Parafia św. Michała Archanioła

Parafia św. Michała Archanioła w Rudzie Śląskiej - Orzegowie

Photos from Przedszkole Sióstr Św Elżbiety's post 06/09/2024

No i są...nowi adepci życia przedszkolnego u naszych Elżbietanek😃

Photos from Parafia św. Michała Archanioła's post 27/08/2024

Oto relacja z szóstego dnia naszego pielgrzymowania szlakiem św. Pawła po tureckiej ziemi😉

Jesteśmy w mieście KONYA, które leży w południowej Turcji, na Wyżynie Anatolijskiej, u północnego podnóża Taurusu, stolica prowincji Konya.
Panuje tu duży konserwatyzm religijny. Konya jest nazywana turecką Częstochową!. Była zamieszkana od 1700 p.n.e.. Przez miasto przebiegał historyczny Jedwabny Szlak.
W starożytnych greckich dokumentach nosi dawne męskie imię „Ikonium”. Miasto jest wymienione w Biblii. Apostoł Paweł często zatrzymywał się tutaj z kazaniami. Uważa się, że jest to miejsce narodzin św. Paraskewy. Mieszkał tu także słynny poeta i matematyk Omar Chajjam, oraz słynny sufi Rumi, z którym związane jest Muzeum, które zwiedzimy.
MUZEUM MEVLANY - jest ono z turkusową kopułą będącą wizytówką miasta. Wewnątrz znajduje się grób Jalaladdina Rumi (1207-1273) zwanego przez swoich zwolenników Mevlaną.
Był on muzułmańskim poetą i mistykiem, a także jednym z wielkich duchowych myślicieli i nauczycieli, oraz założycielem Zakonu Wirujących Derwiszy.
Cechą charakterystyczną obrzędowości mewlewitów, jest ich niepowtarzalny, boski taniec. Ceremonię rozpoczyna recytacja Koranu a potem zaczynają wirować derwisze.
Poprzez prawą rękę wzniesioną ku górze, spływają z niebios błogosławieństwa. Natomiast lewa ręka, skierowana w dół, rozdziela ludziom otrzymane łaski.
Grób Rumiego uważany jest za „serce” kompleksu. Sarkofag Mevlany jest wynikiem żmudnej pracy snycerzy seldżuckich. Nagrobek przykryty jest materiałem z wyhaftowanymi złotem cytatami z Koranu. W pobliżu znajdują się sarkofagi trzech wiernych derwiszów, członków rodziny poety i zasłużonych przedstawicieli zakonu mewlewitów. Pokrywy wszystkich sarkofagów zostały przekazane muzeum przez sułtana Abdul-Hamida II w 1894 roku.
W zbiorach muzeum znajdują się liczne relikwie, korany, manuskrypty, dywany czy instrumenty muzyczne. Najważniejszą relikwią jest z włosem z brody Mahometa przechowywany w szkatule z macicy perłowej i starannie strzeżony.
Po zwiedzeniu muzeum czas na Eucharystię w Kościele pw. św. Pawła
Z Konyi udajemy się do starożytnego miasta HIERAPOLIS - dzisiaj to stanowisko archeologiczne. Zostało zbudowane w miejscu, gdzie już znacznie wcześniej istniało osadnictwo, a zamieszkujące tu ludy oddawały cześć bogini – Matce Ziemi.
Najdawniejsze więc ślady osadnictwa na terenie Hierapolis sięgają czasów prehistorycznych.
Ponadto, jak każde typowe miasto starożytne, mogło pochwalić się świątyniami, teatrem, rynkiem - nazywanym wówczas agorą oraz łaźniami publicznymi. Pozostałości tych budowli mogliśmy podziwiać przechadzając się pośród ruin, jednocześnie słuchając ogłuszającego wręcz "śpiewu" cykad. Pośród ruin na wysokościach znajduje się Kościół z V wieku, który upamiętniał męczeństwo św. Filipa z dwiema córkami. Dotarcie do ruin było trochę wymagajace, ale warto było dotrzeć 😉 Widok ośmiokątnej budowli zrekompensował wiele!
Schodząc można jeszcze było nawiedzić salę muzealną, w której były rzeźby odnalezione podczas wykopalisk.
Nastepnie urzekła nas biel krajobrazu Pamukkale, czyli śnieżnobiałe tarasy. Lśniące białe trawertyny i skamieniałe wodospady czynią
to miejsce magiczne! Wyjątkowy cud natury!

