: واعمل See First 😊 هتفيدك جدا

02/08/2020

معظم الناس اللى بتدور علي شغل بتحتار كتير مابين المواقع المختلفة زي Wuzzuf او Linkedin او غيرهم و بتفضل تدور كتير جدا لحد ما تلاقى حاجة مناسبة ليها
موقع Google عمل Feature جميلة جدا اسمها Jobs
من خلالها تقدر تدور بال Job Title اللي انت عايزه بيجبلك Suggestions بكل الشغلانات اللي موجودة في المنطقة اللي انت محددها بالاسم دة و بيطلعلك الJob Description بتاعها و كمان اقتراحات للحاجات القريبة للشغلانة دي ممكن تنفعك
و مصدره بيبقي كل المواقع اللي منزلة شغل علي النت و هو مجمعهالك في مكان واحد و لما تلاقي حاجة تعجبك يخليك تخش تقدم في اللينك بتاعها من الموقع بتاعها
وكمان بيقولك الavg salary بتاع الشغل دة عشان تعرف تقيم الشغلانة وانه مش مضحوك عليك في المرتب 😅
و كمان في خاصية انه يبعتلك Alerts على الايميل بشغل من نفس النوع عشان تفضل متابع كل اللي بينزل من غير ماتدور كل شوية على اخر الوظائف
كل اللي عليك انك تعمل search علي جوجل العادي ب اسم الوظيفة اللي بتدور عليها وتحط وراها كلمة Jobs زي "Graphic Designer Jobs" و هيطلعلك اختيارات من جوجل تقدر تعمل ال edits بتاعك عليها و تختار براحتك
Google Jobs
-------------------------------
يارب يكون البوست فعلا افادكم حتى لو بمعلومه بسطه
وتابع صفحة: هتفيدك جدا ❤
متبخلش على غيرك بالشير
وللمزيد من الكورسات المجانية والبوستات المهمة في المجال
تابعونا في جروب مليون مبرمج مصري
https://www.facebook.com/groups/604256213502156/?ref=share

💙

15/07/2020

قناة دكتور يوسف شوقي للناس اللي بتسأل
https://www.youtube.com/c/YoussefShawkyshooter
_____________
ولو انت جديد في المجال انصح بانك تتفرج علي
1_ كيف تصبح محترف في اسرع وقت 👔
https://youtu.be/xzKyOvqr54s

2_ افضل لغات البرمجة 📛
https://youtu.be/NrqBew1gYzQ
________
بداية اول كورس برمجي بلغة c بواسطة الدكتور
https://www.youtube.com/playlist?list=PLVp0hvzMSQHTlz2CNlbhq-E6WYYujm7b8
___________
ومتنسوش تشتركوا في القناة عشان تتابعوا كل جديد بينزل

25/06/2020

هل تعلم تعلم البرمجة بالممارسة ؟!!..🤔✨

البرمجة من التقنيات الرئيسية في وقتنا المعاصر ويطمح الكثير من الشبان والشابات إلى اكتساب مهارةٍ في عالم البرمجة لنيل فرصٍ لا تفوت في حياتهم المهنية. لكن هل يمكن تعلم البرمجة بالممارسة وما هي أفضل الطرق للقيام بذلك؟
___________________
join us :مليون مبرمج مصري
🔰ما هي البرمجة

البرمجة هي إدخال وتنفيذ المنطق لتسهيل عمليات ووظائف حوسبة محددة، سواء عبر لغةٍ واحدةٍ أو أكثر، وهو ما يختلف حسب التطبيق والمجال ونموذج البرمجة.

يتم استخدام دلالات البرمجة عند إنشاء تطبيقٍ أو برنامجٍ جديدٍ، وبالتالي تتطلب البرمجة معرفةً في مجالات التطبيقات والبرامج والخوارزميات وخبرةً في لغات البرمجة المختلفة.

🔰نصائح تعلم البرمجة بالممارسة

الاعتماد على منهج الممارسة المستمرة لتعلم البرمجة ليست طريقةً سهلةً بكل تأكيدٍ لكنها مثمرةٌ للغاية وتحتاج إلى الكثير من الصبر، وسنقدم لكم أبرز ما وجدناه من نصائح الخبراء حول هذه المنهجية في التعلم.

بشكلٍ عام لا تحاول تجنب الأشياء، بل طور إحساسًا بالوعي عندما لا ترغب في القيام بشيءٍ لمجرد أنه صعبٌ جدًا أو لأنك معتادٌ على القيام بذلك بطريقةٍ أخرى، وعلى سبيل المثال إذا لم تتعلم أبدًا كيفية استخدام مصحح أخطاء وبدلًا من ذلك ابتكرت دائمًا بعض الحلول البديلة معًا، أدرك أن هذا الكسل يكلفك كثيرًا من الوقت لأن مصحح الأخطاء يقوم بعملٍ أفضل من إصلاحك السريع.

