روانشناسی برای همه

روانشناسی برای همه

09/04/2024

چرا نماد عشق یک قلب تیر خورده است؟

در باور یونانیان باستان هر پدیده ای یک خدایی داشت. همه خدایان هم یک خدا یا پادشاه بزرگ داشتند که اسمش زئوس بود. یک شب به مناسبتی زئوس همه خدایان را به جشنی در معبد کوه المپ دعوت کرده بود.
دیوانگی و جنون هم خدایی داشت بنام مانیا. مانیا چون خودش خدای دیوانگی بود طبیعتا عقل درست و حسابی هم نداشت !
خدایان از هر دری سخنی می‌گفتند تا اینکه نوبت به آفریدیته رسید که خدای عشق بود. حرف‌های خدای عشق به مذاق خدای جنون خوش نیامد و این دیوانه عالم ناگهان تیری را در کمانش گذاشت و از آنسوی مجلس به سمت خدای عشق پرتاب کرد. تیر خدای جنون به چشم خدای عشق خورد و عشق را کور کرد.
هیاهویی در مجلس در گرفت و خدایان خواستار مجازات خدای جنون شدند. زئوس خدای خدایان مدتی اندیشه کرد و بعد به عنوان مجازات این عمل، دستور داد که چون خدای دیوانگی چشم خدای عشق را کور کرده است، پس خودش هم باید تا ابد عصا کش خدای عشق شود. از آن زمان به بعد عشق هر کجا می‌خواهد برود جنون دستش را می‌گیرد و راهنمایی‌اش می‌کند.
به همین دلیل است که می‌گویند عشق کور است و عاشق دیوانه و مجنون می‌شود.
ولنتاین تان عاشقانه باد.

فیس‌بوک رضایت از زندگی را کم می‌کند - BBC News فارسی 09/04/2024

فیس‌بوک رضایت از زندگی را کم می‌کند


وقتی عکسهای دوستانتان را در فیس‌بوک می‌بینید که به نقاط خوش آب و هوای دنیا رفته‌اند و در هتلهای لوکس اقامت کرده‌اند چه حسی به شما دست می دهد؟ وقتی لحظه به لحظه مطلع می‌شوید دوستتان که در تدارک عروسی خود است چه خریدی کرده یا کجا رفته چه احساسی به شما دست می‌دهد؟
پژوهشگران دانشگاه میشیگان می‌گویند تحقیقات آنها نشان می‌دهد صرف وقت در فیس‌بوک شادی و رضایت از زندگی را کم می‌کند و به اصطلاح 'حال آدم بدتر می‌شود'.
پژوهشگران دانشگاه میشیگان برای این تحقیق ۸۲ دانش آموز پیش‌دانشگاهی را مدت دو هفته زیر نظر گرفتند. محققان در این دو هفته روزی پنج بار به صورت آنلاین با این افراد تماس می‌گرفتند و از آنها سوالاتی می‌پرسیدند؛ از قبیل اینکه "در این لحظه حالتان چطور است یا چه احساسی دارید؟ یا از آخرین دفعه‌ای که ما با شما تماس گرفتیم چند بار به فیس‌بوک سرزده‌اید."
در پایان دو هفته معلوم شد هر چه این افراد بیشتر در فیس‌بوک وقت گذرانده‌اند رضایتشان از زندگی کمتر شده است.
به نظر پژوهشگران فرقی نمی‌کند تعداد دوستانتان در فیس‌بوک چند نفر باشند یا چقدر دوستان خوبی باشند؛ حتی فرقی نمی‌کند به چه دلیلی به فیس‌بوک سر زده اید، نتیجه یکشان است، فیس‌بوک حالتان را بهتر نمی‌کند.
اِتِن کروس روانشناس اجتماعی که هدایت این تحقیق را بر عهده داشته می‌گوید : "ما توانستیم لحظه به لحظه در طول روز نشان دهیم، خلق افراد بر اساس وقتی که در فیس‌بوک می‌گذرانند، بالا و پایین می‌شود."
"ما بسیاری از جوانب شخصیتی و رفتاری را در نظر گرفتیم مثل دفعات استفاده از فیس بوک."
"اما هیچکدام از عواملی که بررسی کردیم تاثیری روی نتایج نداشتند. هر چه استفاده از فیس‌بوک بیشتر بود خلق افراد بدتر می‌شد."
"در ظاهر فیس‌بوک منبع پرارزشی برای برآورده کردن نیاز اساسی بشر به ارتباطات اجتماعی است."
"اما ما متوجه شدیم استفاده از فیس بوک بجای خوشی، ناخوشی می آورد."
جان جونایدز یکی از پژوهشگران این تحقیق معتقد است نتایج آن اهمیت بسیاری دارد "چون به ریشه تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر زندگی افراد بر می‌گردد."
پژوهشگران هنوز نمی‌دانند دلیل این موضوع چیست. اتن کروس می‌گوید: "چیزی که نمی‌دانیم این است که کدام جنبه فیس بوک به این نتایج مربوط هستند."
با این حال نتایج تحقیقات در این مورد ضد و نقیض بوده است.
کاتالینا توما پژوهشگر علوم ارتباطات دانشگاه ویسکانسین اخیرا در تحقیق خود به این نتیجه رسید که فیس‌بوک کمک می‌کند عزت نفس کاربران بیشتر شود.
خانم توما می گوید : "راستش فیس بوک چنان فضای عظیمی است و در آن فعالیتهای بسیار متنوعی انجام می‌شود که صحبت از استفاده از فیس‌بوک، بیش از حد ساده کردن مسئله است. فیس‌بوک یک چیز نیست بلکه چیزهای بسیار بسیار زیادی است."
البته در تحقیقات دیگری هم که اخیرا انجام شده، به آثار منفی فیس‌بوک اشاره شده است. حدود چهار ماه پیش دانشمندان دانشگاه اکسفورد به این نتیجه رسیدند که زوجهایی که از فیس‌بوک برای ارتباط استفاده می‌کنند رابطه شان آسیب می‌بیند.
اخیرا نیز تحقیقی دیگر منتشر شد که نشان می‌داد نگاه کردن به پروفایل خود در فیس‌بوک احساس بهتری نسبت به خود ایجاد می‌کند، هرچند تحقیقات دیگر به این نتیجه رسیدند که دیدن پروفایل و فعالیتهای دیگران حسادت برانگیز است و حال آدم را خوش نمی‌کند.
اما به هر حال آنچه روشن است این است که ارتباط فیس‌بوکی با ارتباط رو در رو تفاوت دارد. تصاویر و استیتوس ها و... همه ممکن است ویرایش و پیرایش و رتوش شده باشند.
برخلاف رابطه رو در رو، برای یک جواب هوشمندانه در فیس‌بوک می توان وقت گذاشت و همانطور که تحقیقات دیگر نشان داده‌اند بهترین وجوه خود را عرضه کرد.
با این حال برخی پژوهشها هم می‌گویند از فعالیت فیس‌بوکی افراد می توان به شخصیت، خلق و خو ، جنسیت و علایق آنها پی برد: "شما همانی هستید که لایک می کنید."
منبع:

فیس‌بوک رضایت از زندگی را کم می‌کند - BBC News فارسی پژوهشگران دانشگاه میشیگان ۸۲ دانش آموز پیش‌دانشگاهی را به مدت دو هفته، روزی پنج بار زیر نظر گرفتند و متوجه شدند هرچه این افراد بیشتر به فیس‌بوک سر زده‌اند خلقشان ت....