Jedną z atrakcji z której skorzystały nasze pielgrzymowiczki Klaudia i Urszula była kąpiel w basenach Kleopatry - są położone dokładnie na terenie miasta Hierapolis, a dokładniej pomiędzy Muzeum Archeologicznym a Świątynią Apollina. Podczas kąpieli w basenie Kleopatry możemy dostrzec ogromne kolumny, które zdobiły to miejsce przed trzęsieniem ziemii, które miało miejsce w VII wieku p.e. Po kąpieli stały się piekne jak sama Królowa Egiptu 😘
Po tych wszystkich atrakcjach udaliśmy się do kolejnego hotelu tym razem Tripolis Hotel w Pamukkale na obiadokolację i nocleg.
Już niebawem kolejny dzień naszego pielgrzymowania.

Photos from Parafia św. Michała Archanioła's post 25/08/2024

Szlak św. Pawła na ziemi tureckiej - piąty dzień 😉

Po śniadaniu wyruszyliśmy do KAYMAKLI (inna nazwa Enegup)– jest to podziemne miasto odrębne od Cytadeli w Kaymaklı, położone około 19 km od Nevşehir pomiędzy nim a Niğde w Turcji.
Domy w Kaymaklı są pobudowane wokół blisko stu podziemnych tuneli, w czasach obecnych nadal użytkowanych jako składy, stajnie i piwnice. Z czterech pięter otwartych dla zwiedzających wszystkie są zorganizowane wokół szybów wentylacyjnych. Jest ono z czasu cywilizacji Hetytów.
Było to miasto do ucieczki, schronienia się przed niebezpieczeństwem. To tu także ukrywały się pierwsze wspólnoty chrześcijańskie w okresie prześladowań. Miasto mogło pomieścić się od 3-15 tysięcy ludzi. Pierwsze otwarcie dla turystów miało miejsce w 1964 roku.
Kolejnym punktem naszego pielgrzymowania było miasto związane z naszym Patronem św. Pawłem a mianowicie TARS - zostało założone między X a IX w. p.n.e. Obok niego przebiegał ważny trakt handlowy zwany „Wrotami Cylickimi”. W VIII wieku p.n.e. zostaje podbite przez Asyrię, później przechodzi pod panowanie Persji. W 333 p.n.e. Tars zostaje zdobyty przez Aleksandra III Wielkiego. Po jego śmierci jest pod panowaniem dynastii Seleucydów, a od 64 p.n.e. stolicą rzymskiej prowincji Cylicji (Cilicia). Od VII w. pod panowaniem arabskim. W czasie wojen krzyżowych miasto weszło w skład Królestwa Małej Armenii. Od 1359 roku znalazło się pod zwierzchnictwem sułtanatu mameluckiego, będąc w tym czasie częścią emiratu Ramazan. Zdobyte ostatecznie przez Turków w roku 1516. Z miasta pochodzili: święty Paweł z Tarsu apostoł, Teodor z Tarsu i Diodor z Tarsu. W Tarsie został stracony w 290 roku św. Bonifacy. W mieście rozwinął się przemysł włókienniczy, chemiczny oraz spożywczy.
Eucharystię sprawowaliśmy w kościele jemu dedykowanym. Marzenia są po to, aby je spełniać i oto marzeniem ks. Pawła było by móc kiedyś pojawić się w Tarsie - mieście Jego świętego patrona... I to marzenie się spełniło podczas naszej Pielgrzymki.
W tej świątyni dziękowaliśmy wraz z nim za dar jego kapłaństwa. Ponadto wymowne są słowa Ewangelii do tej sytuacji i pragnienia: "Coś co po ludzku niemożliwe u Boga jest możliwe".
Po mszy świętej przejeżdżamy do miejsca, gdzie według tradycji miał stać dom rodzinny Szawła Saulusa.
Stamtąd udajemy się w dalszą drogę do KONYI - starożytnego Ikonium, gdzie podczas pierwszej wyprawy misyjnej nauczał św. Paweł i św. Barnaba. Przybywają oni tutaj z Antiochii Pizydyjskiej pieszo 160 km.
Jutro przed nami niezwykle muzeum, dziś nieco wcześniej lądujemy w hotelu Ozkaymak na jedną noc😉 Przed nami nocleg, a wcześniej pyszna serwowana obiadokolacja. C.d.n.😘😘😘