كلما واجهتك صعوباتٌ لا تنتقل إلى مشروعٍ آخر ببساطةٍ، وكذلك لا تعدد المهام الواجب عليك إنجازها بل ركز انتباهك على مشكلتك وحاول أن تقبل شعور الانزعاج من التحدي، على الأقل لفترةٍ قصيرةٍ، حيث في كل مرة تكتشف فيها مفهومًا أو أداةً برمجيةً صعبةً ستشعر بالفخر والإنجاز والسعادة، وهذا يعني أيضًا أنه سيتوجب عليك أن تجهد نفسك ساعات أكثر بكثيرٍ مما لو كنت تكرّر ما تعرفه بالفعل بدون تفكيرٍ، وعندما يتعلق الأمر بالتدريب ركز على الجودة بدلًامن الكمية وحاول التوقف بعد ساعةً إذا كنت تريد، ولكن اجعل هذه الساعة مثمرةً وفعّالةً.

👍نصيحةٌ أخرى ضروريةٌ فيما يخص تعلم البرمجة بالممارسة هي التكرار، حيث مجرد كتابة وتنفيذ ميزةٍ لمرةٍ واحدةٍ لا يكفي لجعلها مفهومةً بالنسبة إليك، بل عليك أن تفعل ذلك مرارًا وتكرارًا.

📍من الناحية المثالية يجب أن تتدرب على البرمجة كل يوم على الأقل (خارج وظيفتك اليومية المعتادة) وبالطبع الإجازات والوقت العائلي هي استثناءاتٌ في هذا الخصوص، ولكن النقطة الأساسية هي عدم محاولة تذكر كل تركيبةٍ لأمرٍ برمجيٍّ لأنه يمكنك البحث عن ذلك بسهولةٍ عبر الإنترنت، وإنما يجب عليك بدلًا من ذلك محاولة معرفة خطوات تنفيذ ميزةٍ برمجية معينة وكيف تعمل جميع خطواتها معًا، أي أن الأمر يتعلق بالفهم وليس حول الحفظ.

📍اكتب أكبر قدرٍ ممكن من التعليمات البرمجية ولكن تذكر أنه ليس التكرار الذي نرغب فيه، فلا نريد فقط برمجة نفس الأشياء القديمة بأشكالٍ مختلفةٍ مرارًا وتكرارًا، فإذا أصبح شيءٌ ما سهلًا انتقل إلى المستوى التالي.

📍يمكنك أيضًا محاولة دمج ميزاتٍ وخورازمياتٍ جديدةٍ وقديمةٍ مختلفة في نفس المشروع البرمجي، وبهذه الطريقة يكون لديك مزيجٌ من التكرار والتجديد وتعلم كيفية تنفيذ نفس الكود البرمجي في الهياكل المختلفة للمشاريع المختلفة.2

🔰ألعاب تعلم البرمجة بالممارسة والتدرب عليها

إن إحدى أكثر الطرق متعةً لتعلم البرمجة عبر الممارسة هي ممارسة اللعب! ليس ألعاب الفيديو العادية بالطبع وإنما هنالك برامجُ تعليمٍ تعتمد على لعب ألعاب مخصصة لتقوية قدرة المرء على البرمجة.

تتيح ألعاب البرمجة الدخول في تجربةٍ تمنحك خبرةً في نوافذ ربما لم يسبق أن مررت بها في دورات التعليم، وأيضًا سوف تلتمس عدة لغات برمجةٍ وخوارزمياتٍ ونصائح مميزة.

📍شبكة CodinGame تعتبر من الخيارات الأبرز في هذا الخصوص، حيث تمنح المشتركين دوراتٍ تدريبيةً مبنيةً على أساس التعلم عبر الممارسة واللعب

🔰أساليب مميزة لممارسة البرمجة

قد لا تكون طريقة الألعاب من الطرق المفضلة لبعض الناس، ولهذا نطرح لكم في النهاية أساليبَ مميزةً أخرى تتيح تعلم البرمجة بالممارسة :

🔰إذا كان لديك بعض المعرفة الأساسية حول البرمجة فيمكنك تجربة The Code Player لزيادة مهاراتك وبناء خبرة أكبر، حيث يطلعك هذا الموقع على فيديو لخبراء في البرمجة يقومون ببناء مشاريع من الصفر>

🔰موقع Talent Buddy يتيح نشاطاتٍ مجهزة ومخصصة بشكلٍ خاص كي تمضي وقتك عليها وأنت تحاول فك شيفرة لغزٍ ما وصولًا إلى خبرةٍ أكبر في البرمجة، المشكلة الوحيدة أنه ليس مجانيًّا ويتطلب اشتراك ثلاثة أشهرٍ بالمال الحقيقي.