ظاهر انسان صد هزار سال دیگر چگونه خواهد بود؟ 09/04/2024

ظاهر انسان صد هزار سال دیگر چگونه خواهد بود؟

گونه «انسان دانا» از نیاکان انسان امروزی، طی هزاران هزاره به مرور تکامل یافته و نتیجه آن را امروزه در وجود خود می‌بینیم. اما اگر عامل فناوری‌های جدید در زندگی انسان را به این روند رو به تکامل بیافزاییم درآینده ظاهر انسان‌ها به چه شکلی تغییر خواهد یافت؟

«نیکلای لم» همراه با دکتر کوان پژوهشگر رشته طراحی سلول‌های پایه توسط رایانه در دانشگاه واشنگتن توانستند یکی از مسیرهای اصلی تغییرات ظاهری انسان‌ها در دوره‌های تکاملی آینده را تعیین کنند.

به گفته دکتر آلن کوآن، ۲۰ هزار سال دیگر، با گسترش نوع بشر به کرات دیگر، دانش انسانی از کیهان نیز افزایش یافته و مغز و سر انسان نیز ممکن است بزرگ‌تر از انسان امروزی بشود.

به گفته این پژوهشگر، انسان امروزی ممکن است ۶۰ هزار سال دیگر از طریق فناوری‌های مهندسی ژنتیک دارای چشمانی بزرگ‌تر، پوستی تیره‌تر و پلک‌هایی درشت‌تر بشود تا بهتر بتواند در سفرهای فضایی در برابر تاریکی فضا، پرتوهای کیهانی، و کمبود جاذبه تاب بیاورد.

۱۰۰ هزار سال دیگر، به باور دکتر آلن کوآن، انسان آینده چشمانی بسیار بزرگ‌تر از امروز خواهد داشت و چشمان انسان نیز دارای «پرده درخشان» می‌شود تا از چشم‌ها در برابر پرتوهای کیهانی حفاظت شود. پرده درخشان لایه‌ای است در چشم بسیاری از مهره‌داران که بلافاصه در پشت و یا گاهی اوقات در داخل شبکیه قرار دارد. باعث براق بودن چشم گربه‌ها هم در شب وجود همین پرده است.

دکتر «آلن کوان» فرضیه خود را بر این نظریه علمی پذیرفته شده استوار کرده است که حدود دویست تا هشتصد هزار سال قبل تغییرات شدید آب و هوا در جو کره زمین باعث شد که حجم و ظرفیت مغز انسان سه برابر شود و به همین خاطر جمجمه انسان نیز بزرگتر شد.

دانشمندان معتقدند که تغییرات شدید در جو کره زمین شرایط مناسبی را برای آن بخش از گونه‌های انسانی به وجود آورد تا خود را با شرایط زیست و چالش‌های جدید سازگار کنند. به نظر می‌رسد که چنین روندی از تاثیر محیط زیست روی تکامل گونه‌های انسانی ادامه پیدا کرده است. برای نمونه دانشمندان بریتانیایی اخیرا کشف کرده‌اند که انسان امروزی به نسبت انسان‌هایی که در قرون وسطی زندگی می‌کردند خطوط چهره و پیشانی‌های صاف‌تری دارند.

البته برخی دیگر از پژوهشگران نظریات دکتر «آلن کوان» را مورد انتقاد قرار داده و می گویند که وی برخی از اصول و داده‌های علمی پذیرفته شده را نادیده گرفته است.

به عنوان مثال «رزیب خان» یک پژوهشگر علوم ژنتیک اخیرا در مصاحبه‌ای گفت که پیش بینی تغییرات ظاهری انسان‌ها براساس داده‌های امروزی بیشتر شبیه «یک خیال‌پردازی» است.

در پاسخ به یک چنین انتقادهایی دکتر «آلن کوان» گفته است که طرح مشترک وی با «نیکلای لم» نه یک پروژه تحقیقاتی علمی بلکه یک نوع پیش‌بینی فرضی است و مربوط به دوره‌ای است که علم مهندسی ژنتیک می‌تواند در شکل دادن به ظاهر انسانها نقش زیادی ایفا کند.

منبع:

ظاهر انسان صد هزار سال دیگر چگونه خواهد بود؟ گونه «انسان دانا» از نیاکان انسان امروزی، طی هزاران هزاره به مرور تکامل یافته و نتیجه آن را امروزه در وجود خود می‌بینیم. اما اگر عامل فناوری‌های جدید در زندگی انسان ...

دیر خوابیدن یادگیری کودکان را کاهش می‌دهد - BBC News فارسی 09/04/2024

دیر خوابیدن یادگیری کودکان را کاهش می‌دهد

نتیجه تحقیق گسترده‌ای که در بریتانیا بر روی یازده هزار کودک انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که دیر (بعد از ۹ شب) و در ساعت‌های متغیر می‌خوابند در خواندن و حساب کردن از بچه‌هایی که سر وقت و به اندازه کافی می‌خوابند عقب‌تر هستند.
به گفته محققان، خواب ناکافی ریتم طبیعی بدن را بر هم می زند و این باعث می شود توانایی مغز برای یادگیری اطلاعات تازه کاهش یابد.
در این تحقیق پژوهشگران اطلاعاتی را درباره کودکان، سه، پنج و هفت ساله جمع آوری کردند تا متوجه شوند آیا یادگیری آنها ربطی به عادت خوابیدن آن‌ها دارد یا نه.

این تحقیق نشان داد نامنظم بودن ساعت خواب در کودکان سه ساله بیشتر از سنین دیگر است و در هفت سالگی نیمی از کودکان سر وقت می خوابند، یعنی بین هفت و نیم تا هشت شب.
علاوه بر این، تاثیر بدخوابی و کم‌خوابی در دختر بچه‌ها بیشتر از پسربچه ها است و به مرور زمان هم افزایش پیدا می کند.

به گفته پروفسور آماندا ساکر، استاد دانشگاه کالج لندن که این پژوهش زیر نظر او انجام شده، بی نظمی در خواب نشانه آشفتگی زندگی خانواده است و به نظر می‌رسد که تاثیر منفی در رشد مهارت‌های شناختی کودکان بیشتر محصول این بی‌نظمی در زندگی خانواده است تا اختلال خواب.