25/08/2024

Z zaprzyjaźnionej Parafii św. Urbana lot balonem nad Kapadocja 😇 w którym uczestniczyli nasi pielgrzymowicze😘

Kolejne wspomnienie z tureckiej nocy w Yaser BABA, o której pisałem w relacji z czwartego dnia...Filmik drugi😉 z derwiszem i jego tańcem

Wspomnienie z tureckiej nocy w Yaser BABA, o której pisałem w relacji z czwartego dnia...Filmik pierwszy😉

Photos from Parafia św. Michała Archanioła's post 24/08/2024

Czwarty dzień...

Z pewnością znacie film "Podróże Pana Kleksa", w których słynny prof. Ambroży Kleks wyrusza po atrament do Bajdocji... I my w ślad za nim również pojawiamy się nie w Bajdocji, lecz można śmiało napisać baśniowej KAPADOCJI.
Jest to kraina historyczna w środkowej Turcji w centralnej części Anatolii, znana przede wszystkim z niesamowitych form tufowych, tworzących „księżycowy” krajobraz, oraz z domów i kościołów wykutych w tych wulkanicznych skałach. Od antyku do średniowiecza była ważnym ośrodkiem chrześcijaństwa oraz miejscem narodzin idei życia klasztornego.
Dla niektorych ta noc byla bardzo krótka, ponieważ kilka osob z naszej grupy wspólnie z naszych przewodnikiem Michałem o 4.10 ruszylo w pewne miejsce, aby jak W***y Fog z powieści Juliusza Verne’a "W 80 dni dookoła świata" unieść się w przestworza balonem ok. 600m😉i wraz z innymi balonami (trochę ich bylo) podziwiać piekne kapadockie krajobrazy. Lot trwał niecałą godzinkę. Po miękkim lądowaniu uczestnikom lotu towarzyszyła radość ze spełnienia marzeń. Był szampan i każdy otrzymał certyfikat odbycia lotu. Po powrocie, po śniadaniu wspólnie z pozostałą częścią ekipy pielgrzymkowej wyruszyliśmy do PARKU NARODOWEGO GOREME- jest to jedno z dziewięciu miejsc w Turcji, które zasłużyły sobie na znalezienie się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO (World Heritage List), na którą został wpisany w 1985 roku zarówno ze względu na dziedzictwo kulturowe, jak i przyrodnicze. Na stosunkowo niewielkim terenie znajduje się tam około 350 kościołów i kapliczek z czasów bizantyjskich, wykutych w miękkiej skale, charakterystycznej dla Kapadocji. W IV wieku n.e. w tym regionie powstały pierwsze niewielkie społeczności anachoretów - ascetów, wiodących życie poświęcone modlitwie, umartwianiu się i kontemplacji. Zamieszkiwali pomieszczenia, które sami wyżłobili w skałach kapadockich. Swoje funkcjonowanie wspólnoty te opierały na wytycznych stworzonych przez Bazylego Wielkiego, nazywanego również Bazylim z Cezarei Kapadockiej.
W jednym z Kościołów w skale mieliśmy Mszę świętą. Był to Kościół prawosławny św. Jana. Atmosfera niesamowita...można napisać, iż przenieśliśmy się duchowo w czasy pierwszych chrześcijan! Mrok kościoła rozświetlony współczesnym atrybutem latarkami smartfonów. Współczesność i Starożytność w jednym - podkreślały wyjątkowość naszej Eucharystii!
Po Eucharystii pojechaliśmy do AVANOS - miasta położonego nad Kızılırmak czyli Czerwoną Rzeką. Jest to miasteczko słynące od wieków z wyrobu pięknej ceramiki. Jedną z jego atrakcji jest długi wiszący most nad rzeką po którym idąc kołysaliśmy się w różne strony😉. Mieliśmy również okazję zobaczyć warsztat ceramiki i garncarstwa Mistrza Cheza Galipa, który nazywany jest też tureckim Albertem Einsteinem, z racji podobieństwa do znanego fizyka. Byliśmy świadkami wyrobu garnka i mogliśmy zobaczyć niezwykle arcydzieła Mistrza i jego uczniów. Kolejnym punktem był punkt widokowy z którego można było zobaczyć twierdzę - zamek UCHISAR, a także pohuśtać się na huśtawce co też wielu z nas uczynilo😁 Stamtąd udaliśmy się do hotelu Floria na obiadokolację.
Dziś na zakończenie dnia jeszcze jedna atrakcja dla nas wszystkich przygotowana przez biuro "Santiago Tours" - wizyta w restauracji "YASAR BABA" a w niej niesamowite wystepy i pokazy: hipnotyzujące rytmy i uwodzicielskie ruchy Belly Dance Extravaganza. Utalentowani wykonawcy snuli opowieści o pasji i powabie z każdym wdzięcznym ruchem bioder. Od ekscytujących pokazów ognia i tańca po hipnotyzujący kunszt kaukaskiego pokazu tańca itp. Każdy występ sprawiał oczarowanie.
Finałem był taniec brzucha wykonany przez tancerkę, która przybyła w szklanej kapsule. Kilka minut wyjątkowego tańca. Na jego finiszu kilku panów zostało zaproszonych przez tancerkę do spróbowania swoich umiejętności w tym niezwykłym tańcu.
Z naszej grupy szczęśliwcami byli nasz przewodnik Michał i Bronek😁😂 Panowie - dali czadu! Z całą pewnością sprostali konkurencji z innych grup👏
Przed północą pojawiliśmy się w hotelu, aby szybko wylądować w łóżkach... bo już jutro kolejny etap naszego szlaku św. Pawła.