📍إذا شعرت بروتين قاتلٍ عند ممارسة البرمجة فربما حان الوقت كي تنافس مبرمجًا آخر أكثر خبرةً منك عبر Codewars فهنالك اعتقادٌ بأن هذه الطريقة سوف تجعلك تتسلق سلم الخبرة بسرعةٍ كبيرةٍ.

يمكنك أيضًا أن تجعل وقتك في التعلم رحلةً شيقةً تبدأ بخطواتٍ بسيطةٍ وتنتهي بتحديات برمجةٍ، مثل محاكاة البرمجة التي يقدمها.

31/05/2020

😂
حضرتك لما تتجوزي واحد شغال في الIT لازم تاخدي في بالك كام حاجه🤓
- لما يقولك قربت اخلص شغل و جاي فيها بتاع 5 ساعات🤗
- مش معني ان الجمعه و السبت اجازه انه ميرحش الشغل يعني👀
- و مش معني انه يسافر مصيف انه ما يشتغلش من المصيف😅
- و مش معني انه نايم ان ده ميخلوش يفكر في حل المشاكل فممكن تلاقيه بيكلم نفسه أو زمايله في الشغل👀😴
- الابتوب و الشنطه بتوعه جزء لا يتجزأ من شخصيته😎
- حتلاقيه معاه كل انواع الكابلات و شواحن الموبايل و فلاشات كتير👻
- متحاوليش تتناقشي معاه و خصوصا لو في شغل او meeting قوليله ايوه او لأ و خلاص و هو مش حيسألك اصلا لأ ليه😤
- في وقت هو عامله للانتخه و تلاقيه باصص و متنح في السقف، اعتبريها يوجا💁‍♂️
- لما حاجه تبوظ في البيت صعب تتصلح في نفس السنه
- حتلاقيه مواظب علي دفع اشتراك جيم و بيروح مره في السنه (اللي هيا ساعة الدفع) علشان هو معتبرها زكاه عن صحته و حاطط في مخيلته شكله بعد ما يخس 30 كيلو🙃
- لما تسأليه ليه مردتش عليا مثلا في الواتس اب و يقولك انا رديت، هو بيكون رد فعلا بس في خياله من كتر المكالمات و الرسايل كله بيخش في بعض.....😅

31/05/2020

فى السعوديه بداية من اليوم تم تطبيق الإسوارة الذكية🇸🇦🇸🇦

بعد أخذ مسحتين من الشخص و ظهور النتيجة سلبية ، يتم تركيب الإسوارة الذكية قبل خروجه من المحجر على أن يكمل بقية الحجر بمنزله.

طريقة عمل الإسوارة 🤳:

الإسوارة مرتبطة ببرنامج تطمن، لا يحق للشخص إزالتها أو العبث بها خلال فترة الحجر، وعند إزالتها أو العبث بها يتم إصدار تنبيه لوزارة الصحة بذلك عن طريق النظام.

أيضا جوال الشخص يجب ان يكون معه وقريب منه على نطاق ١٠ متر، إذا ابتعد اكثر من ذلك يرسل تنبيه بانه قد ابتعد عن النطاق المسموح به ، وإذا لم يلتزم يتم إرسال رسالة تنبيه مباشرة للوزارة عبر النظام.

طريقة إزاله الإسوارة:

عند اكتمال مدة الحجر المحددة للشخص مسبقا تصله رسالة تنبيه بإنتهاء مدة الحجر و بإمكانه إزالة الإسوارة و إتلافها

29/05/2020

الدكتور ياسر أبو مصطفي مصري أمريكي الجنسية عنده حاليا 62 سنة ،
حاليا استاذ الهندسة الكهربائية وعلوم الكمبيوتر بمعهد كاليفورنيا للتكنولوجيا ورئيس مجلس إدارة شركة Machine Learning Consultants LLC ،
ومجالات خبرته الرئيسية هي التعلم الألي والتمويل ، ومؤلف كتاب الأكثر مبعا علي أمازون في مجال ال Machine Learning - Learning from data
وكمان عمل MOOC علي يوتيوب بإستخدام عناصر الكتاب وحصل علي أكثر من 2 مليون مشاهدة ، خريج جامعة القاهرة 1979 حصل على درجة الماجستير في معهد جورجيا للتكنولوجيا في عام 1981 ودرجة الدكتوراه في معهد كاليفورنيا للتكنولوجيا في عام 1983.