به گفته محققان، کودکان خانواده های محروم یا دچار مشکلات خانوادگی بیشتر مبتلا به بی‌نظمی در خواب شب هستند. در این خانواده‌ها والدین کمتر ممکن است قبل از خواب برای کودکانشان کتاب بخوانند؛ این کودکان بیشتر تلویزیون نگاه می کنند و معمولا پای تلویزیون می‌خوابند.

به گفته پروفسور ساکر، نتیجه تحقیق نشان می دهد که "عادت دادن بچه‌ها به خواب مناسب از ابتدای کودکی بهترین گزینه است، اما هیچوقت برای شروع دیر نیست."

پژوهشگران می‌گویند هیچ نشانه‌ای از اینکه خوابیدن زودتر از هفت و نیم شب در توانایی مغز کودکان تاثیر مثبت بگذارد، وجود ندارد.

دکتر رابرت اسکات-جاپ استاد کالج سلطنتی بیماری‌ها و سلامت کودکان، درباره این تحقیق می‌گوید: "در نگاه اول به نظر می‌رسد که خواب کمتر باعث کم شدن هوش کودکان می‌شود."
"اما عوامل اجتماعی و زیستی که در رشد مغز کودکان تاثیر می گذارند ارتباطی بسیار پیچیده با یکدیگر دارند؛ با این حال به نظر من، تمام کودکان برای اینکه بهترین عملکرد را در مدرسه داشته باشند، صرف نظر از زمینه خانوادگی، باید شبها خوب بخوابند."

به گفته متخصصان حدود ده ساعت خواب شبانه برای کودکان زیر هفت سال ضروری است.
منبع:

دیر خوابیدن یادگیری کودکان را کاهش می‌دهد - BBC News فارسی نتیجه تحقیق گسترده‌ای که در بریتانیا بر روی یازده هزار کودک انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که دیر (بعد از ۹ شب) و در ساعت‌های متغیر می‌خوابند در خواندن و حساب کردن از...

09/04/2024

شوخی و جدی در روانشناسی!!

شوخی:
یک روز مردی خیلی خجالتی رفت توی یک كافی شاپ ...

چند دقیقه كه نشست توجهش به یک دختر خوشگل جلب شد.

نیم ساعتی با خودش كلنجار رفت و بالاخره تصمیمش رو گرفت و رفت سراغ دختر و با خجالت بهش گفت : میتونم كنار شما بشینم و یه گپی با همدیگه بزنیم و بیشتر آشنا بشیم ؟!

دختر ناگهان و بی مقدمه فریاد زد : چی؟! من هرگز امشب با تو نمی خوابم ؟!!

همه مردم توجهشون جلب شد و چپ چپ به مرد نگاه کردند و سری تکون دادند !

مرد بیچاره سرخ و سفید شد و سرشو انداخت پایین و با شرمندگی رفت نشست سر جاش ...

بعد از چند دقیقه دختر رفت كنار مرد نشست و با لبخند گفت : من معذرت میخوام! متاسفم كه تو رو خجالت زده كردم. راستش من فارغ التحصیل روانشناسی هستم و دارم روی عكس العمل مردم در شرایط خجالت آور تحقیق می كنم ...!!!

مرد هم ناگهان فریاد زد : چی؟! منظورت چیه كه 200 هزار تومن برای یه شب می گیری؟

جدی :
برای آزمایش و تحقیق بر روی انسان در روانشناسی مرز هایی هست و خیلی وقتا افراد خودشون داوطلب می شن .

مثلن واتسون یه بچه رو می ترسونه وشرطی سازی رو آزمایش می کنه .....
یا به افراد داوطلب می گن به افراد دیگه شوک بدن در حالیکه اصلن شوکی در کار نیست و می خوان عوامل موثر بر اطاعت روبسنجن........تاآزمایش خطرناک زندان استنفورد!
این مرز ها تا کحاست؟
نظر شما چیه؟

09/04/2024

● ساختار شخصیت ازدیدگاه فروید: نهاد، من و فرامن

۱) نهاد:
بزرگترین بخش شخصیت و منبع نیازها و امیال زیستی انسان است و تمام انرژی لازم برای دو بخش دیگر شخصیت را فراهم می کند. نهاد طبق اصل لذت عمل کرده، ر جهت افزایش لذت و دوری از درد عمل می کند و ساختاری خودخواه، لذت جو، بدوی غیر اخلاقی، سبح و لجوج دارد.
۲) من:
نماینده منطق و عقل و رابط بین نهاد و محیط خارج است. من می کوشد در خواستهای نهاد را به صورت منطقی برآورد کند و اگر با واقعیت هماهنگی ندارند آنها را به تعویق انداخته یا هدایت مجدد کند. من به دو ارباب خدمت می کند، نهاد و واقعیت، و همواره بین درخواستهای اغلب متضاد آنها میانجی می شود و سازش برقرار می کند.
۳) فرامن:
در سنین بین ۳ تا ۶ سالگی از تعامل با والدین بوجود می آید. زیرا آنها تاکید دارند کودکان باید از ارزشهای جامعه پیروی کنند. کودکان از طریق تنبیه و تحسین یاد می گیرند که چه رفتارهایی را والدینشان خوب یا بد می دانند. رفتارهایی که کودکان به خاطر آنها تنبیه می شوند یک قسمت از فرامن، من وجدان را تشکیل می دهد قسمت دوم فرامن، خودآرمانی است که شامل رفتارهای خوب یا درتی است که کودکان برای آنها تحسین شده اند. فرامن از نظر جدیت، غیر منطقی بودن پافشاری برای اطاعت، بی شباهت بد نهاد نیست هدف فرامن این است که کاملا جلو در خواستهای لذت جویی نهاد را بگیرد. فرامن نه برای لذت تلاش می کند و نه برای دستیابی به اهداف منطقی، بلکه تنها برای کمال اخلاقی می کوشد.

09/04/2024

تست رو جواب بدید ببینید کجای منحنی هستید؟

۱-در یک مسابقه دو سرعت شرکت کرده اید .از نفر دوم سبقت می گیرید .

حالا نفر چندم هستید؟

۲-اگر در مسابقه ی قبل از نفر اخر سبقت بگیرید نفر چندم هستید؟

۳-این تست هوش را فقط ذهنی حل کنید.

عدد۱۰۰۰را فرض کنید ۴۰را به ان اضافه کنید حاصل را با ۱۰۰۰جمع کنید عدد

۳۰را به جواب اضافه کنید.دوباره با ۱۰۰۰جمع کنید حاصل را با ۲۰ جمع کنید

۱۰۰۰را به حاصل قبل اضافه کنید و در پایان ۱۰ تا به حاصل اضافه کنید.

حاصل چند است ؟

۴-در عرض سه ثانیه به سوال زیر پاسخ دهید.