Photos from Parafia św. Michała Archanioła's post 23/08/2024

Trzeci nasz dzień rozpoczął się wcześnie rano przejazdem naszym "firmowym" autokarem do ANKARY - miasta w środkowej Turcji, które jest jej stolicą od 1923 roku. Jest po Stambule drugie co do wielkości miastoTurcji. Położone na wysokości 938 m n.p.m.
Gdy przyjechaliśmy Msza święta w kościele pw. św. Teresy nad którego piecze sprawuje Zgromadzenie Jezuitow.
Po niej trochę powspinalismy się w górę po schodach, aby dotrzeć do Muzeum Cywilizacji Anatolińskiej - zostało założone w 1921 roku. Inicjatorem jego utworzenia był Mubarek Galip Bey, a pierwszą lokalizacją była jedna z wież zamku w Ankarze zwanego Akkale. Dziś współcześnie mieści się w budynkach bazaru z XV wieku, zajmując dwa budynki z czasów osmańskich, które zostały odnowione i przystosowane do pełnienia nowej roli. Muzeum obejmuje zabytki kultur Anatolii od czasów prehistorycznych (paleolit). Ekspozycja ma układ chronologiczny. Obejmuje kolejno: paleolit, neolit, chalkolit, starszą epokę brązu, okres wpływów asyryjskich w Anatolii, starszy okres hetycki, okres imperium hetyckiego, czasy nowohetyckie, zabytki frygijskie, urartyjskie, lidyjskie. Do szczególnie ważnych obiektów należą m.in. rekonstrukcja neolitycznego sanktuarium z Çatalhöyük z freskami i malowanymi płaskorzeźbami z VII tysiąclecie p.n.e., czy figurki z okresów neolitu i chalkolitu z Hacilar, datowane na V tysiąclecie p.n.e., oraz czaszka króla Midasa - tego co zamieniał wszystko w złoto 😉 i wiele innych ciekawych artefaktów.
Wyruszając ze stolicy Ankary w kierunku Kapadocji zatrzymaliśmy się nad JEZIOREM SOLNYM (tur.Tuz Gölü) – ktore położone jest w środkowej Turcji - w Anatolii. To miejsce wydobywania soli kamiennej. Jest drugim pod względem wielkości jeziorem Turcji.
Jego powierzchnia to: 1600-2500 km² (zmienna), a głębokość maksymalna: 5 m. Zasolenie: 33%. Dla porównania Morze Martwe ma średnio
Z pewnością jest to atrakcja krajobrazowa dająca możliwość obcowania z pięknem przyrody. Stamtąd ruszyliśmy w dalszą drogę do pięknej KAPADOCJI, gdzie spędzimy dwa dni pełne atrakcji nocując w hotelu Floria. Ale o tym w kolejnej odsłonie 😘

Photos from Parafia św. Michała Archanioła's post 21/08/2024

Zapraszamy...można wciąż się zapisywać...

No i czas na wspomnienia - relację z drugiego dnia naszej Pielgrzymki dalsze poznawanie starożytnego Konstantynopola, czyli dzisiejszego Instanbulu i jego pieknych z wielu klejnotów starożytności 😉

Miasto w którym z wielu czynnych meczetow ok. 2600 dotknęliśmy kilka m.in. slynny MECZET HAGIJA SOFIA - pierwotnie powstal, jako Kościół