حصل الدكتور أبو مصطفى على جائزة Clauser لأطروحة الدكتوراه الأكثر أصالة في Caltech. حصل على جوائز ASCIT التعليمية في 1986 و 1989 و 1991 ،
وجوائز GSC التعليمية في عامي 1995 و 2002 ، وجائزة Richard P. Feynman للتميز في التدريس في عام 1996.
وكان رئيسًا مؤسسًا للبرنامج للمؤتمر السنوي حول معالجة المعلومات العصبية أنظمة (NIPS) ،وهو مؤتمر رئيسي للتعلم الآلي Machine Learning علي مستوي العالم ،
وبكده يكون أول مصري من اوائل علماء العالم في المجال ده وعضو مؤسس في مجلس الشبكات العصبية IEEE .

ترأس المؤتمرات الدولية الثانية والرابعة حول الشبكات العصبية في أسواق رأس المال (NNCM-94 و NNCM-96) ، والمؤتمر الدولي السادس حول التمويل الحاسوبي (CF-99).

في عام 2005 ، أنشأت مؤسسة هيرتز زمالة الدراسات العليا الدائمة المسماة زمالة أبو مصطفى على شرفه.

يعمل الدكتور أبو مصطفى حاليًا في عدد من المجالس الاستشارية العلمية ، وعمل مستشارًا تقنيًا في مجال التعلم الآلي لعدة شركات ، بما في ذلك سيتي بنك منذ 9 سنوات. لديه العديد من المنشورات الفنية بما في ذلك 3 مقالات في Scientific American ، وكذلك العديد من المحاضرات الرئيسية في المؤتمرات الدولية.

الدكتور معروف بكتابه المدرسي الأخير عن الMachine Learning. وهو كتاب Learning From Data الي انا لسة شاريه البارح ، كما قام بتطوير دورة عبر الإنترنت حول ال Machine Learning وهسيب لكم لينك الدورة وهي بتشرح محتويات الكتاب .

الدكتور شرح الكتاب ده ﻷكتر من 2 مليون طالب حول العالم عن طريق ال Youtube ، وأراء الطلاب كلهم ان ده أحسن كورس وأحسن كتاب انا قرأته او دخلت فيه في المجال ده .

كل الكتب والكورسات بتهتم بالجانب العلمي او الجانب النظري ، ولكن الدكتور تقريبا دي عادة عنده من 1987 مهتم جدا بالجانب الفكري في المجال نفسه ، الكتاب بيتكلم في العملي وفي النظري وكمان بيراعي الجزء الفكري الي بيخليك تحسن اداء النماذج بتاعتك وتحصل علي أعلي نسبة دقة ممكنة بخطوات بسيطة وهي عن طريق انك تقدر تحدد المشكلة فين ، بيخليك تفكر ازاي هتجمع البيانات وهتتأكد من جودتها وتشجع المستخدمين أنهم يزودوك بيها من نفسهم وده ممكن يأثر ازاي علي نماذجك ، ازاي تفكر وازاي تتحرك بسلاسة بين العملي والنظري وبحبة رموز رياضية بسيطة وافكار سهلة جدا تقدر تفهم الي بيحصل في الجذور وجذور الجذور .

الدكتور علامة من علامات المجال علي مستوي العالم ، عمره لا طلع وقال انا عملت ولا عمره وقال أنتم مش فاهمين وانا أفهم اكتر منكم وعلمه وصلنا بعد عشرات السنين ، ولا عمر سمعناله صوت غير في قاعة المحاضرات وقدامه ملايين من البشر بيتابعوه ، تواضع وفقه وعلم فوق فوق الوصف بقاله أكتر من 40 سنة خبرة في مجال ال Machine Learning أنت متخيل الرقم ومحدش أتكلم عنه !

الراجل ده فعلا عظيم ويمكن انا الي خلاني أشتري الكتاب ده اني أحيي سيرته ما بينا وأعرفكم عليه وندعيله كده بالصحة والعافية وربنا يناولنا شرف مقابلته قريب إن شاء الله .

-مرفق في اللينكات الكتاب ده من أعظم الكتب الي ممكن تبدأ بيها المجال ده ايا كان مستواك .
- مرفق باللينكات كمان كورس هدية بكوبون بأسم الدكتور وهو كورس Machine Learning Nanodegree للدكتور تامر عيد عظم الله اجره .
- مرفق باللينكات كمان كورس للدكتور هشام عاصم عظم الله أجره

اللينكات :
1- Machine Learning Nano Degree (Arabic ):
https://www.udemy.com/course/machine-learning-arabic/
Copoun : YASERABUMOSTAFA

2- Learning from Data book and playlist (English)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLD63A284B7615313A
http://work.caltech.edu/index.html
https://www.amazon.com/gp/product/1600490069

3- Hesham Assem (Deep Learning - Machine Learning arabic) :
https://www.youtube.com/channel/UCxxljM6JkSvJVSD_T90ZnMw/

4- Machine Learning Learning Path (Arabic ):
https://www.facebook.com/groups/1293764990678452/permalink/2227039810684294/