پدر ماری ۵ تا بچه داره :به نام های نانا و نی نی و نه نه و نونو اسم بچه ی

پنجم چیه ؟

۵-بعضی از ماه ها ۳۰ روز دارند و بعضی ۳۱ روز چند ماه ۲۹روز داره؟

۶-اگر دکتر به شما ۳ قرص بدهد و بگوید هر نیم ساعت یک عدد قرص بخور

چه قدرطول می کشد تا تمام قرص ها خورده شود؟

۷- قصد دارید ساعت ۸شب بخوابید ساعت را کوک می کنید که ۹ صبح زنگ

بزند وقتی با صدای زنگ ساعت از خواب بیدار می شوید چند ساعت در خواب

بوده اید؟

۸- عدد ۳۰را به نیم تقسیم کنید و عدد ۱۰را به حاصل ان اضافه کنید چه

عددی به دست می اید؟

۹-چوپانی ۱۷گوسفند زنده داشت تمام تمام گوسفنداش به جز ۹تا مردند

چند گوسفند زنده برایش باقی مانده است؟

۱۰-فردی خانه ای ساخته که هر چهار دیوار ان به سمت جنوب پنجره دارد

خرسی بزرگ به این خانه نزدیک می شود این خرس چه رنگی است ؟

۱۱-اگر ۲سیب از ۳ سیب بردارید چند سیب دارید؟

۱۲-اگر اتوبوسی را با ۴۳ مسافر از مشهد به سمت تهران برانید و در نیشابور ۵

مسافر را پیاده کنیدو ۷ مسافرجدید را سوار کنید ودر دامغان ۸مسافر پیاده و ۴تا

سوار کنید حالا نام راننده ی اتوبوس چیست؟

پاسخها:

۱- اگر پاسخ دادید نفر اول کاملا در اشتباهید!اگر شما از نفر دوم سبقت بگیرید جای
او را گرفته و نفر دوم خواهید بود.

۲-اگر جواب شما این است که شما یکی مانده به اخر هستید باز هم در اشتباهید

چطور می توان از نفر اخر سبقت گرفت ؟ (اگر شما از نفر اخرعقب تر باشید خوب

شما نفر اخر هستید و از خودتان می خواهید سبقت بگیرید.)

۳- به عدد ۵۰۰۰رسیدید؟جواب درست ۴۱۰۰است ! باورنداریدبا ماشین حساب

حساب کنید.

۴-جواب:نونو؟نه البته که نه!اسم بچه ی پنجم ماری است یک بار دیگر سوال را

بخوانید.

۵-تمام ماه ها حداقل ۲۹ روز دارند.

۶-یک ساعت (شما یک قرص را در ساعت ۱ و دیگری را در ساعت ۵/۱و اخری را در

ساعت ۲ می خورید.)

۷-ساعت کوکی شب و روز را تشخیص نمی دهد پس به اولین ساعت ۹ که برسد

زنگ می زند که ساعت ۹ شب است پس یک ساعت خوابیده است.

۸- حاصل ۷۰ است (تقسیم بر نیم معادل ضرب در ۲ است)

۹- کاملا روشن است که او همان ۹ گوسفند را خواهد داشت.

۱۰-سفید چون خانه ای که هر چهار دیوارش رو به سمت جنوب پنجره داشته باشد

باید در قطب جنوب باشد و در ان جا همه ی خرس ها سفیدند.

۱۱- همان ۲ سیب.

۱۲- خوب خودتونیددیگه ( نام خودتان.)

09/04/2024

آیا شما آدم نرمالی هستید ؟

13 ویژگی آدم های نرمال

1.بخشندگی و دست و دلبازبودن:

فرد نرمال، فقط دریافت‌كننده محبت نیست و خود نیز به دیگران مهر می‌ورزد، بنابراین فردی كه همنوعش برایش مهم نیست و روابط عاطفی‌اش با فرزند، همسر، دوست، خواهر و برادر و... كند یا ضعیف است یا برعكس آنقدر روابط عاطفی‌اش بیش از حد می‌شود كه به وابستگی می‌انجامد نرمال نیست.

2.داشتن هوش اجتماعی:

فرد نرمال باید هوش اجتماعی داشته باشد تا بتواند به دنبال فعالیت‌های شغلی و عملكردی برای بروز و ایجاد یك فعالیت مولد باشد. فعالیت‌های غیرمولد و بی‌فایده و بی‌ارزش، مانند بسیاری از فعالیت‌هایی كه در جهت خلاف است یا انجام آنها فایده‌ای برای فرد یا افراد جامعه ندارد، فعالیت غیرمولد شناخته می‌شود.

3.قدرت حل مساله:

فردی كه قدرت حل مساله دارد، در برابر مشكلات تسلیم نمی‌شود و سعی می‌كند برای مشكلات خود راه‌حل پیدا كند. طبیعی است برای رسیدن به این هدف باید واقعیت‌های موجود را درك كرد. افرادی كه از این درك عاجزند و تفكرات سحرآمیز دارند، به رمل و اسطرلاب، جادو و سحر و دعانویسی و كف‌بینی و موضوعات خرافی می‌پردازند، قدرت حل مساله ندارند زیرا نمی‌توانند واقعیت‌های موجود را قبول كنند. نكته قابل توجه اینكه حتی در حل مساله، تكرار مكررات هم طبیعی نیست بلكه فرد باید برای حل مشكلاتش ابداع و تنوع در تصمیم‌گیری داشته باشد.

4.گذشت، بخشندگی و مروت:

فرد نرمال باید گذشت و بخشش داشته باشد و سخت و غیرقابل انعطاف نباشد و در عین حال بتواند خشم خود را بروز دهد. فردی كه مدام خشمش را فرومی‌خورد و جرات ابراز احساسات خود را ندارد، نرمال نیست. البته بروز خشم باید بدون صدمه و اهانت به خود و دیگران باشد و فرد نباید ذره‌ای به شخصیت خود یا دیگران لطمه بزند.

5.قدرت مقابله با استرس:

واقعیت این است كه ما در فضایی از استرس و اضطراب به سر می‌بریم. فرد نرمال باید بتواند با این استرس‌ها مقابله یا از مكانیسم‌های مقابله‌ای برای رفع استرس‌ها استفاده كند تا خود را با هر استرسی انطباق دهد و با آن مقابله كند. متاسفانه ما با بسیاری از فقدان‌ها، مشكلات مالی و اقتصادی، مسایل اجتماعی و محیطی، مسایل سیاسی و... روبرو هستیم. فرد باید بتواند با این استرس‌ها كنار بیاید. كسی كه زود می‌شكند و در برابر اندك استرسی كمر خم می‌كند، نرمال نیست. هركس ممكن است یك عزیز، مال یا شغلش را از دست بدهد، اما باید بتواند محرومیت‌ها را تحمل كند و در برابر این فقدان‌ها قدرت مانور و سوگواری داشته باشد و به پذیرش نهایی واقعیت برسد.