Mądrości Bożej (zwany też Wielkim Kościołem). Była świątynią najwyższej rangi w Cesarstwie Bizantyńskim, miejscem modłów i koronacji cesarzy bizantyjskich, na przestrzeni wieków. Ufundowana przez Justyniana I Wielkiego, w obecnym kształcie powstawała w okresie od 23 lutego 532 do 27 grudnia 537. Po zdobyciu Konstantynopola przez Turków w 1453 została zamieniona na meczet (wtedy dobudowano minarety). Świątynię miał przyćmić wybudowany w XVII wieku Błękitny Meczet. Od 1934 do lipca 2020 świątynia pełniła rolę muzeum. Po decyzji sądu administracyjnego Turcji unieważniającego dekret z 1934 i decyzji prezydenta Recepa Tayyipa Erdoğana została ponownie zamieniona w meczet. Dziś parter jest dostępny jedynie dla wyznawców islamu, natomiast galeria dla zwiedzających muzeum turystów.
Kolejnym "klejnotem zabytkowym" był BŁĘKITNY MECZET- zbudowany z polecenia sułtana Ahmeda I (wówczas 19-letni). Jego ambicją było stworzyć budowlę wyraźnie podobną, lecz wspanialszą od stojącej w pobliżu Hagii Sofii, która była wcześniej kościołem. Jedna z legend głosi, że młody sułtan wybudował meczet, ponieważ chciał uzyskać przebaczenie Allaha za złe prowadzenie się w młodości. Budowa trwała do 1616 roku.
Następnie skierowaliśmy nasze kroki do PAŁACU TOPKAPI - rezydencji sułtanów przez ponad 380 lat. Budowę jej rozpoczęto za panowania sułtana Mehmeda II Zdobywcy w 1453 roku, zaraz po zdobyciu Konstantynopola, a zakończono w 1465 roku. Ostatnim używającym pałacu sułtanem był Mahmud II (do 1839 roku).
Dalej zobaczyliśmy przenoszac sie oczyma wyobraźni do czasow odleglych HIPODROM, kiedyś bizantyjski tor wyścigowy dla rydwanow, a dziś pozostałości po nim, czyli plac i 3 kolumny m.in. stojący na nim obelisk egipski, który przekazał faraon Totmes III.
Ważnym punktem pośród zwiedzania była nasza wspólnotowa msza św w bazylice mniejszej św. Antoniego Padewskiego. Dziś to największy rzymskokatolicki kościół w Stambule, w Turcji. Jest siedzibą parafii i należy do wikariatu apostolskiego Stambułu. Mieści się w dzielnicy Beyoğlu, przy İstiklâl Caddesi (pol. Aleja Niepodległości). Bazyliką opiekują się
Franciszkanie.
Chwila czasu wolnego to zakupy na Wielkim Bazarze Tureckim, gdzie można bylo kupic wiele, a wiele 😁. Na zakonczenie dnia dla chetnych był rejs statkiem po Bosforze - byl to czas na maly relaks i zobaczenie Stambulu z innej strony, po czym powrót do hotelu, aby wzmocnić sie fiizycznie poprzez posilek i odpoczac przed kolejnym. pięknym wspólnym dniem. C.d.n 😘