26/05/2020

*من حوالي 20 سنة كان فيه معيد ف جامعة القاهرة "كلية العلوم قسم الفلك"
جت له منحة لفرنسا
فراح منطقة التجنيد التابع لها يقدم علي تأجيل لمدة 6 شهور عشان المنحة متروحش عليه
*وﻹنه كان "بيتهته"
فرئيس منطقة التجنيد استهزأ بيه وقاله :
"آه يعني شغلتك تمشي ع السحاب والكواكب"
وقام محوله للجنة طبية للكشف عن سلامته العقلية !
*فكان رد اللجنة الطبية بإنه
"غير لائق نفسيا وذهنيا"
بلغتنا "مجنون" وبالتالي تم استبعاده من الجيش وراحت عليه المنحة
*أشتغل "ديليفيري" بعد شغل الجامعة
*وكان خاطب بنت وما كان من والد البنت إلا إنه فسخ الخطوبة
"ﻹنه مالوش مستقبل"
رغم إنه كان معيد
كان له صديق من "جيبوتي" طلب منه إنه يروح معاه "للسفارة الفرنسية"
*عشان يقدم ف المنح اللي بتقدمها الجامعات اﻹقليمية "الفرنسية"
*فالموظف هناك قاله قدم مع زميلك
وكدا كدا المنحة مش هتجيلكم إنتم اﻹتنين
لكن علي اﻷقل تعملوا حاجة ترضي ضميركم
*فقدم وكتب كل اسماء الجامعات اﻹقليمية بجانب جامعة "باريس"
*فكانت إرادة الله إن المنحة تيجيله ف جامعة "باريس"
*سافر وعمل دبلومة والدبلومة بقت ماجستير والماجستير بقي دكتوراه
*فقدم رسالة الدكتوراه بتاعته عشان يعادلها فى مصر
*فقام رئيس قسم الفلك وقتها وكان
"الدكتور هاني هلال"
ورفض الرسالة رفض قاطع مبرر رفضه بإنها
"لا ترقي لمستوي القسم"
*رغم إنها كانت اول رسالة دكتوراه مصرية ف علم اكتشاف الكواكب
*النهاردة اللي بيتهته ده بقي من أهم :
"علماء الجيولوجيا"
فى "امريكا" شغال فى :
"مركز هيوستن" التابع لوكالة "ناسا" وحصل "الجنسية اﻷمريكية"
رئيس مشاريع "ناسا" بميزانية مليار و200 مليون دولار
*بعد ما كان ماسك ميزانية تطوير معامل قسم الفلك ف كلية العلوم بميزانية 100 جنيه
سنة 2003 قدم بحث عن :
*استخدام تكنولوجيا الرادار ف اكتشاف المياه علي كوكب "المريخ"
*فاختارته "ناسا" مختص عن "تصوير الرادار" في :
معامل محركات الدفع الصاروخي "بناسا"
واستاذ لعلوم الفضاء بجامعة "باريس"
وبيشرف ع مشاريع استكشاف لكواكب المجموعة الشمسية
هو ده "عصام حجي" اللي بيتم وصفه فى الإعلام المصري بالسفيه
فى الوقت اللي مصر منعت له محاضرة عن المناخ
*لكن ناسا بعتته يمثلها ف مؤتمر عالمي عن التغيرات المناخية
"عصام حجي" اللي كل يوم "مصر" كانت بتبخر له حلم من احلامه
وأب كان شايف ان مستقبل بنته حيضيعه واحد زية
*لكن "امريكا" فتحت له بابها اللي قفلته فى وشه "مصر"
"عصام حجي" اللي استهزأوا بيه وطلعوه مجنون عشان بيتهته
ووظيفته يمشي علي السحاب والكواكب
*ﻹنهم مبيعترفوش بعلماء غير "عبدالعاطي كفتة"
كل الاحترام لكل سفيه مجنون بيعافر علشان يحقق حلمه ❤️
______________________
🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬
وبكده نكون وصلنا لنهاية البوست 💖
اتمنى يكون عجبكم 🌹
وتابع صفحة: واعمل See First هتفيدك جدا