6.قدرت مدیریت:

فرد نرمال باید قدرت مدیریت محیط اطرافش و محیطی كه در آن زندگی یا كار می‌كند، داشته باشد و این به یك مدیریت ذاتی نیاز دارد.

7.در نظر گرفتن جوانب احتیاط:

فرد نرمال باید همه جوانب احتیاط را رعایت كند و به اصطلاح خود را ارزان نفروشد. البته منظور این است كه بدبین باشد زیرا بدبینی خود غیرطبیعی است اما احتیاط، وجه مهمی از نرمال بودن است. فرد باید برای انجام معاملات اقتصادی، روابط بین فردی، امور اداری و شغلی و... محتاطانه عمل و رفتار خود را كنترل كند.

8.آموختن و آموزش:

فرد باید خودش را برای زندگی سرمایه‌گذاری كند. باید دانش و آگاهی داشته باشد و واقع‌بینانه به سرنوشتی كه بر او در زمان و مكان خاصی كه قرار دارد تحمیل شده، بپذیرد و در این زمینه آموزش ببیند زیرا اگر از مسایل پیرامون خود آگاهی نداشته باشد و آنها را نپذیرد، طبعا رفتار غیرطبیعی از خود نشان می‌دهد و دچار آسیب‌شناسی روانی می‌شود و در گروه بیماران قرار می‌گیرد. فرد نرمال باید عاشق یادگیری باشد و بتواند موضوعات مختلف را طراحی و سازماندهی كند.

9.كنجكاوی و علاقه‌مندی:

انسان‌های بی‌تفاوت، بی‌احساس، غیركنجكاو و غیرعلاقه‌مند به موضوعات روزمره، انسان‌های نرمالی نیستند بنابراین فردی كه زیبایی‌ها را تقدیر و تحسین نمی‌كند و نسبت به آنها كنجكاو نیست طبیعی و نرمال نیست.

10 آینده‌نگر بودن:

فرد نرمال باید در مورد آینده خود جهت‌گیری داشته باشد و بداند چه آینده‌ای برای فردا و فرداهایش در نظر دارد، بنابراین باید برای سنین جوانی، میانسالی و سالمندی خود برنامه‌ریزی كند.

11.خلاقیت و نوآوری:

فرد نرمال باید خلاق باشد و ایده داشته باشد و به دیگران و محیط كار و زندگی خود ایده بدهد. از سوی دیگر باید استقلال داشته باشد و اهداف مناسبی در سر بپروراند. فردی كه وابسته است، نمی‌تواند اهداف درستی را برای آینده خود برنامه‌ریزی كند.

شناسایی نیازها:

فرد نرمال باید نیازهایش را بشناسد و به ارزش‌های وجودی خود پی ببرد و بتواند به مجهولات موجود در آنچه به عنوان واقعیت‌های موجود ذهن خود و اطرافیانش فراگرفته است، پاسخ دهد.

12.شور و هیجان:

افراد نرمال باید در انجام امور از خود شوق و حرارت نشان دهند. افراد بی‌حال و بی‌احساسی كه از خود شوق و شوری نشان نمی‌دهند، به خصوص در مسایل خانوادگی و اجتماعی، افرادی سرد و بی‌احساس هستند نه نرمال.

13.عادل بودن:

عدالت صفت بسیار خوبی است كه باید آن را در انسان‌های نرمال جستجو كنیم. فرد باید نسبت به شهروندان و خانواده خود عادل باشد و اگر نباشد از خود رفتارهای پرخاشگرانه، بی‌تفاوتی، بی‌احساسی، بی‌توجهی، بی‌عاطفگی و... نشان می‌دهد.
منبع:iran-forum.ir

09/04/2024

تست هوش سرگرم کننده

سوال ها:

مسئله 1 - فرض كنيد راننده يك اتوبوس برقي هستيد . در ايستگاه اول 6 نفر وارد اتوبوس مي شوند ، در ايستگاه دوم 3 نفر بيرون مي روند و پنج نفر وارد مي شوند . راننده چند سال دارد ؟

مسئله 2 - پنج كلاغ روي درختي نشسته اند ، 3 تا از آنها در شرف پرواز هستند . حال چه تعداد كلاغ روي درخت باقي مي ماند ؟

مسئله 3 - چه تعداد از هر نوع حيوان به داخل كشتي موسي برده شد ؟

مسئله 4 - شيب يك طرف پشت بام شيرواني شكلي ، شصت درجه است و طرف ديگر 30 درجه است . خروسي روي اين پشت بام تخم گذاشته است . تخم به كدام سمت پرت مي شود ؟

مسئله 5 - اين سوال حقوقي است . هواپيمايي از ايران به سمت تركيه در حركت است و در مرز اين دو سقوط مي كند ، بازمانده ها را كجا دفن مي كنند ؟

مسئله 6 - من دو سكه به شما مي دهم كه مجموعش 30 تومان مي شود. اما يكي از آنها نبايد 25 توماني باشد . چطور ؟

جواب ها :

مسئله 1 - راننده اتوبوس هم سن شما بايد باشد . چون جمله اول سوال مي گويد " تصور كنيد كه راننده اتوبوس هستيد . "

مسئله 2 - همه كلاغ ها ، چون آنها فقط " در شرف پرواز " هستند و هنوز از روي درخت بلند نشده اند..( اگر جواب شما 2=3-5 بوده بدانيد دوباره محاسبات جلوي تفكرتان را گرفته است.)

مسئله 3 - هيچ . آن نوح بود كه حيوانات را به كشتي برد و نه موسي ( "چه تعداد " جلوي فكر كردن شما را گرفته است.)

مسئله 4 - هيچ كدام . خروس ها كه تخم نمي گذارند.اگر شما سعي كرديد جواب توسط محاسبات و مقايسه اعداد بدست آوريد ، شما دوباره به وسيله اعداد منحرف شديد.

مسئله 5 - بازمانده ها را دفن نمي كنند . آنها جان سالم بدر برده اند . شما به وسيله كلمات حقوقي و دفن كردن منحرف شده ايد.