Photos from Parafia św. Michała Archanioła's post 20/08/2024

DZIEŃ PIERWSZY NASZEGO PIELGRZYMOWANIA...
Po ok. trzech godzin lotu, z krakowskich Balic wylądowaliśmy w Stambule (tur. İstanbul). Jest to największe i najludniejsze miasto w Turcji, oraz jej centrum kulturalne, handlowe i finansowe. Rozciąga się po obu stronach cieśniny morskiej Bosfor, od północnego wybrzeża Morza Marmara do południowego wybrzeża Morza Czarnego. Położony zarówno w europejskiej Tracji, jak i azjatyckiej Bitynii. Jest jedyną metropolią świata znajdującą się na dwóch kontynentach. Z lotniska udaliśmy się do Katedry śpw. Św. Ducha, gdzie w kaplicy mieliśmy pierwszą naszą wspólnotową Mszę świętą, po czym zwiedziliśmy świątynię Następnie kolejnym naszym etapem był KOŚCIÓŁ pw. ZBAWICIELA NA GÓRZE - Pierwszy kościół w tym miejscu wybudowano w IV w. W XI w. w miejscu pierwszego kościoła Maria Dukaina ufundowała kolejny, który zachował się do czasów współczesnych. Izaak I Komnen odrestaurował go i powiększył. W 1511 kościół został zamieniony na meczet. W latach 1948–2020 świątynia pełniła rolę muzeum. Budowla posiada bogatą kolekcję mozaik i fresków, odkrytych pod warstwą wapna, którym przykryto mozaiki, gdy zamieniano kościół na meczet. W 2020 r., na mocy dekretu Prezydenta Turcji Recepa Tayyipa Erdoğana świątynia została ponownie przekształcona w meczet. Stamtąd udaliśmy się na pierwszy nasz nocleg do hotelu Grands Hotel😉po pierwszym dniu pełnym emocji i podróży trzeba było odpocząć!

Photos from Parafia św. Michała Archanioła's post 19/08/2024

Moi Kochani! Rozpoczęliśmy trzy dni temu naszą pielgrzymkę - kilka fotek z samolotu, rozpoczęcia naszego pielgrzymowania.Juz niebawem ciąg dalszy i więcej fotek...