26/05/2020

للناس اللي هاتستعمل الكمبيوتر الايام دى للابحاث
دي اهم اختصارات ممكن تستخدمها

Shift + E : الضمة
Shift + X : السكون
Shift + Q : الفتحة
Shift + A : الكسرة
الشدة : ذ + Shift
Shift + Z : المدة
Shift + W : تنوين فتح
Shift + S : تنوين كسرة
Shift + R : تنوين ضم
Shift + T : لإ
Shift + G : لأ
Shift + Y : إ
Shift + H : أ
Shift + N : آ
Shift + B : لآ
Shift + V : {
Shift + C : }
Shift + F : ]
Shift + D : [
Shift + J : تمديد الحرف
Ctrl + C : نسخ
Ctrl + X : قص
Ctrl + V : لصق
Ctrl + Z : تراجع
Ctrl + A : تعليم الملف
Shift + U : فاصلة معكوسة
Ctrl + ESC : قائمة المهام
Ctrl + Enter : ابتداء صفحة جديدة
Ctrl + Shift : لغة عربية ( يمين )
Ctrl + Shift : لغة إنجليزية ( يسار )
Ctrl + 1 : مسافة مفردة
Ctrl + 5 : مسافة سطر ونصف
Ctrl + 2 : مسافة مزدوجة
Ctrl + G : الانتقال إلى صفحة
Ctrl + END : الانتقال إلى نهاية الملف
Ctrl + F5 : تصغير نافذة الملف
Ctrl + F6 : الانتقال من ملف لأخر
Ctrl + F2 : معاينة الصفحة قبل الطباعة
= + Ctrl : تكبير وتصغير درجة واحدة
F4 : تكرار أخر عملية
Alt + Enter : تكرار أخر عملية
Ctrl + Y : تكرار أخر عملية
Ctrl + F9 : فتح قوسين جاهزين
Shift + F10 : تعداد نقطي ورقمي
F12 : حفظ بأسم
Shift + F12 : حفظ الملف
Ctrl + Home : أول المستند
Ctrl + End : أخر المستند
Shift + F1 : معلومات عن نوع التنسيق
Ctrl + U : سطر تحت النص
Ctrl + F4 : خروج من الملف
Ctrl + N : ملف جديد
Ctrl + H : استبدال
Ctrl + I : خط مائل
Ctrl + K : تنسيق المستند
Ctrl + P : طباعة
Ctrl + O : فتح منطقة
د + Ctrl : تكبير النص
ج + Ctrl : تصغير النص
Alt + S : قائمة تنسيق
Alt + J : قائمة تعليمات
[ + Alt : قائمة جدول
] + Alt : قائمة أدوات
Alt + U : قائمة عرض
Alt + P : قائمة تحرير
Alt + L : قائمة ملف
“ + Alt : قائمة إطار
Alt + Q : تعديل مسطرة
Ctrl + E : توسيط النص
Ctrl + F : بحث
Ctrl + B : خط أسود
Ctrl+Shift + P : حجم الخط
Ctrl+Shift + S : نمط
Ctrl + D : خط
Ctrl+Shift + K : تحويل الحروف - Capital
Shift + F3 : تحويل الحروف - Capital
Ctrl+Shift + L : وضع نقطة عند بداية النص
Ctrl+Alt + E : حواشي سفلية ترقيم روماني
Ctrl+Alt + R : وضع علامة ®
Ctrl+Alt + T : وضع علامة ™
Ctrl+Alt + C : وضع علامة ©
Ctrl+Alt + I : معاينة الصفحة قبل الطباعة
Shift + F7 : قاموس المرادفات
Ctrl+Alt + F1 : معلومات النظام
Ctrl+Alt + F2 : فتح الدلائل
Ctrl + J : تسوية النص من الجانبين
Ctrl + L : بداية النص من الجانب الأيسر
Ctrl + Q : بداية النص من الجانب الأيمن
Ctrl + E : توسيط النص
Ctrl + M : تغيير المقاس الأعلى للفقرة
Shift + F5 : رجوع إلى الموضع الذي انتهيت منه عند إغلاق الملف
= + Ctrl + Alt : تخصيص
F3 : إدخال نص تلقائي
F9 : تدقيق حقول
F10 : تحريك إطار لفتح النوافذ
F1 : تعليمات
F5 : الانتقال إلى
F7 : تدقيق إملائي
F8 : تعليم منطقة
ctrl+a
يعمل هذا الامر بتحديد الكل للنص او الكائن
ctrl+c
يعمل هذا الامر بنسخ الذي تم تحديده
ctrl+v يعمل هذا الامر بلصق المنسوخ
ctrl+x يعمل هذا الامر بقص الذي تم تحديدة
ctrl+z هذا الامر مهم جذا يمكنك التراجع عن اي امر عملته
ctrl+p هذا الامر يعطي لبرنامج النتصفح او اي برنامج امر بالطباعة
ctrl+o يمكنك فنح ملف من اي برنامج عن طريق هذا الامر
ctrl+w يمكنك اغلاق اي نافذة مفتوحة
ctrl+d امر يجعل برنامج التصفح يحفظ الصفحة المعروضة الي المفضلة
ctrl+f يمكن لك بحث في البرنامج عن الكلمة
ctrl+b يمكن لك ترتيب ملف المفضلة عن طريق هذا الامر
ctrl+s حفظ العمل الذي قمت به
ctrl+shift يجعل مؤشر الكتابة يذهب الى اليسار
ctrl+shift يجعل المؤشريذهب الى اليمين
alt+f4 أمر مفيد يقوم بإغلاق النوافذ
alt+esc يمكنك التنقل من نافذة الى نافذة
alt+tab امر مفيد جدا لك اذا كان هنالك نوافذ كثيرة مفتوح يمكنك اختيار النافذة المطلوبة
alt+shift اليسار يحول الكتابة من العربي الى انجليزي
alt+shift اليمين يحول الكتابة من انجليزي الى عربي
f2 امر مفيد وسريع يمكنك من تغير اسم ملف محدد