مسئله 6 - يك 25 توماني و يك 5 توماني . به ياد بياوريد ( فقط يكي از آنها ) نبايد 25 توماني باشد و همين طور هم هست . يك سكه 5 توماني داريم . شما با عبارت " يكي از آنها نبايد … " فريب خورديد

08/04/2024
28/03/2024

18/03/2024

ﺍﯾﻦ ۷ ﻧﻜﺘﻪ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻣﻮﺯﯾﻢ
۱. ﺑﯿﺎﻣﻮﺯﯾﻢ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻫﺴﺖ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺭﺩ .
۲. ﺑﯿﺎﻣﻮﺯﯾﻢ ﻛﻪ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﯾﻚ ﻧﻘﻄﻪ ﻧﮕﺎﻩ ﻛﻨﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺑﺒﯿﻨﻨﺪ.
۳. ﺑﯿﺎﻣﻮﺯﯾﻢ ﺩﺭﺳﺖ ﻧﯿﺴﺖ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻛﺴﯽ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻛﻨﯿﻢ.
۴. ﺑﯿﺎﻣﻮﺯﯾﻢ ﻛﻪ ﻛﺴﯽ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﻛﺮﺩ ﻋﺎﺷﻘﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ .
۵. ﺑﯿﺎﻣﻮﺯﯾﻢ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﭼﻄﻮﺭ ﻋﺸﻘﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﻛﻨﻨﺪ.
۶. ﺑﯿﺎﻣﻮﺯﯾﻢ ﻛﻪ ﭼﻨﺪ ﺛﺎﻧﯿﻪ ﻃﻮﻝ ﻣﯿﻜﺸﺪ ﺗﺎ ﺯﺧﻤﯽ ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺘﺸﺎﻥ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻛﻨﯿﻢ، ﻭﻟﯽ ﺳﺎﻟﻬﺎ ﻃﻮﻝ ﻣﯿﻜﺸﺪ ﺗﺎ ﺁﻥ ﺯﺧﻢ ﺭﺍ ﺍﻟﺘﯿﺎﻡ ﺩﻫﯿﻢ.
7- ﺑﯿﺎﻣﻮﺯﯾﻢ ﻫﺮﮐﺲ ﺭﺍ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﻫﺴﺖ ﺑﭙﺬﯾﺮﯾﻢ...

11/03/2024

▫️با کودکی که فحش می دهد چطور برخورد کنیم

این موضوع به سن کودک بستگی دارد. 2 تا 3 سالگی سن لجبازی کودکان است و کودک بدون اینکه مفهوم الفاظ را بداند، ممکن است این کلمات را به زبان بیاورد.

رفتار تند و قاطعانه یا برعکس تعجب کردن و خندیدن به کودک می تواند باعث تقويت این رفتار شود.

در این سن نادیده گرفتن رفتار بهترین عملکرد است و به تغییر آن کمک می کند.

این نوع رفتارها در کودکان دوره ای است.
در سنین نوپایی مدت کوتاهی ممکن است کودک الفاظ نامناسب را استفاده و بعد رفتار دیگری را جایگزین آن کنید

11/03/2024

کارهایی که باعث آسیب به مغز میشه:🧠⚠️

◾️کاهش تحرک

◾️مصرف بیش از حد شکر

◾️نداشتن روتین خواب مناسب

◾️بیش از حد در تاریکی ماندن

◾️بیش از حد به اخبار منفی پراختن

10/03/2024

7 عبارت نیروبخش که در زمان سختی باید به خود بگویید:

1- "هیچ چیز دائمی نیست"
هر شب سیاه است اما روز بعد، خورشید طلوع می کند. ممکن است هم اکنون شرایط خوب نباشد اما ناگهان شرایط تغییر می کند.

2- "زخم های من نشانه قدرت است نه ضعف"
بسیاری از مردم نگران این هستند که تجربه های بد به آنها آسیب می رساند اما در واقع، آنها را قوی تر می کند.

3- "زمانی که دیگران منفی بافی می کنند، من می توانم مثبت باقی بمانم"
برخی اوقات در زندگی، مردم تلاش می کنند که شما را پایین بکشند اما شما نباید به آنها گوش دهید.

4- عبور از رنج، مرا داناتر می سازد"
هر تجربه دردناک، درسی است که شما می توانید آن را فرا گیرید.

5- "حتی زمانی که در حال کشمکش هستم، رو به جلو حرکت می کنم"
کشمکش ها به شما کمک می کنند که در زندگی پیشرفت کنید تا به شادمانی حقیقی دست یابید.

6- "ترس هیچ چیز را عوض نمی کند"
اگر همواره روی اتفاقات بدی که می توانند به وقوع بپیوندند تمرکز کنید، هیچگاه به حداکثر توانتان دست پیدا نمی کنید.

7- "بهترین گزینه، ادامه دادن است"
زندگی شما را به زمین می زند اما شما باید برخیزید؛ دوباره و دوباره و دوباره....✌️🤍

10/03/2024

!
- به مادرت بگو: تو برایم دوست داشتنی ترین آدم روی دنیایی..
- به پدرت بگو: من برات افتخار میکنم تو پدر منی..
- به برادر مسافرت بگو: خیلی برات دلم تنگ شده..
- به خواهرت بگو: مردی که با تو باشد،خواهد دانست با زیباترین دختر دنیا ازواج کرده است ..
- به دوستت بگو: بخاطر صبرت در مقابلم سپاسگزارم...
- به فرزندت بگو: بسیار دوستت دارم، امشب میخواهم کنارت بخوابم...
- به محبوبت بگو : لبخندت زندگی من است،و تو بهانه یی برای آرامش و آسایش منی...
!
پس عذر خواهی کن،عذر خواهی کن از تمام کسانیکه به آنها بدی کردی و بخشش کن همه کسانیکه تو را آزردند..
#بخند..
تا همه آفریدگان ببینند ،انسان ارزش زندگی را می‌داند..
-پس بکوش تا امروز را از دست ندهی همین الان را..!
!

09/03/2024

چرا اعتماد به نفس بسیار مهم است ؟
وقتی مردم خود را باور داشته باشند ، چیزهای بیشتری به دست می آورند.
اعتماد به نفس به این معنی است كه شما می توانید ، یقین و اطمینان خود خودتان باشید .
اگر اعتماد به نفس داشته باشید ، به خود تان احترام می گذارید . و زمانی كه شما به خودتان احترام بگذارید . تمام كسانی هم كه شما را می شناسند به شما احترام خواهند گذاشت .
در صورت داشتن اعتماد به نفس ، متوجه خواهید شد كه توجه به خواسته ها و انتظارات خود و برآورده كردن آنها بسیار مهمتر از زحمت و تلاش بسیار برای برآورده كرد ن توقعاتی است كه دیگران از شما دارند.
اعتماد به نفس به این معنی است كه نیازی نیست شما چیزی را به كسی ثابت كنید .
زمانی كه بدانید با خودتان صادق و رو راست هستید. بیشتر از هر زمان دیگری خوشحال و راضی خواهید بود.