Photos from Parafia św. Michała Archanioła's post 12/08/2024

UWAGA!!! UWAGA!!! UWAGA!!!
ZAPRASZAMY PONOWNIE NA PIELGRZYMKO - WYCIECZKĘ do NIEPOŁOMIC, ORAZ DODATKOWO STANIĄTKI z cyklu: „Coś dla duszy i ciała” pt. „Druga Stolica” 31 sierpnia 2024 r.
Wyjazd o godz. 9.00 z Orzegowa z ul. Czapli (zbiórka przy fontannie) do Niepołomic – nazwa miasta związana jest z puszcza porośniętą „niepołomami”, czyli drzewami, które trudno złamać! Zwiedzimy m.in. Rynek (kształtem zbliżony do kwadratu), zobaczymy pomnik Kazimierza Wielkiego, przejdziemy traktem królewskim, ponadto Zamek Królewski zwany przed wiekami „drugim Wawelem’, nawiedzimy Kościół Dziesięciu Męczenników z góry Ararat (ufundowany przez Kazimierza Wielkiego w XIV wieku) a także jedyne w Polsce Muzeum Fonografii. Będzie czas na dobrą kawę z ciastkiem. Zwiedzimy też Opactwo Mniszek Benedyktynek w Staniatkach. Na zakończenie naszego pielgrzymowania usiądziemy do wspólnego stołu w restauracji na zupkę. Powrót ok. 19.30
Program jest ramowy i może ulec zmianie.
Koszt 185 zł obejmuje: Przejazd autokarem, ubezpieczenie, bilety wstępu, wraz z usługami przewodnika, kawa lub herbata wraz z ciastkiem i posiłek /zupa/, oraz tradycyjne niespodzianki w autokarze.
Podczas naszego wyjazdu będzie ponownie coś dla Ducha i Ciała!
Serdecznie zapraszamy – stwórzmy Wspólnotę modlitwy, ale też radości bycia razem na tym szlaku pielgrzymkowo – wycieczkowym.
Zapisy, wraz z wpłatą w kancelarii w Parafii w Rudzie Śl – Orzegowie do 28.08.24 r.

21/07/2024

Moi Kochani!
Zostało nam jeszcze trochę miejsc...w najbliższą sobotę 27 lipca 2024 r., do Niepołomic... Serdecznie zapraszamy! Zapisy w kancelarii. Koszt 185 zł. Z pewnością warto zobaczyć "Drugą Stolicę" - Stwórzymy razem Wspólnotę Pielgrzymkową: "Coś dla Ducha i Ciała". Nie może Ciebie zabraknąć!!! Przyjdź i zapisz się....

Photos from Przedszkole Sióstr Św Elżbiety's post 19/07/2024

Jedyne przedszkole na świecie, gdzie radość wakacyjna i zabawa są na 102!!!😏👏 Polecamy i zapraszamy dzieciaki w jego szeregi... To wakacje, a w ciągu roku przedszkolnego też wiele atrakcji każdego dnia!

Photos from Parafia św. Michała Archanioła's post 10/07/2024

***ZAPRASZAMY NA PIELGRZYMKO - WYCIECZKĘ do NIEPOŁOMIC
z cyklu: „Coś dla duszy i ciała” pt. „Druga Stolica” 27 Lipca 2024 r.

Wyjazd o godz. 9.00 z Orzegowa z ul. Czapli (zbiórka przy fontannie) do Niepołomic – nazwa miasta związana jest z puszcza porośniętą „niepołomami” , czyli drzewami, które trudno złamać! Zwiedzimy m.in. Rynek (kształtem zbliżony do kwadratu), zobaczymy pomnik Kazimierza Wielkiego, przejdziemy traktem królewskim, ponadto Zamek Królewski zwany przed wiekami „drugim Wawelem’, nawiedzimy Kościół Dziesięciu Męczenników z góry Ararat (ufundowany przez Kazimierza Wielkiego w XIV wieku) a także jedyne w Polsce Muzeum Fonografii. Będzie czas na dobrą kawę z ciastkiem. Na pielgrzymów będzie też czekać „żywa niespodzianka”. Na zakończenie naszego pielgrzymowania usiądziemy do wspólnego stołu w restauracji na zupkę. Powrót ok. 19.30
Program jest ramowy i może ulec zmianie.