CTRL + A
تحديد كامل المستند
CTRL + B
الكتابة بخط غامق
CTRL + C
نسخ
CTRL + D
شاشة تنسيق الخط
CTRL + E
توسيط الكتابة
CTRL + F
بحث
CTRL + G
الانتقال إلي بين الصفحات
CTRL + H
استبدال
CTRL + I
إمالة الكتابة
CTRL + J
ضبط الكتابة
CTRL + L
الكتابة جهة اليسار
CTRL + M
تحريك النص إلى اليمين
CTRL + N
صفحة جديدة / فتح ملف جديد
CTRL + O
فتح ملف موجود
CTRL + P
طباعة
CTRL + R
الكتابة جهة اليمين
CTRL + S
حفظ الملف
CTRL + U
وضع خط تحت الكتابة
CTRL + V
لصق
CTRL + W
إغلاق برنامج WORD
CTRL + X
قص
CTRL + Y
تكرار. تقدم
CTRL + Z
تراجع عن الكتابة
حرف ج + CTRL
تصغير النص المحدد
حرف د + CTRL
تكبير النص المحدد
Ctrl + TAB
للتنقل إلي الأمام بين الإطارات
Ctrl + Insert
نفس عملية النسخ وهي تنسخ الكائن المحدد
ALT + TAB
للتنقل بين النوافذ المفتوحة
السهم الأيمن +Alt
للإنتقال للصفحة السابقة ( زر للخلف )
السهم الأيسر + Alt
للإنتقال للصفحة التالية ( زر للأمام )
Alt + D
لنقل المؤشر إلي شريط العنوان
Alt+F4
أمر يقوم بإغلاق النوافذ المفتوحة
Alt + Space
سيتم عرض قائمة خاصة بالتحكم في النافذة المفتوحة مثل تصغير , تحريك أو إغلاق وغير ذلك من أوامر
Alt + ENTER
يقوم بعرض خصائص العنصر الذي قمت بتحديده .
Alt + Esc
يمكنك التنقل من نافذة إلى أخرى
يسار SHIFT+ Alt
يحول الكتابة من عربي إلى إنجليزي
يمين SHIFT+ Alt
يحول الكتابة من إنجليزي إلى عربي
F2
أمر مفيد وسريع يمكنك من تغير اسم ملف محدد
F3
ابحث عن ملف معين عن طريق هذا الأمر
F4
لعرض عناوين الإنترنت التي كتبتها في شريط العناوين
F5
لتحديث محتويات الصفحة
F11
للتحويل من عرض داخل إطار إلي ملء الشاشة
ENTER
للذهاب للرابطة المختارة
ESC
لإيقاف تحميل وفتح الصفحة
HOME
للإنتقال إلي بداية الصفحة
END
للإنتقال إلي نهاية الصفحة
Page Up
للإنتقال إلي أعلي الصفحة بسرعة عالية
Page Down
للإنتقال إلي أسفل الصفحة بسرعة عالية
Space
تصفح الموقع بكل سهوله
Backspace
طريقه سهله للرجوع للصفحه السابقة
Delete
طريقه سريعه للحذف
TAB
للتنقل بين الروابط في الصفحة وصندوق العنوان
SHIFT + TAB
للتنقل بإتجاه الخلف أي عكس التنقل
SHIFT + END
يحدد لك النص من أوله إلى آخره
SHIFT + Home
يحدد لك النص من آخره إلى أوله
SHIFT + Insert
لصق الكائن المنسوخ
SHIFT + F10
لعرض قائمة الإختصارات لصفحة أو لرابط معين
السهم يمين/ يسار + SHIFT
لتحديد النص المراد تحديده
يمين Ctrl+ SHIFT
لنقل الكتابة إلي اليمين
يسار Ctrl + SHIFT
لنقل الكتابة إلي اليسار
زر الويندوز + D
يصغر كل النوافذ الموجوده ويظهر لك سطح المكتب واذا ضغطته مره ثانيه يرجع لك النوافذ مثل ماكانت
زر الويندوز + E
يأخذك لمستكشف ويندوز
زر الويندوز + F
يظهر لك نافذة البحث عن ملفات
زر الويندوز + M
يصغر كل النوافذ الموجوده ويظهر لك سطح المكتب
زر الويندوز + R
استعراض خانة تشغيل
زر الويندوز + F1
يأخذك للتعليمات
زر الويندوز + TAB
للتنقل عبر النوافذ
زر الويندوز + BREAK
يعرض خواص النظام
زر الويندوز +F + CTRL

Want your business to be the top-listed Computer & Electronics Service in Cairo?
Click here to claim your Sponsored Listing.