دلایل كمبود اعتماد به نفس

تحقیر های بزرگسالان
به طور معمول ، والدین اولین كسانی هستند كه در افزایش نیافتن اعتماد به نفس فرزندان خود مقصر شناخته می شوند در بسیاری از موارد این طور نیست . در واقع هر بار كه ما از خانه قدم به بیرون می گذاریم ، اعتماد به نفس خود را در معرض خطر قرار دهیم.
صرف نظر از میزان اعتماد به نفسی كه داریم ، به هر حال اگر كسی سرما فریاد بزند ؛ ما را مورد تمسخر قرار بدهد یا سرزنش كند ما ناراحت ونا امید و دلسرد می شویم . اما اگر اعتماد به نفس شما كم باشد ، با این مشكل مواجه می شوید كه به راحتی این طور حرف ها را با ور می كنید . در واقع شما بیش از آن كه به عقاید خودتان یقین داشته باشید عقاید دیگران را باور دارید.
ما به گونه ای تربیت شداه ایم كه تصور می كنیم همیشه معلمان ، والدین و همه افراد صاحب نظر و مسئول درست می گویند . تا به حال چند بار به شما گفته اند كه « به افراد بزرگ تر از خودتان احترام بگذارید ؟ » احترام گذاشتن كار بسیار خوبی است ( والبته خودشما هم حق دارید كه از رفتار احترام آمیز دیگران بر خوردار شوید ! ) اما همیشه تمام آن چیز هایی كه مورد تایید و علاقه بزرگ تر هاست ، لزومأ مورد نظر و علاقه شخصی شما نیست . بزرگ تر ها مشكلات خاص خود شان را دارند . و گاهی اوقات علاوه بر این كه رفتار مناسبی نمی كنند . باور های نادرستی هم دارند.
در دنیایی كاملا مطلوب با آیده ال بزرگسالان هرگز نباید شما را تحقیر كنند یا با شما بد جنسی و بد رفتاری كنند فرد بزرگسال و بالغ نباید براثرعصبانیت عكس العملی از خودش نشان بدهد . اما همان طور كه همه ما می دانیم دنیا اصلا جای كاملأ مطلوب یا ایده ال نیست و به این ترتیب شما مجبورید خم به ابرو نیاورید و خودتان تصمیم درست و شایسته ای بگیرید.
بر خورداری از حس اعتماد به نفس فروان با عث می شود تحمل ضربه ها و ناملایمات مختلف زندگی، و در نهایت بازگشت به حالت عادی ، بسیار آسان تر شود اول این كه وقتی فرد بزرگسالی به هر طریقی با شما بد اخلاقی می كنند ، دیگر می دانید كه نباید ناراحت شوید ، چون قطعأ خود آن فرد مشكل دارد . نه شما . پس شما مقصر نیستید زمانی كه به واقع باور داشته باشید كه انسان خوبی
هستید این قدرت را به دست می آورید كه با بی اعتنایی و به راحتی از کنار حرف های زشت و نامناسبی كه دیگران به شما می زنند بگذرید و خودتان را اذیت نكنید.

مقایسه شدن با دیگران
وقتی به هر شكل با دیگران مقایسه می شوید ، اعتماد به نفستان كاملأ از بین میرود. دوستانی كه شما را با سایر دوستانشان مقایسه می كنند ، والدینی كه شما را با دیگر خواهر و برادرهایتان مقایسه می كنند ، و تمام كسانی كه به هر شكلی شما را با سایر همسالان تان مقایسه می كنند، با عث می شوند كه به شدت احساس یاس و ناامیدی كنید.

پنهان كردن احساسات
كسانی كه دوستمان دارند اصلأ دلشان نمی خواهد ما را ناراحت ببینند. آنها تمام تلاش خود را می كنند تا جلو اشك هایتان را بگیرند و خشم شما را به لبخند بدل كنند . ممكن است آنها چنین حرف هایی به شما بزنند : « گریه نكن ، تو باید سرحال و شاد باشی . » یا « اصلأ دلم نمی خواهد تو را این قدر گرفته و غمگین ببینم . برایت خوب نیست كه ناراحت باشی » اگر چه انگیزهء آنها بسیار ارزشمند است ، اما در چنین شرایطی با این حرف هایشان هیچ كمكی به شما نمی كنند . آنها به این صورت به شما یاد می دهند كه احساسات واقعی تان را نشان ندهید و آنها را پنهان کنید . اگر شما احساسات خود را در دلتان نگه دارید و آنها را با هیچ كس در میان نگذارید ، پس از مدت كوتاهی به این نتیچه می رسید كه هیچ كسی نمی تواند حالات شما را درك كند و بفهمد كه شما چه دوران سختی را پشت سر می گذارید ؛ كه البته در چنین شرایطی حق با شما ست . اگر كسی به ما اجازه ندهد دغدغه ها و نگرانی ها یمان را با او در میان بگذاریم و آنها را بروز بدهیم ، چطور می تواند حس و حال ما را درك كند؟.

بد زبانی (ازار كلامی)
اگر به شما بگویند آدم نادان ، بد قیافه ، چاق و هستید و هیچ وقتی به جایی نمی رسید . بدانید كه مورد آزار كلامی قرار گرفته اید .
تحقیقات نشان داده كه بد زبانی و آزار كلامی درست به اندازه سایر راه های بدرفتاری و اذیت و آزار ، زبان باز و مخرب است .مثلأ اگر مرتب به شما بگویند كه فرد احمقی هستید ، این حرف را باور می كنید و طور رفتار می كنید كه واقعأ احمق هستیتد !.

حمایت بیش از حد
كسانی كه دوستمان دارند تلاش می كنند تا از ما در برابر آسیب های دنیای بیرون محافظت و حمایت كنند . اما به هر حال ، دفاع و حمایت های پیوسته آنها باعث می شود شما اعتماد تان را به توانایی خود برای رویارویی با دنیای اطراف از دست بدهید ، به طوری كه دیگر حتی نتوانید به تنهایی به دنیای بیرون خانه قدم بگذارید .

بی توجهی
بی توجهی ممكن است یا به صورت فیزیكی باشد ، ( مثل این كه به شما درست غذا ندهند و از شما مراقبت نكنند ) یا در قالب غفلت و بی اعتنایی كلامی ظاهر شود ؛ مثلأ به شما بگویند دیگر شما را نمی خواهند در صورتی كه پس از چنین بر خوردها و رفتار هایی ، هنوز هم اعتماد به نفس داشته باشید ، معجزه است !

آزار جسمی یا جنسی
وجود چنین آزار و اذیت هایی باعث می شود احساسات مثبت و خوبی كه شخص نسبت به خودش دارد كمرنگ شود یا حتی به طور كامل ازبین برود . بسیاری از قربانیان این طور آزار ها آخر كارشان به جای می رسد كه از خودشان متنفر می شوند حس می كنند موجودی بی ارزش هستید.

زورگویی
سریع ترین راه برای ضربه زدن و تضعیف اعتماد به نفس شخص ، زورگویی است . از آن جایی كه افراد نیروی شرارت و بدجنسی خود را متوجه یك نفر می كنند؛ شخص قربانی احساس می كند كه حتمأ كار خطایی از او سر زده كه چنین حس تنفری را علیه خود برانگیخته است به این ترتیب فردی قربانی خودش را مقصر می پندارد و از این رو ، خود را مستحق چنین رفتاری می بیند به سادگی می توان متوجه شد كه چگونه زور گویی می تواند میزان اطمینان شخص به خود را از ببین ببرد ، به طوری كه دیگر خودش را باور نداشته باشد.