Podczas naszego wyjazdu będzie ponownie coś dla Ducha i Ciała!
Zapisy wraz z wpłatą w kancelarii w Parafii w Rudzie Śl – Orzegowie do 24.07.24 r.

Photos from Przedszkole Sióstr Św Elżbiety's post 10/07/2024

Najlepsze przedszkole w mieście!!! Drodzy Rodzice! Jeśli jeszcze się zastanawiacie się nad wyborem przedszkola dla swoich dzieciaków- warto udać się do naszych Elżbietanek i zapytać...Zresztą zobaczcie nawet w wakacje dzieciaki mają atrakcje! Polecamy!

28/06/2024

Piszą o naszym pobycie😏Dziekujemy

Pustelnia Złotego Lasu gościła w swoich klasztornych progach pielgrzymów z parafi Michała Archanioła z Rudy Śląskiej Orzegów, którzy przybyli wraz z ks. Leszkiem Flisem. Uczestnicy pielgrzymki mieli okazję spędzić kilka dni w naszym klasztorze, poznając jego historię, uczestnicząc w nabożeństwach oraz zwiedzając piękne okolice województwa świętokrzyskiego.
Centralnym punktem każdego dnia była Msza Święta, celebrowana przez ks. Leszka Flisa. Uczestnictwo w Eucharystii w naszym klasztornym kościele było dla pielgrzymów ważnym duchowym przeżyciem, które umocniło ich więź z Bogiem oraz wspólnotą parafialną.
Oprócz pobytu w Pustelni, pielgrzymi zwiedzali również zabytki województwa świętokrzyskiego. Była to doskonała okazja, aby poznać bogatą historię i kulturę regionu oraz cieszyć się pięknem świętokrzyskiej przyrody.
Po intensywnych dniach zwiedzania, pielgrzymi wypoczywali w naszym ogrodzie klasztornym. Ogród, pełen zieleni i kwiatów, oferował spokojne miejsce na refleksję, modlitwę oraz chwilę relaksu. Podczas pobytu, grupa korzystała z posiłków w Restauracji Kamedulskiej i była zachwycona smakami naszych potraw, które stanowiły doskonałe dopełnienie duchowych przeżyć.
Pielgrzymka zakończyła się wspólnym pożegnaniem, podczas którego uczestnicy wyrazili swoje zadowolenie z pobytu w Pustelni Złotego Lasu. Wielu z nich zadeklarowało chęć powrotu, co jest dla nas największym wyróżnieniem i dowodem na to, że nasza pustelnia jest miejscem, które przyciąga i inspiruje do duchowego rozwoju.
Ten wspólnie spędzony czas był wyjątkowym wydarzeniem, które pozostanie w pamięci uczestników na długo. Dziękujemy ks. Leszkowi Flisowi za zorganizowanie przyjazdu oraz wszystkim pielgrzymom za ich obecność i modlitwę. Serdecznie zapraszamy do ponownych odwiedzin.

Chcesz aby twoja firma była na górze listy Kościół w Ruda Slaska?
Kliknij tutaj, aby odebrać Sponsorowane Ogłoszenie.

Kategoria

Czwartek 08:00 - 10:00
Piątek 08:00 - 10:00
15:30 - 17:30

Inne Ośrodki religijne w Ruda Slaska (pokaż wszystkie)
Sanktuarium Matki Bożej z Lourdes w Rudzie Śląskiej - Kochłowicach Sanktuarium Matki Bożej z Lourdes w Rudzie Śląskiej - Kochłowicach
Ulica Józefa Piłsudskiego 1
Ruda Slaska, 41-707

Sanktuarium MB z Lourdes zostało ustanowione w 2008 roku. Codziennie sprawowana jest tutaj Msza św.