احنا اول تجمع هادف حقيقي مجاني لطلبة وخريجي ومحبي مجال حاسبات والمعلومات و نظم المعلومات


  • احنا مين ؟
    احنا كنا واحد اسمه Mohamed khalfallah مبرمج عنده فكره - الارتقاء بمستوي طلبة وخريجي كليات ومعاهد وحتي الى عاوزين يتعلموا مجال الحاسبات ونظم المعلومات عن طريق صفحة بتنزل مقالات هادفة بمصادر مفتوحة ومجانيه وبنقرب البعيد وبنوضح الخطوط العريضة لكل واحد عاوز يبقي حاجة ويوصل لمكانة كويسه في مجاله - آمن بفكرته كتير وبقوا ادمن معانا ولسه بينضم لينا غيرهم وغيرهم.قريبا هيتم الاعلان عن باقي الادمن بعد استقرار عددهم واختيار ادمن لكل مجال 😉

  • قررنا ايه ؟
    قررنا بدل ما نكون تجمع افتراضي فقط اننا نكون تجمع حقيقي عن طريق
    Co-work Space كامل للكورسات والورك شوب و اماكن المذاكرة وقريبا جدا هيتم الاعلان عن مكانا

  • حلمنا ايه ؟
    حلمنا اننا نكون شركة كبيرة لصناعة البرمجيات بانواعها ونختار صفوة شباب الصفحه يشتغلوا معانا
    وندرب كل شهر عدد معين للارتقاء بمستواهم وجعلهم قادرين على تحديات سوق العمل 😍

  • شعارنا
    #مليون_مبرمج_مصري_ناجح
  • Telephone

    Website

    Address


    المعادي
    Cairo

    Other Software Companies in Cairo (show all)
    Vision Apps 0fficial page Vision Apps 0fficial page
    Madinaty
    Cairo

    Welcome to the official Vision Apps page

    SIGMA IT SIGMA IT
    62 Ahmed Al-Zomor Street, Al-Safwa Tower, 4th Floor, Nasr City
    Cairo

    Established late in 2006, with headquarter in Egypt and branches in Germany, UAE, KSA & Qatar, SIGMA IT has become one of the largest regional IT services organizations

    SWA technologies - Web Development & Design, Software Development. SWA technologies - Web Development & Design, Software Development.
    Cairo

    WEB Design, WEB Development, Mobile Apps Development, SEO/SEM, Digital Marketing, Email Marketing

    MitchDesigns MitchDesigns
    Cairo

    Mitch Designs is a web design and development agency in Egypt which builds custom-made user experien

    KimXT KimXT
    10 Mohamed Salem
    Cairo, 12111

    KimXT is a professional Information and Communication Technology (ICT) service provider. The company began its operations in Egypt with a vision to “create happiness through sucess...

    Nile Design Nile Design
    Othman Towers, Tower No. 5, Ahmed Bahgat Street , Maadi
    Cairo, 11431

    Nile Design is an established Mobile Apps, Web Design, Software House, and Digital Marketing Firm; headquartered in New Jersey, USA with offices in Egypt, UAE, KSA, and recently Qa...

    Rubikomm Solutions Rubikomm Solutions
    El Hegaz Street, El-Nozha
    Cairo

    Egypt#1 Cloud POS for Retail & Pharma.

    SBT-Technology SBT-Technology
    ٥٣ جسر السويس , النزهة الجديدة , خلف مستشفي السعودي الالماني , عمارات الفاروقية , عمارة ٢أ , شركة 908
    Cairo

    شركة SBT للبرمجيات متخصصه في تصميم جميع البرامج المحاسبية والمواقع وادارة صفحات السوشيال ميديا وتصميم

    Blue Tags Blue Tags
    Mokattam Cairo Egypt NextPoint Compound
    Cairo, 11511

    Blue Tags For Technology الرائدة في مجالات التكنولوجيا والخدمات الرقمية

    مشاريع جاهزة مشاريع جاهزة
    Cairo

    برمجة وتطوير مواقع الويب والمتاجر الإلكترونية.

    Midpos Midpos
    Cairo, 11231

    هدفنا تحويل السوق المصري الي استخدام التكنولوجيا اكثر