افرادی كه به آنها اعتماد می كنید
كافی است یكی ازافرادی كه برایمان خیلی عزیز است یك كلمه نامناسب و نا خوشایند به ما بگوید ؛ در این صورت اعتماد به نفس و عزت نفس ما به شدت آسیب می بیند از آن جایی كه ما به این افراد علاقه و اطمینان خاصی داریم ، تصور می كنیم كه هرگز با ما بد رفتاری نخواهند كرد مگر این كه ما خودمان مستحق چنین رفتاری باشیم.
آرزوهای بزرگ
هیچ مشکلی ندارد كه انتطار بالایی از خودتان داشته باشید ، اما اگر هدفتان دستیابی به كمال باشد ، شكست شما تضمین شده است . و تنها در صورتی كه اعتماد به نفس شماء چون ضخره ها محكم و استوار باشد ، آسیب نمی بیند؛ و گرنه به طور كامل از هم فرو می پاشید عاقلانه ترین راه است كه به جای آن كه انتظار داشته باشید در همه جا بهترین و اولین باشید ، ضعف ها و محدویت های خود را به راحتی قبول كنید .

پرتگاه اعتماد به نفس آسیب دیده
زمانی كه اعتماد به نفستان آسیب می بیند ، شما نسبت به خود حساس می شوید ، به طوری كه به ویژگی هایی توجه می كنید كه باعث می شود به ارزش های واقعی و جودتان شك كنید . احتمال دارد به این فكر كنید كه آیا واقعأ دیگران شما را دوست دارند . حتی ممكن است برای اولین بار نسبت به ظاهر خود حساس و ایراد گیر شوید مثلأ بگویید « من ان قدر زشت و بد هستم كه هیچ وقت دوست مناسبی پیدا نخواهم كرد ، احتمال دارد نگران شوید كه مبادا كسی بتواند ماهیت وجود شما را از میان پوشش دفاعی تان ببیند و متوجه شود كه شما فردی متظاهر و فریبكارید .
بسیاری از ما كه به نوعی در زمینه اعتماد به نفس مشكل داریم ، خیلی از شب ها از ترس این كه ما
را متقلب و فریبكار بدانند تا صبح نخوابیده ایم . باور كنید كه این مسأله و افعأ رایج است.حتی بسیاری از زنان و مردان موفقی كه بارها و بارها توانمندی های خود را به اثبات رسانده اند هنوز هم نگرانند كه بالاخره روزی كسی روی شانه شان بزند و به آنها بگوید « تو متقلبی »
در این گونه موارد ، برملا شدن چیزی مشكل اصلی نیست مشكل اصلی این است كه این جور آدم ها خودشان را باور ندارند . اعتماد به نفس آنها بد رقم از میزان مهارت و استعداد هایشان عقب افتاده است چرا ؟ احتمالأ زمانی كه جوان تر و كم سن تر بوده اند ، بارها و بارها به آنها گوش زد شده كه مبادا اهداف بزرگی در سر داشته باشند ، هرگز لاف نزنند، عبارت « غرور مقدمه شكست است » را بشنوید تا آن را باور كنید. یكی دیگر از نشانهای كاهش اعتماد به نفس كار و فعالیت بی وفقه و شدید است . تمام اوقات روز خود را طوری پر می كنید كه دیگر حتی فرصت ندارید به وضعیت تندرستی و سالمت خود بیندیشید . اعتماد به نفس شما به حدی ضعیف كمرنگ است كه هیچ پنجره ای را برای ورود احتمالی عدم اعتماد به نفس یا مصلحت و منافع شخصی بازنمی گذارید .

سرزمین « اگر فقط ...»
بسیاری از افراد كه دچار كمبود اعتماد به نفس اند، در سرزمین« اگر فقط ... » زندگی می كنند . مثال انها خیلی وقت ها می گویند : « اگر فقط ران هایم كم لاغر می بود ، پاهایم گشیده تر و بلند تر بود، موهایم بور بود و اندام متناسب تری داشتم ، در آن صورت همه چیز كاملأ روبه راه بود ، وقتی مشكلی بیش می آید و وضعیت چندان مطلوب نیست ، كاملأ منطقی و بجاست كه بگردیم و مقصر را پیدا كنیم ؛ اما در هر شرایطی باید مطمئن باشید كه مقصر را درست شناسایی كرده اید و بی جهت تقصیر رابه گردن چیز دیگری نینداخته اید . در واقع ، راه ساده پرهیز از مواجه شدن با ضعف های خودتان این است كه توجه خود را از مشكل اصلی به مسأله دیگری جلب كنید و بی جهت چیز دیگری را مقصر بخوانید. .

Want your practice to be the top-listed Clinic in Kabul?
Click here to claim your Sponsored Listing.

Videos (show all)

True
Kabul snow
Kabul snow

Category

Telephone

Website

Address


AFG
Kabul
Other Psychology in Kabul (show all)
دانستنی های روانشناسی دانستنی های روانشناسی
Kabul

فکر مثبت زندگی موفق..

Yahya Erfani Yahya Erfani
Shahid Mazari Street
Kabul

Just for Social Psychological activities.

زندگی را ورق بزن Turn life over زندگی را ورق بزن Turn life over
2th Street
Kabul, 10203040

چه زیبا گفت مولاتا آنها که اهل صلحند بردند زندگی را وین ناکسان بمانند در جنگ زندگانی...

Psychology روان شناسی ارواپوهنه Psychology روان شناسی ارواپوهنه
Shahrak E Mirwaies , 8th District
Kabul

ژوند-مرګ-مینه-کرکه-دوکه-انسان-رښتیا-دروغ-مات زړونه-ناکامي-بریا-هڅه-ناهیلي-عصري علوم-دیني علوم" وپیژنئ

گـفتار حکـیمانه ProVerb گـفتار حکـیمانه ProVerb
Zalatanali721@gmail. Comkabul
Kabul

دوست عزیز ما به شما ارزش میدهیم!

رواشناسی برتر رواشناسی برتر
Kabul

Every thing about psychology , life

روان پوهنه / روانشناسی روان پوهنه / روانشناسی
Kabul, 1001

Ph.D, Assistant professor in psychology at Shaikh Zayed university in Afghanistan

Mazari Aatefi Mazari Aatefi
Kabul

روانشناسی حوزه ای است که در ارتباط با فرد و حیطه علمی حرفی برای گفتن دارد...عاطفی

Psy Raheel Raufi Psy Raheel Raufi
Kabul

counseling & research

Psychologist داکتر روانشناسی Psychologist داکتر روانشناسی
Taimani Street
Kabul

برای حل مشکلات تان با ما مسج کنید

Pashto Speech: Pashto Speech:
Kabul

pashto News||تازه دقیق او بې پرې خبرونه